
Határozott válaszom: Legyen! Német nyelvtanárként dolgozok egy vidéki gimnáziumban. Én még középiskolás diákként olyan tankönyvből tanultam meg a nyelvet, amelyben nem voltak színes ábrák, esetleg aki unatkozott az órán kiszínezhette, karikatúrát készíthetett belőle. Ha jól emlékszem, talán hanganyag se volt hozzá. A mai diákoknak óriási lehetőséget nyújtanak a mobil eszközök a nyelvtanuláshoz, de mégis kevesen élnek vele és a kollegák közül is kevesen alkalmazzák a tanórán.
Az elmúlt évtizedek alatt változott a technikai háttér az iskolában. A kazettás magnókat felváltotta a CD-s és MP3-at lejátszó magnó majd jöttek az asztali számítógépek, tabletek. Az interaktív táblák elterjedésével nagyon sok online szemléltető anyag integrálhatóvá vált a tanórába. De a legkézenfekvőbb oktatási segédeszközzé a mobiltelefon vált, ill. válik. Mi indokolja ezt? A tanulók nagy része rendelkezik mobiltelefonnal, és magával hozza az iskolába is.
A technikai újdonságokkal együtt változunk
mi, tanárok is, én legalábbis ezt vettem észre magamon. Mindig meg kell
felelnünk az adott kor elvárásainak, ezzel osztom Buda András véleményét, aki
szerint „a bevándorlóknak kell alkalmazkodniuk az őslakosok szokásaihoz.” Mivel
a középiskolába bekerülő diákok nagy része már találkozott IKT-s eszközökkel,
alkalmazásokkal, így elvárás, hogy a középiskolában is a megszokott
módszerekkel tanulhassanak tovább.

Ezért az vallom, hogy kell a mobiltelefon a tanórára, mert ezek a tanulók már így szocializálódtak, a kis digitális bennszülöttek mobiltelefon nélkül már nem tudnak létezni. Legtöbb diákom napi 6-8 órát is mobilozással tölt. A laptop, asztali számítógép használata már csak a ta
nórán lehetséges, otthon nagyon ritkán használják őket. Ha valamire rá kell otthon keresni, ott van kéznél a mobiltelefon. Annyira megszokták már a mobilhasználatot, hogy ha laptopon kell dolgozni, nehézségekbe ütköznek már a bejelentkezéssel, mivel az iskolában is kaptak a gépekhez felhasználónevet és jelszót, amit általában elfelejtenek, mert ritkán használják más órákon. Ez azonban nem feletételezi, hogy a többi tanórán csak mobilon dolgoznának. Nálunk még kisebbségben vannak – Buda András szóhasználatával élve - a digitális telepesek a digitális nomádokkal szemben. Az IKT-s felmérésünkből, amit elég kevesen töltöttek ki, kiderült, hogy nem minden tartárgynál és nem rendszeresen használják a kollegák. Sokan még idegenkednek a mobiltelefonok órai használatától, pedig napjainkban már nagyon sok nyelvtanulást segítő szoftver, mobil alkalmazás, adatbázis, feladatbank létezik, ami megkönnyíti a nyelvtanulást, nyelvtanítást. Már egy egyszerű QR-kód olvasóval is csodát művelhetünk, felkelthetjük a tanulók kíváncsiságát, érdeklődését. Nagyon sok film, riport, videó, dal elérhető a videómegosztó portálokon, online is megoldható nyelvtani feladatok, rejtvénykészítő alkalmazások, kvízek, újságok, szépirodalom, stb., amivel színesebbé és érdekesebbé tehetjük a tanórát. Tudni kell azonban őket jól használni. Nagyon sok alkalmazás diákok részére is elérhető, így otthon tudnak vagy tudnának gyakorolni is. Ezt azonban kevesen teszik, pedig ezek használatával talán elérhetőbb közelségbe kerülne a felvételi követelményként előírt nyelvvizsga is.
Forrás:
http://www.belvedere.meridionale.hu/letolt/Buda%20Andras%20-%202017%20-%20IKT%20ES%20OKTATAS%20-%20Belvedere%20Meridionale.pdf
Képek:
https://pixabay.com/illustrations/school-back-to-school-board-1517196/
https://pixabay.com/photos/media-social-media-apps-998990/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése