2019. április 28., vasárnap


Bene-Szabados Veronika: Konstruktív kritikai reflexióSomogyi Boglárka – Mi változott 10 év alatt az IKT oktatási felhasználásban blogjához

Érdekes volt olvasnom a bejegyzésben olvasottakat, hisz koromnál fogva én is a szerző által bemutatott korban nőttem fel. Gyakran állok meg én is egy-egy pillanat erejéig elgondolkodni az elmúlt évek változásain, gyakran „öregnek” érezve magam, hisz ma már jelentős része az informatikában történelem.
Ahonnan mi indultunk, a papír alapú kor, ahol a témazárót a tábláról kellett lemásolni és könnyű volt elnézni, hogy hol van az A és hol a B feladatsor feladatainak folytatása. Ahol vezetékes telefon és színes TV sem volt mindenütt, TV adás meg pláne. Olyan gyors információcsere, mint ma, elképzelhetetlen volt- helyette maradt az órákon át a könyvtárban ülés és keresés.
Másrészt talán kicsit szerencsésebb voltam, hisz már a középiskolában találkozhattam a Commodor gépekkel. Tanítási órán a tanárunk velünk tanulta az informatikát és bizony sokszor okoztunk fejfájást neki a DOS-ban és Pascal-ban írt programjainkkal. Igaz, a főiskolán az informatika óra játékórát jelentett, hisz tanáraink még akkor tanultak programozni s mi voltunk a szerencsések, akik legalább géphez jutottunk. Csak megerősíteni tudom azokat az óriási ugrásokat az informatika területén, amiről itt olvashattunk. Pályakezdőként a faluban 5 embernek volt csak számítógépe, a lakásom átjáróház volt, csakhogy egy kicsit a géphez juthassanak a diákok. Informatika szakkör? Számítógépes oktató programok? 
A word „csak” 2 doboznyi floppyn volt rajta, így maga egy számítógép újratelepítése is 60-70 floppy[1] segítségével történt egy egész napot igénybevéve (pedig még internettel foglalkoznom se kellett). Sőt, magát a gépet is csak több településsel távolabb tudtuk beszerezni s a buszon hazavinni.
Egyetértek azzal is, hogy nagyon sok minden függ a tanár személyiségétől, mindennapi tevékenységétől. Az  a tanár, aki környezetismeretet tanítva falun a tanult növényeket az órára be tudja vinni,  a kőzetek megismeréséhez pedig csak ki kell mennie a határba a gyerekekkel, sokkal gyakorlatközelibb és valószínűleg nagyobb távolságot tart a technikai fejlődés adta lehetőségektől, mint egy nagyvárosban tanító kolléga, aki még esetleg kísérleti eszközhiánnyal is küzd. Ehhez társul az IKT szempontból rosszul felszerelt iskola is, ami még a tanulni és megújulni vágyó pedagógusok lehetőségeit is jelentősen korlátozza. Ugyanakkor „Az IKT-tól idegenkedő tanár nagy valószínűséggel idegenkedik (tudatosan vagy sem) a tanárközpontúságot nemigen tűrő kollaborációtól is. Ez a megállapítás azonban nem korparancsként hangzik a könyvben, csupán felismerésként.” [2]
 Épp ezért nem lehet megállni és nem lehet helyben maradni ezen a pályán. Ahogy Mihalicz Zsuzsanna[3] írta reflexiójában: „a tanárnak, sok esetben mérlegelni kell, hogy merre lépjen. Az új „ismeretlen” felé, vagy vissza a megszokotthoz. Ebből is látszik, hogy a tanári pálya örökös és folyamatos tanulásra van „kárhoztatva”, hiszen mindig van/lesz hova fejlődnünk.”[4]


[2]  Veszprémi Attila: Egy élhető forradalom filozófiájáról . Pedagógiai folyóiratok 2016/9-12
[4] felhasznált irodalom még: Prievara Tibor: A 21. századi tanár, Budapest, 2015.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése