2019. április 23., kedd

Csihony Lilla: Legyen mobiltelefon az órán vagy ne?


Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?


21. századi emberként be kell látnunk; telefonjaink egyre fontosabb szerepet töltenek be az életünkben. Ezen keresztül tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel, barátainkkal, tudja, mit szeretünk (és előszeretettel is dobál fel érdeklődési körünknek talán megfelelő tartalmakat), tudja, hol járunk éppen és még azt is bizonyos appok segítségével, hogy mit eszünk. Jogosan merül fel tehát a kérdés: egy ennyire hozzánk nőtt eszköz hogyhogy csak kis figyelmet és teret kap - vagy egyáltalán nem kap teret - az iskolákban, ahol a diákok majdnem az idejük legnagyobb részét töltik? Lehet-e hasznos ez a készülék a tananyag elsajátításában, vagy egy idő után mindenképp elvonná a tanuló figyelmét? Ezekre és az ezekhez hasonló kérdésekre keresem a választ ebben a blogbejegyzésemben.


Miért nem érdemes mobiltelefont használni az órán?


  • túl sok információ → figyelemelterelés 
    Azzal, hogy a tanuló használhatja a mobilját, végtelen lehetőséget adunk neki, hogy hogyan töltse el az óra idejét. Még a legelszántabb diák is válaszolni fog a felbukkanó kis messenger fülre, még a legjobb tanuló is több, mint valószínű, hogy mást is fog csinálni a mobilján, mint egyszerű adatkeresés. A telefonok megjelenésével másodpercek alatt juthatunk olyan információkhoz, amikhez azelőtt fél délutánokat kellett a könyvtárakban tölteni, így a legkevésbé sem várhatjuk azt el, hogy ebből a folyamatosan áramló "információtömegből" ne próbáljon meg valaki annyit felfogni, amennyit csak tud - hiába, ha az egy óra közben van - ha egyszer engedélyeztük számára a használatát.
  • nem elég hatékony
    Az előző pontot továbbgondolva, azáltal, hogy valakinek egyszerre sok információ áll a rendelkezésére, természetes, hogy csak felszínesen értelmezi a látottakat/olvasottakat. Legyen az egy online szótárból kikeresett szó vagy egy életrajzi információ az egyik költőről, tapasztalataim szerint a tanulók ilyenkor nem az információ megértésére (vagy az információk közötti összefüggés megértésére) törekednek, hanem minél több információ átmeneti megjegyzésére, ez a fajta tudás viszont gyakorlás hiányában elvész.
  • nem elterjedt
    Utolsó érvem az órai telefonhasználat ellen egy ördögi kör; amiért nem elterjedt még hazánkban a mobilok használata órán, sokkal kevésbé veszik komolyan a tanulók, amikor  engedélyezik azt számukra (általában nem is hosszú időre), ami azt eredményezi, hogy nem is lesz elterjedt az alacsony hatékonysága miatt.
  • +1 alkalmazásokkal és/vagy a tanár bizalmával való visszaélés
    Ezt azért tartottam fontosnak megemlíteni, mert bár felháborító, hogy ilyen megtörténhet, mégis megtörténik. Nem egyszer kaptam snapchat-en vagy láttam instagram-on tanárokat kifigurázó képeket/történeteket, amik sajnos akkor is készülnek, ha az adott tanár nem járul hozzá a mobil használathoz az óráján, ám ha mégis, sokkal nehezebb ezt tanárként észrevenni (ugyanis akár egy képet is készíthet a táblára írtakról). 


Miért érdemes mobiltelefont használni az órán?


  • könnyen hozzáférhető, sok információ
    Ami a hátránya, az az előnye is; rövid idő alatt sok hasznos információhoz juthat a diák a keresett témában, ahelyett, hogy a könyvekből keresgélné, amiben lehet nem is tudja, hol keresse. Ez gördülékenyebbé és interaktívvá teszi az órát.
  • tananyag-kiegészítő/segítő szerep
    Rengeteg hasznos applikáció és funkció létezik a telefonokban, ami megkönnyítheti a tanulók (és tanárok) életét az osztályban, ilyen például a sokak által ismert Kahoot!, a hozzá hasonló Mentimeter vagy a szülői-tanári kapcsolattartást (és a gyerekek fejlődésének nyomonkövetését) segítő Seesaw.
  • figyelemfelkeltő
    Egy tananyag leadása után kész felüdülés egy- a témával kapcsolatos Kahoot! játszása, ami a diákok figyelmét és érdeklődését is felkelti, színesebbé teszi az anyagot és a frissen szerzett információk elsajátításában is nagy szerepet játszik.
  • +1 tanulói csoportok létrehozása
    Azért is szerencsés, ha minden osztálynak(/szaknak) van külön csoportja - akár az oktató által felügyelt vagy sem -, mert több szem többet lát alapon mindig hasznos a saját vázlatunk megosztása vagy meglátásaink megvitatása az év során felvetett témákban. Ezek a csoportok továbbá a készülést is segítik a sima órákra vagy dolgozatokra azáltal, hogy az óra befejeztével nem szűnik meg, otthon is ugyanúgy segítséget nyújt a tanulásban, mindenki számára elérhető.

Mielőtt nekiálltam volna a pro-kontra pontok összeírásának, bevallom őszintén, én sem tudtam, hogy inkább mellette, vagy ellene vagyok-e az órai telefonhasználatnak. Végül be kellett látnom, valamilyen szinten szeretném, hogy ez egy elfogadott szokás legyen, ugyanakkor azt is, hogy senki se éljen vissza ezzel a "hatalmával". Ahhoz, hogy a tanulók számára élvezhető és megérthető módon adjuk le az anyagot (ami szerintem mindannyiunk célja), szerintem szükséges a telefonhasználat engedélyezése és a megszavazott bizalom. Tapasztalataim szerint középiskolákban a "felnőttként kezelés" remek módja a diákok hajlandóságának elnyerésére, hogy rendesen és rendszeresen készüljenek az általunk tanított tárgyakra.
Végigvéve mindezt tehát arra jutottam, hogy a mindenki számára elérhető technika gördülékenyebbé, színesebbé téve az óráinkat egy jó eszköz a leadott anyag megértetésére és nekünk kell nyitni először a diákok felé, hogy ez később "felelősségtudatos órai telefonhasználatra" érjen.


Forrásaim: 

  • Ollé, János ; Papp-Danka, Adrienn ; Lévai, Dóra ; Tóth-Mózer, Szilvia ; Virányi, Anita: Oktatásinformatikai módszerek: Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Budapest, Magyarország : ELTE Eötvös Kiadó (2013)
  • Hülber, László (szerk.) A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország : Eszterházy Károly Egyetem (2017)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése