Legyen
mobiltelefon az órán vagy ne legyen?
Számomra nem kérdés,
hanem evidencia: persze, hogy legyen. A következőkben azt szeretném bemutatni,
hogy miért gondolom így.
Közhelyként foghatjuk
fel, hogy a fiatalabb generációk nagymértékben különböznek az idősebbektől. Ez
minden változás motorja. Az utóbbi évtizedekben, években ezek a folyamatok
felgyorsultak, ugrásszerű fejlődésen mentek keresztül. Ahogy Tóth-Mózer Szilvia
említi disszertációjában (Tóth-Mózer,
2014.) a digitális nemzedék egyszerre pedagógiai, pszichológiai és szociológiai
fogalom. Nekünk, pedagógusoknak, mint az oktatási-nevelési folyamat
kulcsszereplőinek azon kell dolgoznunk, hogy ezt az új társadalmi konstrukciót
megismerjük.
„Megdöbbentőnek tartom,
hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette
figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. A tanulóink radikálisan
megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert
tervezték.” (Prensky)
Marc Prensky nevéhez
fűződik a digitális bevándorlók és digitális bennszülöttek kategorizáció.
Mint az a fenti
táblázatból is olvasható, sokféle megközelítésből lehetne elemezni a változást.
A feladat jellegéből adódóan most egy szempontot emelnék ki: a tekintélyhez
való viszony változását.
Ahogy fentebb említettem,
komplex társadalmi közegben kell megvizsgálnunk ezeket a változásokat. A
szülő-gyerek viszony is alapvetően megváltozott az elmúlt húsz év során. A
kapcsolatok sokkal rugalmasabbak, lényegesen egyenrangúbbak lettek. A legtöbb
gyereket a szülők kicsi korától fogva önállóságra, véleményformálásra, esetleg
döntéshozásra nevelik. A családban megélt nagyobb szabadság és autonómia
óhatatlanul elkíséri a gyerekeket a másodlagos szocializációs színtérre is. Nem
feladatunk eldönteni, hogy ezek a változások örvendetes fejlődésnek vagy súlyos
értékválságnak nevezhetők-e. Tény azonban, hogy e hatásmechanizmusok között
kell végezni mindennapi nevelőmunkánkat az iskolában is. És hogy ezek a
változások milyen mélyen benne vannak az életünkben azt jól szemlélteti egy
személyes példám. Az idei tanév szeptemberétől már nem csak tanárként, de
szülőként is jelen vagyok a rendszerben. Vidám délutánt varázsolt kislányom a
családnak, amikor elmesélte, hogy a suliban vannak gyerekek, akiket a nevük
alapján választanak ki és úgy hívják őket, hogy hetesek, valamint azt kell
mondaniuk reggel, hogy „tanítónéninektiszteletteljelentem”. Persze fogalma sem
volt róla, hogy mit jelent „tisztelettel jelenteni” és szülőként úgy éreztem,
hogy ez így manapság már tényleg teljesen felesleges, sőt egy kicsit nevetséges
is.
A szülők elvárásai tovább
mélyítik a szakadékot a régen volt hagyományos, hatalomból adódó tekintély
intézménye és a mai iskolával kapcsolatos elvárásaik között. Sok szülő
szolgáltatásként tekint az iskolára, mint intézményre. Természetesen az
elvárható legmagasabb színvonalon és a gyermekének leginkább megfelelő formában
képzeli el az oktatási rendszert. ( Tóth-Mózer,
in Ollé, 2013)
A XXI. században a
tanár-diák kapcsolat legfontosabb mozgatórugójává fokozatosan a kölcsönös tisztelet kialakulása válik.
A hatalomból fakadó elvesztett tekintély helyébe a személyes kvalitások
kölcsönös elismeréséből fakadó tekintély kell, hogy lépjen. Ezt a gyerekek a
serdülőkor táján már erőteljesen megfogalmazzák, mint alapvető követelményt a
tekintélyes tanárral szemben. Elfogadják a tudásból, kompetenciából, életkori
különbségből adódó távolságot, alá- és fölérendeltségi viszonyt, ugyanakkor
fontosnak tartják, hogy a tanár ne akarjon folyamatosan uralkodni felettük.
Megértő és segítő attitűddel jellemezhető személy legyen
A gyermekek többé már nem
passzív befogadói a tudásnak, információnak, hanem aktív tartalomelőállítók,
véleményezők, kommentelők és kritikusok. Nemcsak a tartalommal szemben, hanem
bizony annak közvetítőjével is. Ha nem alkalmazkodunk, ilyen közegben nagyon
nehéz tiszteletet és tekintélyt érvényesítenünk. Főleg akkor, mikor olyan
versenytársaink akadnak az online térben, akiknek izgalmasak, érdekesek, igazi
posztmodern példaképként, megmondóemberekként hatnak gyermekeinkre.
„Ezzel szemben a tanárok
sokszor áthatolhatatlan falat vonnak maguk köré, és igyekeznek védeni
magánéletüket. A távolságtartás, a gyengeségek elpalástolása, az információk
letiltása azonban rendkívüli mértékben fokozza a tanár–diák kapcsolatban
jellemző aszimmetriát, de valódi tekintély létrehozására vagy fenntartására
aligha alkalmas. A tekintély nem a tekintélyelvűségből ered, passzív, esetleg
védekező módon nem lehet kivívni. A hiteles pedagógus megjelenik az online
térben is, és aktívan építi online személyiségét.” (Tóth-Mózer, in Ollé, 2013.)
Ezért gondolom, hogy nem
is kérdés, hogy használjunk-e mobiltelefont az oktatási-nevelési folyamatban. A
változás itt van, benne élünk, mi is részesei vagyunk. Ebben a társadalmi
folyamatban kell megállnunk a helyünket rugalmasan és alkalmazkodóan. A
gyerekek valóban nem olyanok, mint 20 éve, pályám kezdetén. Sőt a folyamat
annyira felgyorsult, hogy évről-évre stratégiát és szemléletet kell váltani.
Nem feladatom eldönteni és nem is vagyok abban a helyzetben, hogy eldöntsem,
ezek a változások pozitív vagy negatív színezetűek. Pedagógiai hitvallásom,
hogy támogató, befogadó és biztonságos tanulási környezetben próbáljak meg
olyan attitűdöket közvetíteni, amiben a tudás felfedezése nem csak iskolai
tanulmányaik, de egész életük meghatározó értékévé váljon….most éppen mobillal
a kezemben.
Felhasznált
irodalom
·
Ollé, János ; Papp-Danka, Adrienn ; Lévai,
Dóra ; Tóth-Mózer, Szilvia ; Virányi, Anita: Oktatásinformatikai módszerek:
Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Budapest, Magyarország : ELTE
Eötvös Kiadó (2013)
·
Tóth-Mózer Szilvia: Digitális nemzedék a
tanulási folyamatban. Középiskolások internethasználati és tanulási
preferenciái, énképe és digitális kompetenciája http://ppkteszt.elte.hu/file/Toth-Mozer_Szilvia_dissz.pdf
·
Prievara Tibor: A 21. századi tanár,
Budapest, 2015.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése