Bene-Szabados Veronika:
Mi változott 10 év alatt az IKT oktatási felhasználásában?
Gondolatok a Digitális témahét
árnyékában
Amióta az 1980-as években megjelentek
az első számítógépek és mobiltelefonok, az informatika rohamos fejlődésnek
indult. A legdinamikusabban fejlődő területté. Egyértelműen hatással volt és
van az oktatásra is. A korábban számítógépet, telefont nem is ismerő tanároknak
rövid idő alatt meg kellett barátkozni az interaktív táblával, a digitális és
egyben okos tankönyvekkel, vagy akár a robotokkal.
Ezért jött létre a 2015/2016-os
tanévben az első Digitális Témahét. A témahét fő célja, hogy megmutassa, az IKT
eszközök felhasználásának nem csak az informatika tantárgyban van
létjogosultsága, hogy a különböző infokommunikációs eszközök és programok
széles körben alkalmazhatók a tanítás folyamatában, mind a közoktatásban, mind
a felnőttoktatásban, a magániskolákban vagy épp a tanodákban és tudásvárakban.
A témahét minden évben széles
palettán kínál programokat, módszereket a regisztráló iskolák számára. Csak a
számok tükrében, az első tanévben még „csak” 5000 tanár és 75000 diák
kapcsolódott be a programba. Az idei tanévben már 8000 tanár és 140000 diák vett
részt valamilyen formában az eseménysorozatban. [1]
A regisztráló iskolák évről évre
egyre több lehetőséggel találkozhatnak a témahéttel kapcsolatban: a témahét saját
honlapján korábbi évek megvalósult projektjei, a témahétre szervezett nyílt
üzemlátogatások, informatikai cégek iskolalátogatásai, ingyenesen kipróbálható
programok mellett egyre nagyobb számban megjelennek a webináriumok, a facebook
közösségekben ötletbörzék. Az idei tanévben lehetett a legtöbb díjért pályázni
jó gyakorlatokkal. Azért, hogy az IKT eszközök használatának még markánsabban
látható legyen a multiplicitása, a fenntarthatósági témahéttel közös programok
is megjelentek. A témahéthez kötötten lehetett az idén Lego robotokra is
pályázni.
A változásokat jelölve és
egyúttal az elterjedőben levő matricák, kitűzők mintájára az idén a résztvevő
iskolák már kitűzőt is letölthettek és egységes oklevelet is kaptak külön az alsós
és külön a nagyobb diákok számára, szabadon felhasználható formátumban, helyi
viszonyokra kitölthető formátumban.
Pár éve felmerült az igény a
digitális formátumban feldolgozott tankönyvekre. Ezeket egyes kiadók ingyen,
mások pénzért tették elérhetővé (részben a bennünk található digitális
tartalmak miatt). Stílusosan az idei témahétre lett megnyitva az okostankönyv,
remélhetőleg a jövő tankönyve. (nem mondom, hogy a papíralapú könyvekre nem lenne
szükség, különösen a kicsiknél). Az okostankönyv oldala folyamatos feltöltés
alatt áll, ám érdekes kezdeményezés. Nem csak bedigitalizált tankönyv és
munkafüzet, számtalan kiegészítő videó, magyarázat és feladat található a portálon,
mely később feladatszerkesztővel párosítva a meglevő feladatok átdolgozására és
bővítésére is alkalmas lesz.
A témahét közösségi oldalai egyre
kreatívabbak, egyre színesebb ötleteket osztanak meg. Az idei tanév slágere a
digtális (és nem digitális) szabadulószoba volt, melyhez országos tesztként
magyar nyelvi feladatsor is készült-megmozgatva a felsős diákok tömegeit.
Befejezésül: ez csak a kezdet. A
rohamosan bővülő tanulást segítő appok, az újfajta pontozási és osztályozási
rendszerek, az egyre több digitális feladatot készítő pedagógus, az egyre több
iskolában megjelenő különböző robotok csak előszelei a jövőnek, melyhez
alkalmazkodnunk kell, mely színességével és gyors változásával még számtalan
feladatot fog hozni számunkra.[2]
[2] Kép: http://digitalistemahet.hu/hir/uj-kituzok illetve a MOZAIK Kiadó interaktív megoldásait bemutató füzetből
További felhasznált források:
Prievara Tibor: A 21. századi tanár, Budapest, 2015.
Hülber, László ; Lévai, Dóra ; Ollé, János: Út az új
generációs digitális tankönyvek megvalósításához. KÖNYV ÉS NEVELÉS: AZ
OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET FOLYÓIRATA XVII : 2015/1 pp. 67-89. , 23 p.
(2015)
Fegyverneki Gergő: Interaktív pedagógiai műhely írásai
(facebook csoport)
Digitális Témahét Tanári Fórum
Bejegyzésemet követő nap megjelent cikk a modern iskola oldaláról: moderniskola- digitális témahét
Bejegyzésemet követő nap megjelent cikk a modern iskola oldaláról: moderniskola- digitális témahét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése