2019. április 24., szerda

Bán Erika - Komplex módszertani megoldás: Német óravázlat

Iskola: Tatai Református Gimnázium
Tantárgy: Német óra
Osztály: 9. o.
Az óra témája: Die Familie und Das Gebrauch von derselbe/ dieselbe/ dasselbe

Szókincs: családon belüli viszonyok, külső és belső tulajdonságok, család bemutatása

Nyelvtan: derselbe/ dieselbe/ dasselbe mutató névmások

Nyelvi szint: B1

Felszerelés: okostelefon, interaktív tábla, füzet, könyv


Az óra célja: ismeretszerzés, új szavak megtanítása, derselbe/ dieselbe/ dasselbe mutató névmások ismertetése és alkalmazása, együttműködés csoportokon belül, beszédfejlesztés: a tanulók képesek legyenek önállóan bemutatni a családjukat.


Reflexió: Az órát úgy építettem fel, hogy a diákok korábbi ismereteiket is fel tudják használni (szókincsben ismerje az alapvető családi viszonyokat, néhány külső és belső tulajdonságokat), illetve ezt új szavak, és nyelvtani szerkezet kibővítésével fejleszteni. Ahhoz, hogy a diákok produktivitása észlelhető legyen az órán, igyekeztem olyan feladatokat összeállítani számukra, amelyekben mindenki ki veheti a részét, pl. csoportmunka, önálló vagy éppen közös munka. A frontális oktatást próbáltam lecsökkenteni, hogy a diákok megnyilvánulásai kapjanak nagyobb teret az órán, egyedül nyelvtani szerkezet megtanításkor tartom fontosnak a tanár magyarázatát. Képleírással és videók megtekintésével úgy gondolom sikerül megteremteni egy közös témát a diákok között, így együtt feldolgozhatóvá válik a tananyag.  Ami a házifeladatokat illeti, Quizlet és Redmenta alkalmazások segítségével tudják hasznosítani a tananyagot, amelyhez akár egy okostelefon is elég. A jól teljesítő tanulókat természetesen jutalmaznám valamilyen pontgyűjtéssel, illetve a szorgalmasoknak további gyakorlófeladatokat adnék, hogy tudásuk még tovább fejlődhessen.
Az óra során figyelembe vennék olyan tanulókat is, akik nem szeretnének aktívan részt venni (pl. nem szól hozzá a témához), ilyenkor tanárként őt is buzdítanám irányított kérdésekkel, hogy őket is bevonjam a közös beszélgetésbe. Ami még problémás lehet, az a csoportban történő együttműködés, ugyanis vannak olyan tanulók, akik nem fogékonyak a csoportosmunkákhoz. Ezenkívül további nehézségek léphetnek fel a taneszközöket illetően: nincs internethozzáférés, nem olyan teremben van az óra, ahol interaktívtábla található, esetleg a tanulók nem rendelkeznek okoseszközzel.

Idő Az oktatás tartalma, tananyag, 
az oktatás menete, 
az oktatás folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek, Tanulói munkaformák Taneszközök, tananyagok, 
táblakép tere
Egyéb megjegyzések
3 percKöszönés
Adminisztrációs ügyek elintézése



10 percRáhangolódás:
Képleírás: Személyek külső és belső tulajdonságai

Irányított kérédsek:
- Was siehst du auf dem Bild?
- Wie sehen die Menschen aus?


Tankönyvben található kép
10 perc- A tanulók 3 fős csoportba szerveződés
- Hallás utáni értés: Egy család napjáról szóló videó megtekintése, közös megbeszélése


- Tanári magyarázat
- Tanulók produktivitása
- Kérdésekre a videó alapján válaszolni csoportonként
- Csoportos munka
- Interaktív tábla
- Számítógép
- Füzet
Videó:


10 perc - Mutató névmás megtanítása Frontális osztálymunka - Interaktív tábla
- Számítógép
Videó:

6 perc- Mutató névmások gyakorlása
- Első három feladat megoldása, a többi házi feladat




Egyéni munka után közös osztálymunka - Okostelefon Redmenta alkalmazáson keresztül elérhető feladat:


6 perc Órai munka értékelése

Házi feladat:
- Szókártyák megtanulása
- Nyelvtani gyakroló feladatok befejezése
- Olvasásértés
Tanári magyarázat Füzet, Okostelefon:
- Quizlet
- Redmenta
Szókártya:

Illetve:


Nyelvtani gyakorló:


Olvasásértés:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése