2019. április 29., hétfő

Az interaktív tábla előtted legyen a tanár mellett teremben vagy tabletként inkább a kezetekben?

Az információs társadalom korában az információ és kommunikációs technológiák hétköznapjaink szerves részét képezik életünk szinte minden területén. Nincs ez másképp az oktatás területén sem, hiszen különböző fejlesztéseknek köszönhetően ma már egyre több iskolában állnak rendelkezésére infokommunikációs eszközök, melyek közül az egyik leggyakoribb eszköz az interaktív tábla.

Az interaktív tábla számtalan előnnyel rendelkezik, sokrétű segítséget nyújtva a pedagógusnak az előkészületektől kezdve a tanórán megvalósítandó feladatokig. Sokféle felhasználási módja kitűnő lehetőséget biztosít számunkra a tananyag életszerű és élményszerű bemutatására. Változatos források - táblázatok, grafikonok, képek, animációk, videók, internetes oldalak - felhasználásával érthetőbbé tehetjük a szóbeli magyarázatot, fenntarthatjuk a diákok figyelmét, lendületet adhatunk a közös munkának.

Felmerül azonban a kérdés számomra, hogy az okostábla használata önmagában képes-e biztosítani a diákok megfelelő mértékű interaktivitását, produktivitását?

Természetesen kihasználva a tábla adta lehetőségeket, szerkeszthetünk diákjaink számára különböző összekötős, „odahúzogatós”, felfedős feladatokat, de ezeknek a feldatoknak a megoldása egyidejűleg csak egy-egy tanuló interakcióját foglalja magába, a többiek addig is csak szemlélőként vesznek részt a folyamatban. Továbbá, az interaktív tábla, méreténél fogva a teremben központi helyet foglal el, a tanár, ahhoz hogy irányítsa rendszerint szemben a diákokkal a táblánál, vagy a hozzákapcsolt számítógépnél tartózkodik. Helyhez kötöttsége nehezen teszi lehetővé, hogy kilépjen az irányító szerepéből és segítőként, egyénre szabott segítséget nyújthasson diákjainak.

Ezt kiküszöbölendő, fontolóra vehetjük, hogy a mobiltechnológia – a különböző okostelefonok és tabletek - segítségünkre lehetnek-e abban, hogy valódi interaktivitást produktivitást biztosítsuk tanulóink számára. A mobileszközök jelentős előnye, hogy hordozhatóságuk révén a tanulás nem helyhez kötött, az osztálytermen belül is mozoghatunk vele, nem szakítva meg ezzel az interaktivitást, az együttműködést, és biztosítva az azonnali információhoz jutást, illetve a személyre szabottságot.
De hogyan is kamatoztathatjuk ezt az osztályteremben?

Számtalan alkalmazás áll rendelkezésünkre, melyek segítségével tanulóközpontúvá tehetjük a tananyag feldolgozását. Okostelefonokkal vagy tabletekkel a kezükben, a tanulók kérdésekre válaszolhatnak, teszteket oldhatnak meg a különböző válaszadórendszerek segítségével. Ez a fajta interaktivitás lehetőséget nyújt az adott kérdések átgondolására és az azonnali reflektálásra, a tanár számára pedig értékes, azonnali visszajelzést jelent a tananyag elsajátításával kapcsolatában.


Az egy az egyhez technológia használata továbbá lehetőséget biztosít a párhuzamos interakcióra is, hisz a készülékkel rendelkező tanulók együttműködéssel, akár online jegyzeteléssel egy közös dokumentumot is létrehozhatnak. Ezenkívűl kiválóan alkalmas differenciálásra, a tanulók  feladatainak személyre szabására is, amit megvalósíthatunk többek közt QR-kódok használatával, melyek beolvasásával tudhatják meg például a csoportbeosztást és az egyéni feladatokat.

Összegezve elmondható, hogy a mobiltechnológia használata az osztályteremben nagyban elősegítheti a tanulói interaktivitást, fejlesztve a tanulók 21. századi készségeit és digitális kompetenciáját. Jelentős előnye még, hogy a tanár nincs a terem egy pontjához kötve, szabadabban mozoghat, személyre szabott segítséget nyújthat diákjainak. 

Felhasznált források:
Nádori Gergely, Prievara Tibor (2012) Kézikönyv az info-kommunikációs eszközök tanórai használatához, tanarblog.hu, (letöltve: 2019. 04. 28.) http://mek.oszk.hu/15900/15959/15959.pdf

Dr. Abonyi-Tóth Andor, Dr. Turcsányi-Szabó Márta (2015), A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei, Digitális Pedagógiai Osztály, IKT Módszertani Iroda (letöltve: 2019. 04. 29.)  https://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop311_II/eredmenyek/m_learning/mlearning_kotet.pdf

Képek forrása:
https://sites.psu.edu/aspsy/2019/03/13/smartphones-in-the-classroom/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése