Iskola: Kossuth Lajos Gimnázium
|
Osztály: 10. osztály
|
Az óra címe, témája: Arany János
Ágnes asszony című balladájának elemzése
|
A tanóra cél- és feladatrendszere:
A tanulók ismerkedjenek meg a
magyar irodalom egyik legjelentősebb alakjával, valamint a XIX. századi magyar
ballada fogalmával. Tudjanak különbséget tenni az egyes balladatípusok között.
Műelemzési képességük táguljon és tudjanak az egyes tantárgyak között
rendszerben gondolkodni, meglátni az átfedéseket. Szövegértési képességük,
önálló munkára való alkalmasságuk fejlődjön. Kreatív gondolkodásuk szárnyakat
kapjon. Hatékony ismereteket és jártasságot sajátítsanak el a tanulásban
alkalmazható applikációk terén.
Kapcsolat más tantárgyakkal
Történelem, valamint hon- és
népismeret tantárgyakkal hozható kapcsolatba. A történelem tantárgy a kor
társadalmi viszonyaira, a hon- és népismeret pedig a kor emberének társadalmi
viszonyaira, szokásaira enged bepillantást.
Várható nehézségek:
A tanórához mindenképpen szükséges
az IKT-eszközök alkalmazása, valamint működő és stabil internetkapcsolat. Gyakorló
pedagógusok tudják, hogy ez néha problémát jelent a mindennapokban. Célszerű,
ha a tanulók egyénileg dolgoznak a tanórán, ehhez azonban szükséges a megfelelő
eszközellátottság.
Szükséges előzetes ismeretek:
Arany János életének és
munkásságának sarokpontjait ismerni kell.
Lehetőségek a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a
folyamatos motiváció biztosítására:
A megfelelő IKT-eszközök rendelkezésre
állása esetén minél több feladat megoldása, melyeknél a pontosság mellett a
gyorsaságot is jutalmazzuk. Így fenntartható a figyelem és a motiváltság.
Milyen tanulói sajátosságokat kell figyelembe venni a differenciálásnál?
Alapvetően, mivel magyar irodalom
tantárgyról van szó, a pedagógusnak szükséges tudnia, ha tanulói között van
olyan, aki tanulási zavarral – jelen esetben diszlexiával, diszgráfiával –
küzd. Az ilyen problémával rendelkező tanulóknak lehetőséget kell biztosítani a
szóbeli megnyilatkozásra, illetve – amennyiben szükséges – több időt is
kaphatnak a feladatok megoldására. Esetükben a jutalmazást egyéni
képességeikhez mérten lehet alakítani.
Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók
egyéni fejlesztésének?
Lehetőségként felvetendő, hogy a
következő óra anyagát egyénileg dolgozzák fel és mutassák be társaiknak.
Természetesen ehhez szükséges a pedagógussal való előre egyeztetés.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Mind a direkt, mind az indirekt
hatásrendszer működik a tanóra során.
Idő
|
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata,
lépései
|
Alkalmazott oktatási módszerek és
szervezési módok
|
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
|
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
|
Egyéb megjegyzések
|
5’
|
Óra eleji adminisztráció
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5’
|
Arany János életének és munkásságának átismétlése
|
Egyéni vagy csoportos munka
|
tablet/okostelefon
|
Tanulási zavarral küzdő
diákok csoportosan végzik a feladatot
|
A leggyorsabb és
legpontosabb megoldásért pont gyűjthető.
|
3’
|
Arany balladatípusainak
ismertetése
|
Tanári előadás, frontális
osztálymunka
|
Projektor, interaktív tábla
|
-
|
-
|
6’
|
A ballada meghallgatása
|
Munkáltatás
|
Projektor, interaktív tábla
|
-
|
-
|
10’
|
Az elemzésre vonatkozó gondolatok összegyűjtése,
gondolattérkép segítségével. Kitekintés történelmi, hon- és népismereti
tudásanyagra.
|
Kooperatív csoportmunka
|
Csomagolópapír, filctoll
|
Egyéni képességektől
független, heterogén csoportok kialakítása.
|
Felkerül a faliújságra, így
a későbbiekben is hasznos lehet. Főként az összefoglalás során
|
7’
|
A csoportok munkájának ismertetése, a közös gondolatok
kiemelésével
|
Megbeszélés, vita
|
|
|
|
4’
|
Ismétlés rendszerezés
|
Munkáltatás, egyéni munka
|
Tablet/okostelefon,
interaktív tábla
|
|
A leggyorsabb és
legpontosabb megoldásért pont gyűjthető.
|
5’
|
Vázlat írása a füzetbe
|
Frontális osztálymunka
|
Füzet, interaktív tábla
|
-
|
-
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése