2019. április 16., kedd

Somogyi Boglárka: Komplex módszertani megoldás (2. feladat)


ÓRAVÁZLAT

Az óra témája
Gli italiani e il bar; Il caffè
Az óra cél- és feladatrendszere; fejlesztő attitűd, készségek, képességek, a tanítandó ismeretek, tudásszint megnevezése
Ismeretszerzés (előzetes és új ismeretek), alkalmazás, rendszerezés; szövegértés, kommunikáció, figyelem, kreatív gondolkodás;

Olasz civilizáció: étkezési szokások, reggeli, kávéfajták;
középiskola 10. évfolyam
Az óra didaktikai feladatai
Ráhangolás, motiválás, téma bevezetése, ismeretbővítés, visszacsatolás, rendszerezés
Felhasznált források
Tankönyv: T. Marin – S. Magnelli: Nuovo Progetto italiano 1b,
internetes források a megjegyzéseknél
Dátum
2019. április 15.

Idő
Az óra menete, folyamata, lépései
Oktatási-nevelési stratégia
Táblakép, vázlatkép, egyéb megjegyzések
Módszerek
Tanulói munkaformák
Eszközök
0-5
Köszönés
Ráhangoló feladat: kérdezz-felelek – reggeli tevékenységek (napi rutin, reggeli, tízórai)
•irányított kérdések
•frontális
•plénum



6-11

•A reggeli, a tízórai (étkezések, ételek, italok) témájának részben felfrissítése, részben rendszerezése, bővítése:
elmetérkép készítése, középpontban a reggeli
•korábbi szóanyag felelevenítése
•szabad asszociáció
•irányított kérdések
•plénum
•számítógép
•projektor
https://www.mindmeister.com/
12-16
•Rövid képleírás 3-4 fős csoportokban: téma a magyar, az olasz és a szállodai reggeli összehasonlítása
•tanári magyarázat
•szemléltetés
•munkáltatás

•csoportmunka megszervezése – 4 csoport
•számítógép
•projektor
•füzet
kivetített képek:
 
17-21
•A képleírások előadása
•prezentáció
•plénum
•számítógép
•projektor
kivetített képek

22-37
• Szerkesztett videó feldolgozása: a hallott szöveg értését ellenőrző vizsgafeladatoknak megfelelően kétszeri meghallgatás
•a szerkesztett (nyitott és feleletválasztós) kérdések megoldása
•szöveghallgatás
•munkáltatás
•plénum
•számítógép
•projektor
38-41
Az órai feladatok során tanult új kifejezések összegyűjtése közösen
•rendszerezés

•plénum
•tábla
•füzet/szótárfüzet
táblakép …
42-45
•A házi feladat és szorgalmi feladat ismertetése.
•Óra értékelése.
•tanári magyarázat

•füzet
•Házi feladat: a csoportban megosztott edpuzzle videó egyéni, otthoni megoldása
•szorgalmi feladat: számítógépes szótanuló alkalmazással (quizlet, EclipseCrossword stb.) játékos feladat készítése és megosztása a csoportban

A módszertani megoldás előnye, hátránya, kockázata; összegzés:
 a tanórán alkalmazott módszerek változatos formában vonják be a diákokat a közös munkába. Az elmetérkép előnye a gyors asszociációs gondolkodás kiváltása, hátránya/kockázata lehet, hogy viszonylag gyakran alkalmazott módszer, néhány csoport már unhatja.
Az edpuzzle segítségével szerkesztett videó mindenképpen új a diákok számára, előnye, hogy a diákot nem hagyja „kikapcsolni”, mert a videó 25-30 másodperces egységekre tagolódik, rövidebb egységekből könnyebb kiszűrni a lényeget, a diáknak nagyobb a sikerélménye. A feladat otthoni megismételhetősége hasznos azoknak a diákoknak, akik jobban tartanak a hallott szöveg értését ellenőrző vizsgafeladatoktól.
A szótanuló alkalmazások közül a Quizlet az egyik legnépszerűbb, a hagyományos, szótárfüzetből való tanulásnál biztosan jobban motiválja a diákokat. A saját keresztrejtvény készítése új terep a diákoknak, hiszen ők általában a feladat megoldói, nem pedig a készítői.
A változatos módszerek - amennyiben az iskolai tanterem felszereltsége megfelelő - az órát színesebbé, akár mozgalmasabbá teszik, de legalább ennyire fontos cél, hogy ösztönözzék a diákokat a különféle egyéni tanulási utak kipróbálására.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése