Egy technológiailag gyorsan fejlődő világban élünk, ahol a telefon már szinte szerves részévé vált az életünkben. Ebből kifolyólag feltehetjük ezt a kérdést: Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen? Az emberek véleménye természetesen megoszlik egymás között, ezért is fontos a mobiltelefon és iskola kapcsolatával foglalkozni. Blogbejegyzésemben szeretnék rávilágítani bizonyos szempontokra, amiért hatékony/ártó a mobiltelefon tanítási órákon.
![]() |
Elektronikus eszközök használatának elterjedése
|
Lehetőségek és tapasztalatok egy konkrét példán keresztül
Mivel manapság már szinte mindenki rendelkezik mobiltelefonnal és az internetelérés is adott az iskolákban, akkor miért ne lehetne használni a telefonokat órákon?! Ez alapján egy tanár kérdőíves felmérést végzett el diákjai körében. A tanulói vélemények változatosan kifejezték, miért szeretik, ha órán okostelefonnal tanulnak:
„Szerintem sokkal érdekesebb, mint mondjuk papíron egy tesztet kitölteni, ez közelebb áll a diákokhoz, mert a mobil úgyis mindig elől van.”
„Mert szórakoztatóan, az észrevételünk nélkül tanuljuk meg az anyagot és ráadásul hatásosan. Ezen kívül még jó jegyet is lehet vele szerezni szóval duplán hasznos és nem stresszes, mint a dolgozat! :)”
Konkrét telefonos alkalmazások (Socrative és Redmenta) igenis segítik a tanulást. A tanárnak csak a feladatokat/ kérdéseket kell megszerkeszteni, a megoldások és az eredmények tárolódnak az alkalmazásban, tehát mindig visszanézhető. A diákok felmérhetik tudásukat, amely jegy formájában jutalmazható is.
A tanár véleménye szerint, ha már a diákok pozitív élményként élik meg a tanulást okostelefonon keresztül, azért már megérte ezt a módszert kipróbálni.
Amiért hasznos a mobiltelefon-használat az iskolában

Ezenkívül, a telefonon elérhető különböző játékos alkalmazások fokozni tudják a diákok tanulási élményét is, ezáltal sokkal motiváltabban állnak hozzá a tanuláshoz.
Amiért ki kell tiltani a mobiltelefont az iskolából
Elsősorban a legnagyobb probléma az, hogy egyes diákoknál nagyobb prioritást élvez a „telefon nyomkodása”, mint a tanulás, ezért a telefon elveszi a diákok koncentrációs képességét. Emellett, nagy a sztereotípiás nyomás a telefonnal szemben. (Pl.: Ha a diák használja órán a telefont, nagy valószínűséggel nem a tanulás érdekében teszi ezt).
Kevés tanár nyitott a telefon használatának engedélyezésével kapcsolatban, mivel a jól megszokott tanítási módszerekhez ragaszkodnak.
Ráadásul, a telefonhasználat függőséget is okoz, és nem minden esetben van jó hatással a diákok, mind szellemi, mind fizikai egészségére.
Összegzés
A telefon használata rengeteg kreatív és hasznos lehetőségeket tár fel a diákok és a tanárok számára egyaránt, viszont ez teljesen hasztalan, ha nincs megfelelő hattértudás a birtokukban. Mindaddig, ameddig a diák és a tanár nem tudja megfelelően kezelni az eszközt, addig továbbra is zavaró tényező az órán, ezért lenne fontos megtanítani a gyerekeket arra, hogyan használják a mobiltelefont. Tehát kijelenthetjük azt, hogy nem a mobiltelefon a hibás, amiért létrejött, hanem mi emberek nem tudjuk megfelelően használni. Másrészről a tény, hogy a telefon függőséget okoz, továbbra is igaz, így ennek elítélése nem alaptalan. Sokkal egyszerűbb elítélni dolgokat, mint lehetőséget adni valami új kipróbálásának. A telefonok engedélyezése az iskolákban lehet a kulcs, az összekötő híd az elavult és a megújuló oktatás között. Egy fajta úttörőként működhetne, amely képes lenne megváltoztatni a mai technikailag elavult oktatási rendszert. Ebben viszont nagy akadály a tanárok hozzáállása, ami továbbra is negatív visszajelzés.
Felhasznált irodalom:
http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-okostelefon-hasznalatanak-nehany-lehetosege-es-tapasztalata-a-gimnaziumi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése