2019. április 22., hétfő

Táblagépek a tanórai tevékenységben

A XXI. században az IKT-vel támogatott oktatás nem technológiai varázslat, hanem létező, jelenlévő informatikai eszközök rendszeres tanórai alkalmazása. A „Z-generáció” számára az internettel ellátott számítógépek, mobil eszközök (tablet, mobiltelefon) használata mindennapos. Egy mai közoktatási intézménynek feladata, hogy tanulóit a lehető legtöbb oldalról, a mára elérhető árú IKT eszközökkel is támogassa. A fejlett technikával ellátott iskola hatékonyabb tud lenni, a tanulók és a szülők körében népszerűsége növekszik. Az oktatáskutatók és informatikai szakemberek mai álláspontja alapján a tablet az egyik leghatékonyabban használható oktatástechnológiai eszköz.
Az utóbbi évtizedek nagy változásokat hoztak, elsősorban technológiai értelemben, melyek alapjaiban határozhatják meg az oktatás jelenét és főleg jövőjét. 2011-2012-től kezdve a mobil eszközök (elsősorban tabletek (táblagépek), mobiltelefonok) megjelenésével, elérhetővé válásával, egyre több oktatási intézmény indult „IKT-s felfedezőútra” külföldön és Magyarországon egyaránt.
A közeli jövőben egyre több intézmény tervezi a tabletek oktatási célú felhasználását, az új eszközökkel új módszerek is érkeznek, így a tanárok hozzáállása is változik, keresik a lehetőségét, hogy hogyan illesszék be azokat a régi, megszokott rendszerbe.
Az alábbiakban egy továbbképzés tapasztalatain keresztül szeretném bemutatni a tabletek tanórai felhasználását.
A Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskolában kétéves pilot projekt formájában vezették be a tablettel támogatott oktatást.
A pedagógusuk 1. és 5. osztályban használták a tableteket, így alsó és felső tagozat kapcsán is rendelkeznek tapasztalatokkal, jó gyakorlatokkal. Alsó tagozatban magyar és matematika, felső tagozatban magyar, angol, informatika és földrajz tantárgyak kapcsán vannak kézzelfogható eredmények. A tanórákon az eszközöket többféle módszerrel is használták, alkalmazták csoportmunkában és 1:1-hez is. Az eszközökön egyaránt használtak offline és online applikációkat, valamint kollaboratív feladatmegoldásra is alkalmas felhőalapú alkalmazásokat. Az órákon megjelent a Tankocka (learningapss), a kiterjesztett valóság, a digitális történetmesélés, valamint különböző tesztelő alkalmazások. A tanulók eredményeit és feladataik kiosztását egy saját fejlesztésű virtuális osztályteremmel, LMS-rendszerrel (Hatelemi) oldották meg, mely egy teljesen saját fejlesztésű online rendszer.

A tablet előnyei az oktatásban, tanulásban
·         A tapasztalatok alapján a tablet sikerrel használható anyanyelvi, matematikai, idegen nyelvi, természettudományi és technológiai, valamint művészeti kompetenciaterületek fejlesztésében.
·         Már fiatal korosztálytól kezdve használható. (A szükséges digitális kompetenciák gyorsan elsajátíthatók.)
·         Használata kiemelten fejleszti a digitális kompetenciát.
·         Motiválja az individuális tanulást, gyakorlást.
·         Interaktivitást és azonnali visszajelzési lehetőséget ad, pl. szavazással, quiz-zel.
·         Választási lehetőséget kínál a tanulóknak pl. az elvégzendő tananyag sorrendjében, nehézségében.
·         Támogatja a differenciálást és a perszonalizált munkavégzést.
·         Támogatja az önálló munkavégzést.
·         Támogatja az inkluzív oktatást.
·         Segíti az értékelést osztályozást (diagnosztikus, fejlesztő-formatív és szummatív célú pedagógiai ellenőrzési, értékelési, mérési eljárások).
·         Segíti az SNI-s tanulók felzárkózását, oktatását.
Az eszköz jellemzői
·         A tablet a közoktatás bármely szintjén használható, elsőtől tizenkettedik osztályig.
·         Az eszköz mérete, súlya, ergonómiája és könnyű, intuitív kezelhetősége lehetővé teszi, hogy hordozható legyen, és életkortól függetlenül használható legyen.
·         Hosszú üzemideje támogatja az egész napos használatot egyszeri töltéssel. Az Android operációs rendszerrel felszerelt eszközök szoftvere ingyenes és széleskörűen támogatott.
·         Oktatási applikációk és keretrendszerek érhetők el hozzá.
·         Az eszközök viszonylag könnyen karbantarthatók, a tanulók számára a tartalomszűrés megoldható. Segítségükkel a tanulók teljesítménye mérhető, tárolható. Az elérhető árú eszközök körülbelül 4 évig használhatók.
Táblagépek az oktatásban
Korábbi kutatások (Fried 2008) foglalkoztak már a laptopok hatásaival az oktatási folyamatban. A laptophasználat előnye, hogy nagyobb a hallgatók motivációja és hajlandósága az együttműködésre, jobb kapcsolatok alakulnak ki a különböző tárgyak között, a digitális megosztottság szűkül, a problémamegoldási képesség javul, és az akadémiai teljesítményt támogatja (Finn–Inman 2004), (Lowther, Ross és Morrison 2003), (Mitra–Steffensmeier 2000). Ugyanakkor ezzel ellentétes tanulmányok is készültek (Fried 2008), (Gay, Stefanone, Grace-Martin és Hembrooke 2001).
Végezetül pedig egy, a témába vágó hír, mely alapjaiban hozhat változást a magyar oktatási rendszer IKT felhasználásában.
Palkovics László oktatási államtitkár egy korábbi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy tankönyv helyett táblagépeket kaphat több ezer diák. A projekt bevezetését felmenő rendszerben kívánják megvalósítani, azaz az ötödik osztályosoknál vezetik be először.
Első lépésben hatezer tablet beszerzését tervezik, és már dolgoznak a megfelelő digitális tananyagok kialakításán, ha pedig a program sikeres lesz, általánossá fogják tenni. Harmincezer tanár informatikai oktatása már zajlik, és negyvenötezren kapják meg hamarosan a munkájukhoz szükséges digitális eszközt - ismertette.
A projektre 34 milliárd forint áll rendelkezésre, és ehhez társul egy 10,5 milliárdos, az iskolák wifi-hálózatának fejlesztésére szolgáló keretösszeg is – tette hozzá.

Felhasznált irodalom:
https://eduline.hu/kozoktatas/Tabletet_kaphat_tankonyv_helyett_2018tol_to_WLJES9

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése