A XXI. században az
IKT-vel támogatott oktatás nem technológiai varázslat, hanem létező, jelenlévő
informatikai eszközök rendszeres tanórai alkalmazása. A „Z-generáció” számára
az internettel ellátott számítógépek, mobil eszközök (tablet, mobiltelefon)
használata mindennapos. Egy mai közoktatási intézménynek feladata, hogy
tanulóit a lehető legtöbb oldalról, a mára elérhető árú IKT eszközökkel is
támogassa. A fejlett technikával ellátott iskola hatékonyabb tud lenni, a tanulók
és a szülők körében népszerűsége növekszik. Az oktatáskutatók és informatikai
szakemberek mai álláspontja alapján a tablet az egyik leghatékonyabban
használható oktatástechnológiai eszköz.
Az utóbbi évtizedek nagy változásokat hoztak,
elsősorban technológiai értelemben, melyek alapjaiban határozhatják meg az
oktatás jelenét és főleg jövőjét. 2011-2012-től kezdve a mobil eszközök
(elsősorban tabletek (táblagépek), mobiltelefonok) megjelenésével, elérhetővé
válásával, egyre több oktatási intézmény indult „IKT-s felfedezőútra” külföldön
és Magyarországon egyaránt.
A közeli jövőben egyre több intézmény tervezi a
tabletek oktatási célú felhasználását, az új eszközökkel új módszerek is
érkeznek, így a tanárok hozzáállása is változik, keresik a lehetőségét, hogy
hogyan illesszék be azokat a régi, megszokott rendszerbe.
Az alábbiakban egy továbbképzés
tapasztalatain keresztül szeretném bemutatni a tabletek tanórai felhasználását.
A Kispesti Puskás Ferenc
Általános Iskolában kétéves pilot projekt formájában vezették be a tablettel
támogatott oktatást.
A pedagógusuk 1. és 5. osztályban
használták a tableteket, így alsó és felső tagozat kapcsán is rendelkeznek
tapasztalatokkal, jó gyakorlatokkal. Alsó tagozatban magyar és matematika,
felső tagozatban magyar, angol, informatika és földrajz tantárgyak kapcsán
vannak kézzelfogható eredmények. A tanórákon az eszközöket többféle módszerrel
is használták, alkalmazták csoportmunkában és 1:1-hez is. Az eszközökön
egyaránt használtak offline és online applikációkat, valamint kollaboratív
feladatmegoldásra is alkalmas felhőalapú alkalmazásokat. Az órákon megjelent a
Tankocka (learningapss), a kiterjesztett valóság, a digitális történetmesélés,
valamint különböző tesztelő alkalmazások. A tanulók eredményeit és feladataik
kiosztását egy saját fejlesztésű virtuális osztályteremmel, LMS-rendszerrel
(Hatelemi) oldották meg, mely egy teljesen saját
fejlesztésű online rendszer.
A tablet előnyei az oktatásban, tanulásban
·
A tapasztalatok alapján a tablet sikerrel használható anyanyelvi,
matematikai, idegen nyelvi, természettudományi és technológiai, valamint
művészeti kompetenciaterületek fejlesztésében.
·
Már fiatal korosztálytól kezdve használható. (A szükséges
digitális kompetenciák gyorsan elsajátíthatók.)
·
Használata kiemelten fejleszti a digitális kompetenciát.
·
Motiválja az individuális tanulást, gyakorlást.
·
Interaktivitást és azonnali visszajelzési lehetőséget ad, pl.
szavazással, quiz-zel.
·
Választási lehetőséget kínál a tanulóknak pl. az elvégzendő
tananyag sorrendjében, nehézségében.
·
Támogatja a differenciálást és a perszonalizált munkavégzést.
·
Támogatja az önálló munkavégzést.
·
Támogatja az inkluzív oktatást.
·
Segíti az értékelést osztályozást (diagnosztikus,
fejlesztő-formatív és szummatív célú pedagógiai ellenőrzési, értékelési, mérési
eljárások).
·
Segíti az SNI-s tanulók felzárkózását, oktatását.
Az eszköz jellemzői
·
A tablet a közoktatás bármely szintjén használható, elsőtől
tizenkettedik osztályig.
·
Az eszköz mérete, súlya, ergonómiája és könnyű, intuitív
kezelhetősége lehetővé teszi, hogy hordozható legyen, és életkortól függetlenül
használható legyen.
·
Hosszú üzemideje támogatja az egész napos használatot egyszeri
töltéssel. Az Android operációs rendszerrel felszerelt eszközök szoftvere
ingyenes és széleskörűen támogatott.
·
Oktatási applikációk és keretrendszerek érhetők el hozzá.
·
Az eszközök viszonylag könnyen karbantarthatók, a tanulók
számára a tartalomszűrés megoldható. Segítségükkel a tanulók teljesítménye
mérhető, tárolható. Az elérhető árú eszközök körülbelül 4 évig használhatók.
Táblagépek
az oktatásban
Korábbi
kutatások (Fried 2008) foglalkoztak már a laptopok hatásaival az oktatási
folyamatban. A laptophasználat előnye, hogy nagyobb a hallgatók motivációja és
hajlandósága az együttműködésre, jobb kapcsolatok alakulnak ki a különböző
tárgyak között, a digitális megosztottság szűkül, a problémamegoldási képesség
javul, és az akadémiai teljesítményt támogatja (Finn–Inman 2004), (Lowther,
Ross és Morrison 2003), (Mitra–Steffensmeier 2000). Ugyanakkor ezzel ellentétes
tanulmányok is készültek (Fried 2008), (Gay, Stefanone, Grace-Martin és
Hembrooke 2001).
Végezetül
pedig egy, a témába vágó hír, mely alapjaiban hozhat változást a magyar oktatási
rendszer IKT felhasználásában.
Palkovics László
oktatási államtitkár egy korábbi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy tankönyv
helyett táblagépeket kaphat több ezer diák. A projekt bevezetését felmenő
rendszerben kívánják megvalósítani, azaz az ötödik osztályosoknál vezetik be
először.
Első lépésben hatezer tablet
beszerzését tervezik, és már dolgoznak a megfelelő digitális tananyagok
kialakításán, ha pedig a program sikeres lesz, általánossá fogják tenni.
Harmincezer tanár informatikai oktatása már zajlik, és negyvenötezren kapják
meg hamarosan a munkájukhoz szükséges digitális eszközt - ismertette.
A projektre 34 milliárd forint áll
rendelkezésre, és ehhez társul egy 10,5 milliárdos, az iskolák wifi-hálózatának
fejlesztésére szolgáló keretösszeg is – tette hozzá.
Felhasznált irodalom:
https://eduline.hu/kozoktatas/Tabletet_kaphat_tankonyv_helyett_2018tol_to_WLJES9
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése