2019. április 28., vasárnap


Bene-Szabados Veronika: Mi változott 10 év alatt az IKT oktatási felhasználásában?
Gondolatok a Digitális témahét árnyékában


Amióta az 1980-as években megjelentek az első számítógépek és mobiltelefonok, az informatika rohamos fejlődésnek indult. A legdinamikusabban fejlődő területté. Egyértelműen hatással volt és van az oktatásra is. A korábban számítógépet, telefont nem is ismerő tanároknak rövid idő alatt meg kellett barátkozni az interaktív táblával, a digitális és egyben okos tankönyvekkel, vagy akár a robotokkal.
Ezért jött létre a 2015/2016-os tanévben az első Digitális Témahét. A témahét fő célja, hogy megmutassa, az IKT eszközök felhasználásának nem csak az informatika tantárgyban van létjogosultsága, hogy a különböző infokommunikációs eszközök és programok széles körben alkalmazhatók a tanítás folyamatában, mind a közoktatásban, mind a felnőttoktatásban, a magániskolákban vagy épp a tanodákban és tudásvárakban.
A témahét minden évben széles palettán kínál programokat, módszereket a regisztráló iskolák számára. Csak a számok tükrében, az első tanévben még „csak” 5000 tanár és 75000 diák kapcsolódott be a programba. Az idei tanévben már 8000 tanár és 140000 diák vett részt valamilyen formában az eseménysorozatban. [1]
A regisztráló iskolák évről évre egyre több lehetőséggel találkozhatnak a témahéttel kapcsolatban: a témahét saját honlapján korábbi évek megvalósult projektjei, a témahétre szervezett nyílt üzemlátogatások, informatikai cégek iskolalátogatásai, ingyenesen kipróbálható programok mellett egyre nagyobb számban megjelennek a webináriumok, a facebook közösségekben ötletbörzék. Az idei tanévben lehetett a legtöbb díjért pályázni jó gyakorlatokkal. Azért, hogy az IKT eszközök használatának még markánsabban látható legyen a multiplicitása, a fenntarthatósági témahéttel közös programok is megjelentek. A témahéthez kötötten lehetett az idén Lego robotokra is pályázni.
A változásokat jelölve és egyúttal az elterjedőben levő matricák, kitűzők mintájára az idén a résztvevő iskolák már kitűzőt is letölthettek és egységes oklevelet is kaptak külön az alsós és külön a nagyobb diákok számára, szabadon felhasználható formátumban, helyi viszonyokra kitölthető formátumban.
Pár éve felmerült az igény a digitális formátumban feldolgozott tankönyvekre. Ezeket egyes kiadók ingyen, mások pénzért tették elérhetővé (részben a bennünk található digitális tartalmak miatt). Stílusosan az idei témahétre lett megnyitva az okostankönyv, remélhetőleg a jövő tankönyve. (nem mondom, hogy a papíralapú könyvekre nem lenne szükség, különösen a kicsiknél). Az okostankönyv oldala folyamatos feltöltés alatt áll, ám érdekes kezdeményezés. Nem csak bedigitalizált tankönyv és munkafüzet, számtalan kiegészítő videó, magyarázat és feladat található a portálon, mely később feladatszerkesztővel párosítva a meglevő feladatok átdolgozására és bővítésére is alkalmas lesz.

A témahét közösségi oldalai egyre kreatívabbak, egyre színesebb ötleteket osztanak meg. Az idei tanév slágere a digtális (és nem digitális) szabadulószoba volt, melyhez országos tesztként magyar nyelvi feladatsor is készült-megmozgatva a felsős diákok tömegeit.
Befejezésül: ez csak a kezdet. A rohamosan bővülő tanulást segítő appok, az újfajta pontozási és osztályozási rendszerek, az egyre több digitális feladatot készítő pedagógus, az egyre több iskolában megjelenő különböző robotok csak előszelei a jövőnek, melyhez alkalmazkodnunk kell, mely színességével és gyors változásával még számtalan feladatot fog hozni számunkra.[2]




[2] Kép: http://digitalistemahet.hu/hir/uj-kituzok illetve a MOZAIK Kiadó interaktív megoldásait bemutató füzetből
   További felhasznált források:
Prievara Tibor: A 21. századi tanár, Budapest, 2015.
Hülber, László ; Lévai, Dóra ; Ollé, János: Út az új generációs digitális tankönyvek megvalósításához. KÖNYV ÉS NEVELÉS: AZ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET FOLYÓIRATA XVII : 2015/1 pp. 67-89. , 23 p. (2015)
Fegyverneki Gergő: Interaktív pedagógiai műhely írásai (facebook csoport)
Digitális Témahét Tanári Fórum

Bejegyzésemet követő nap megjelent cikk a modern iskola oldaláról: moderniskola- digitális témahét


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése