2019. április 28., vasárnap


Készítette: Bene-Szabados Veronika GZ52IM
Iskola: Vértesboglári Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola
Osztály: 5.
A téma címe: Pénzügyi ismeretek, családi költségvetés.

A tervezett témakör hogy kapcsolódik az iskola Pedagógiai Programjához és Helyi Tantervéhez? (célok, követelmények)
Iskolai dokumentumok elérhetősége: http://vertesboglariskola.mozello.hu/dokumentumok/ Ped Program 58-63.o Fogyasztóvédelmi ismeretek része tartalmazza az ismeretek, a követelmények nagyobbik részét. A szeptemberi módosításnál azonban a matematika rész érdekesen lett kijavítva- van, ahol benne szerepel, van, ahol nem. Korábban (és ez maradt is a tantárgyak éves tanmenetében) a matematika tantárgy szöveges feladatok témarészeiben illetve a az arányosságnál és a százalékszámításnál került elő. A pénzügyi Témahét ettől a tanévtől bekerült az éves munkatervbe.
Milyen célokat szeretne elérni a témakör tanításával?
A matematika hétköznapi ismeretekhez való kötése. Szövegértés és logikus gondolkodás fejlesztése. Érdeklődés felkeltése, megtartása a matematika tantárgy iránt. Praktikus tudáshoz juttatni a tanulókat, melyre az iskola elvégzése után is szükségük lesz.
Más tantárgyak tartalmával kapcsolatba hozható-e a tervezett téma? Ha igen, akkor hogyan?
Informatika- internetes keresés; oktató oldalak használata (pénzügyi kvízek kitöltése, multimédiás anyag megtekintése); infografika készítés
Magyar nyelv- szövegértés tantárgyrész
Osztályfőnöki óra- beszélgetés a családról, a fenntarthatóságról; továbbtanulásnál a kötelező bankszámlanyitásról
Rajzóra- plakátkészítés vegyes technikával, illusztráció készítés a témakörrel kapcsolatban
Földrajz- pénznemek Európában, pénztörténet
Idegennyelv- számfogalom gyakorlása, bevásárlás
Az iskolán kívüli, hétköznapi világ történéseivel kapcsolatba hozható a témakör? (Pl. gyakorlati alkalmazás lehetőségei) Ha igen, akkor hogyan?
Kizárólag gyakorlati vonatkozása miatt lett bevezetve egész Európában, de legnagyobb mértékben Magyarországon. A tudatos fogyasztóvá válás, az eladósodás elleni felkészítés jegyében került előtérbe. 10. évfolyamon a gimnáziumokban, szakgimnáziumokban a következő tanévtől kötelező tananyag. Ahhoz, hogy ismereteik megfelelő szintre kerüljenek, szükség van már kisiskolás kortól az ismeretek folyamatos bővítésére, a témakör minél szélesebb körű feldolgozására. Az általunk vállat területek felmenő rendszerben: 3.o: pénztörténet, 4.-5.o: családi költségvetés, bevétel-kiadás, bevásárlás. 6.o.: bankszámlák, bankkártyák. Bankjegyek- bankkártyák- folyószámla védelme 7.o.: Hitelek, kölcsönök. Megtakarítások. Kamatok. 8.o.: vállalkozási ismeretek, adó.
Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
A szülők egy része nem nyitott a gyerekekkel való őszinte beszélgetésre. Hiába nem kérünk pontos adatokat és azokat hangosan meg sem beszéljük, a szülők ezekről nem akarnak beszélni a gyermekkel. A tanulóknak nincs fogalma a jövedelmek nagyságáról, a rezsi fogalmáról és nagyságrendjéről, vagy épp a banki ismeretekről. A diákokat a témakör érdekli, várják, hogy újra pénzügyi hét legyen (az idén nálunk ez 2 hétre sikeredett az érdeklődés miatt), a tananyag, a felhasználható eszköz eddig nagyon kevés volt, most kezd rohamosan fejlődni, de a kollégák egy része is távolságot tart tőle (különösen, hogy digitálisan elérhető a tartalom nagy része). A tananyag megfelelő motiváltság mellett nehezen fér bele a 45 perces tanítási órába, de a tananyag feldolgozásának mélysége rugalmasan változtatható.
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak) kellenek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
Család, jövedelem, munkabér, családi pótlék, villany-, víz és gázszámla.
Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?  Témakörrel kapcsolatban:  Második éve, hogy témahetek keretében bővítjük a diákok pénzügyi ismereteit. A 2017/2018 tanévben a fenntarthatósági hét keretén belül foglalkoztunk pár órát illetve az Utazó Bank segített benne. Az Utazó Bank játékos feladatai, a pénzügyi mentori hálózat iskolát meglátogató vendégei, a Pénziránytű és a Pontvelem hálózat  kvízei, játékai, versenyei,  a z utóbbi két évben megjelent pénzügyi ismereteket  bővítő játékos appok, az újonnan megjelent pénzügyi tankönyvek, munkafüzetek, az új generációs tankönyvekben megjelent pénzügyi ismeretek témakör, a tanárok számára szervezett konferenciák, közösségi oldalak tudásmegosztásai  mind segítenek a motiválásban.  Tanóra közben:  A feladatoknak nincs egyértelműen jó megoldása, sem teljes, így kudarcélmény  minimálisra csökkenthető. A tananyag feldolgozása során lehetőség van differenciálásram a gyorsabban haladó tanulópár online kvízeket tud megoldani (aki nem ismerné: a Pontvelem[1] kvízeinek megoldásáért az oldalon pontot lehet kapni, ezekért a pontokért a pontboltban valódi tárgyakat, belépőket lehet vásárolni.) Amennyiben az internettel gond lenne- a feladatokhoz, a tanítási órához papíralapú anyag a Pénzügyi iránytű oldalán letölthető.[2] 
Idő
Tanóra
Az oktatás tartalma, tananyag
Oktatási módszerek és szervezési módok
Tanulási környezet, taneszközök
Differenciálás, tanulók közötti különbségek
3’
Óra eleji szervezési feladatok: üdvözlés, tablettek kiosztása, mobilhasználat szabályainak megbeszélése, projektor üzembehelyezése
házi feladat ellenőrzése
frontális munka
magyarázat
projektor, tablet, okostelefon, számítógép
füzet
Házi feladat ellenőrzésekor bár lehetőség szerint mindig más füzetét ellenőrzöm, de az tanulásban akadályozott tanuló füzete nálam van, mivel az ellenőrzésnél egyébként lemarad
8’
Kisfilm megtekintése- tanulóknál kulcsszavak lejegyzése a füzetbe
a filmben látottak megbeszélése
frontális munka
videó megtekintése
megbeszélés
lényegkiemelés

Számítógép, projektor, internet elérés (vagy
a kisfilm előre letöltve)

10’
Családi bevétel fogalma illetve az ide tartozó pénzügyi források. Önálló gyűjtőmunka- segítség a mellékelt oldal
csoportos munka, majd frontális munka, megbeszélés
Szövegértés fejlesztése
füzet, tablet,
tanári segítség nyújtása feladat értelmezéshez, internet használata
12’
Családi költségvetés kiadás része: kötelező és választható kiadások. Összegyűjteni a kiadásfajtákat segítség kápé videója
csoportos munka, majd frontális munka, megbeszélés
Szövegértés fejlesztése
füzet, tablet,
tanári segítség nyújtása feladat értelmezéshez, internet használata a gyűjtőmunkához
10’
Gyakorlás, rögzítés.
Az óra végén megbeszélik a csoportok kinek, mennyi feladatot sikerült megoldania
Tanári útmutató alapján csoportos munka, majd frontális munka. Vita, érvelés.
Szövegértés, logikus gondolkodás fejlesztése
füzet, tablet, projektor+számítógép
tanári segítség nyújtása feladat értelmezéshez, a megfelelő feladatsorok megkereséséhez; internet használata
A csoportok saját tempójuk mellett haladnak, a gép eredményüket javítja.
2’
Házi feladat kijelölése, következő tanítási óra előkészítése: Rajz készítése közmondásokról. Következő óra elején bemelegítő feladatként párat megnézünk (rajz alapján az osztály kitalálhatja a közmondást)
egyéni munka
füzet, számítógép
lassabban író illetve szövegértési problémákkal küzdő gyerekek a pdf-ből szabadon választhatnak közmondást

Szorgalmi feladat: kvízek kitöltése, eredmény bemutatása e-mailben
egyéni munka
gyakorlás, motiváció
füzet, számítógép/okostelefon/tablet
illetve a Pénzügyi Hősképző app[3] letöltése és bemutatása, használata
az említett oldalon nagyon sokfajta feladat található, korosztályra, feladatszámra és nehézségre tekintettel



Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
Szakértői bizottság által kiadott szakvélemény, tehetséges gyermek egyéni haladási tempója

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
A tanítási órán belül a tananyaghoz kapcsolódó kvízek kitöltése, videók megnézése és megbeszélése. Témakörön belül: versenyfeladatok megoldása, pénzügyismereti versenyeken való részvétel.

Pontosan mi az egyes tanórák közötti házi feladatok célja és rövid tartalma?
Részint gyakorlás, részben a következő tanítási óra előkészítése. Játékos feladatok, logikai rejtvények, gyűjtőmunka.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Jutalmazás: kvízek megoldása=pont=pontboltban vásárlás vagy pontbankban végzett művelet
Órai munka értékelése
Házi feladat ellenőrzése- e-naplóban a hiány vagy a dicséret jelölése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése