2019. április 23., kedd

Komplex módszertani megoldás - Arany János: Ágnes asszony

Iskola: Kossuth Lajos Gimnázium
Osztály: 10. osztály
Az óra címe, témája: Arany János Ágnes asszony című balladájának elemzése


A tanóra cél- és feladatrendszere:
A tanulók ismerkedjenek meg a magyar irodalom egyik legjelentősebb alakjával, valamint a XIX. századi magyar ballada fogalmával. Tudjanak különbséget tenni az egyes balladatípusok között. Műelemzési képességük táguljon és tudjanak az egyes tantárgyak között rendszerben gondolkodni, meglátni az átfedéseket. Szövegértési képességük, önálló munkára való alkalmasságuk fejlődjön. Kreatív gondolkodásuk szárnyakat kapjon. Hatékony ismereteket és jártasságot sajátítsanak el a tanulásban alkalmazható applikációk terén.

Kapcsolat más tantárgyakkal
Történelem, valamint hon- és népismeret tantárgyakkal hozható kapcsolatba. A történelem tantárgy a kor társadalmi viszonyaira, a hon- és népismeret pedig a kor emberének társadalmi viszonyaira, szokásaira enged bepillantást.

Várható nehézségek:
A tanórához mindenképpen szükséges az IKT-eszközök alkalmazása, valamint működő és stabil internetkapcsolat. Gyakorló pedagógusok tudják, hogy ez néha problémát jelent a mindennapokban. Célszerű, ha a tanulók egyénileg dolgoznak a tanórán, ehhez azonban szükséges a megfelelő eszközellátottság. 

Szükséges előzetes ismeretek:
Arany János életének és munkásságának sarokpontjait ismerni kell.

Lehetőségek a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására:
A megfelelő IKT-eszközök rendelkezésre állása esetén minél több feladat megoldása, melyeknél a pontosság mellett a gyorsaságot is jutalmazzuk. Így fenntartható a figyelem és a motiváltság.


Milyen tanulói sajátosságokat kell figyelembe venni a differenciálásnál?
Alapvetően, mivel magyar irodalom tantárgyról van szó, a pedagógusnak szükséges tudnia, ha tanulói között van olyan, aki tanulási zavarral – jelen esetben diszlexiával, diszgráfiával – küzd. Az ilyen problémával rendelkező tanulóknak lehetőséget kell biztosítani a szóbeli megnyilatkozásra, illetve – amennyiben szükséges – több időt is kaphatnak a feladatok megoldására. Esetükben a jutalmazást egyéni képességeikhez mérten lehet alakítani.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
Lehetőségként felvetendő, hogy a következő óra anyagát egyénileg dolgozzák fel és mutassák be társaiknak. Természetesen ehhez szükséges a pedagógussal való előre egyeztetés.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Mind a direkt, mind az indirekt hatásrendszer működik a tanóra során.

Idő
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
Egyéb megjegyzések
5’

Óra eleji adminisztráció
-
-
-
-
5’
Arany János életének és munkásságának átismétlése

Egyéni vagy csoportos munka
tablet/okostelefon
Tanulási zavarral küzdő diákok csoportosan végzik a feladatot
A leggyorsabb és legpontosabb megoldásért pont gyűjthető.
3’
Arany balladatípusainak ismertetése
Tanári előadás, frontális osztálymunka
Projektor, interaktív tábla
-
-
6’
A ballada meghallgatása
Munkáltatás
Projektor, interaktív tábla
-
-
10’
Az elemzésre vonatkozó gondolatok összegyűjtése, gondolattérkép segítségével. Kitekintés történelmi, hon- és népismereti tudásanyagra.

Kooperatív csoportmunka
Csomagolópapír, filctoll
Egyéni képességektől független, heterogén csoportok kialakítása.
Felkerül a faliújságra, így a későbbiekben is hasznos lehet. Főként az összefoglalás során





7’
A csoportok munkájának ismertetése, a közös gondolatok kiemelésével

Megbeszélés, vita



4’
Ismétlés rendszerezés
Munkáltatás, egyéni munka
Tablet/okostelefon, interaktív tábla

A leggyorsabb és legpontosabb megoldásért pont gyűjthető.
5’
Vázlat írása a füzetbe
Frontális osztálymunka
Füzet, interaktív tábla
-
-


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése