Sokat gondolkodtam
a témaválasztáson, végül itt kötöttem ki. Talán szokatlan megközelítésben
vázolom fel a mondandómat, mégis vállalom az esetleges későbbi kritikákat.
Mielőtt még
elkezdeném a konkrét elemzést, megemlíteném, hogy gyakorló tanár vagyok,
tizennyolc éve dolgozom a szakmában. Egyetemi lektorátuson, különböző
középiskolákban és nyelviskolákban tanítottam német nyelvet Magyarországon és
Németországban.
Úgy gondolom,
minden elméleti kérdést a gyakorlat igazol vagy cáfol, ezért én mindig a
tapasztalatokból indulok ki.
A tanórai
mobilhasználat megítélése nem egyszerű feladat, hiszen számos érvet és
ellenérvet lehet felsorakoztatni. Annyi bizonyos, hogy a modern technika
kínálta lehetőségeket mindig érdemes felhasználni a tanításban, különösen a
nyelvoktatásban.
Amikor gimnazista
voltam, heti két órában tanultunk idegen nyelvet. A tankönyvhöz nem volt
hanganyag, így a tanár szakmai kompetenciája nagyon meghatározó volt. Internet,
mobiltelefon nem létezett (sok helyen normál, vezetékes telefon sem), a
(jórészt fekete-fehér) TV-ben pedig két magyar és kb. két osztrák csatornát
nézhettünk. Így tehát a legjobb szándék ellenére sem tudtunk bizonyos dolgokat
(pl. hallásértés) jól elsajátítani. Aki szorgalmasan tanult, annak nem okozott
problémát a beszéd vagy a levélírás, de sokszor kínos volt, hogy nem értettük
rendesen a németeket, mert ezt a készséget nem tanították meg nekünk
kellőképpen.
A fentiek tanulsága
miatt én mindig igyekeztem az óráimra kazettás magnót, videokazettát, később CD/DVD-lejátszót,
laptopot bevinni és elmagyaráztam, hogyan lehet otthon élvezetesen hallásértést
gyakorolni. Az interneten található, egyéni érdeklődési körnek megfelelő
filmeket javasoltam és megmutattam, hogyan lehet feliratoztatni vagy lassítani
a beszédtempón stb. Ezt a módszert ma is alkalmazom, és én magam is gyakorlom a
német és az új, angol szakos tudásom szinten tartása/fejlesztése érdekében - az
ISTE elvárásainak megfelelően: „[…] a pedagógus modellezze, a digitális kor
munkájára és tanulására mutasson jó példát saját tevékenységében[1]”.
Megfigyeléseim
alapján az eddigi magyar munkahelyeimen senki sem tette lehetővé a
mobiltelefonok tanórai használatát. Németországban ez megoszlott: egyes
kollégák megtűrték, míg mások tiltották. Én megengedtem szavak keresésére, mert
tudtam, hogy a bevándorlóknak nincs pénzük komoly szótárra, és amúgy is a
mobilra szocializálódtak. (Az átlag életkor kb. 35 év volt, de még a 60 év
felettiek is aktív felhasználóknak bizonyultak). Itt számos előnnyel járt az
alkalmazása: rákerestek az ismeretlen szavakra, a felolvasóval kimondatták a
kifejezéseket, időnként pedig még kisebb filmeket is kerestek a vonatkozó
tananyag mellé.
A digitális
eszközök használatának előnyeiről tehát a gyakorlatban is meggyőződtem, és
azokat az óráim részévé tettem. A tanórai mobilhasználat azonban - saját
tapasztalataim alapján - csak bizonyos csoportokban alkalmazható eredményesen.
Amikor ugyanis pl.
egy szakmunkásképzőben dolgoztam, a diákok egyáltalán nem mutattak érdeklődést
a német iránt. Őket legfeljebb csak a szakma, annak is a gyakorlati része
foglalkoztatta. Mihelyst telefon került a kezükbe, azonnal játszani kezdtek
vele, és meggyőződésem, hogy ugyanígy tettek volna, ha a tananyaggal szerettem
volna foglalkozni. Motiváció és önfegyelem hiányában a legjobb pedagógiai
szándék sem vezethet eredményre.
Mindezek alapján a
mobiltelefont - véleményem szerint - csak bizonyos esetekben célszerű igénybe
venni. Használatának emellett sajnos hátrányai is lehetnek: gondoljunk csak a
függőségre, amelynek veszélyeire, megelőzésének fontosságára Ollé János is felhívja a figyelmet. (Lásd
lábjegyzet).
A mobilozás kapcsán
kevés szó esik az elektroszmogról, amely egy létező, tudományosan is igazolt, bár
mélyen elhallgatott és elbagatellizált veszélyforrás. Minél fiatalabb valaki,
annál nagyobb az ezzel kapcsolatos kockázat (a koponyacsont vékonysága miatt),
ezért bizonyos országokban életkorhoz kötött a használata. Magyarországon főleg
dr. Dávid Tamás orvos, dr. Weixl-Várhegyi László
természetgyógyász, Gyűrűsi József
mérnök és Béky László
természetgyógyász foglalkozott/foglalkozik részletesen a problémával. Egyöntetű
véleményük szerint a mobiltelefonok, a vezeték nélküli telefonok, a
mikrohullámú sütők, a mobilantennák és a wifik károsíthatják az emberi
egészséget.
Ezzel egybevágóan a Medicalonline című szaklapban a
következőket olvashatjuk: "A WHO […]
munkájában 14 ország kutatója vett részt, és […] a csoport elég bizonyítékot talált arra, hogy a mobiltelefonálás az
embernél potenciálisan rákkeltő. […] Az egyik legnagyobb nemzetközi tanulmány eredményeit
2010-ben hozták nyilvánosságra, eszerint azoknál, akik 10 éven át vagy annál
hosszabb ideig használtak mobiltelefont, megduplázódott az agyi glioma (a rák
egyik típusának) kockázata.[2]"
Németországban
léteznek olyan mozgalmak[3],
amelyek a wifik iskolákból való kitiltását javasolják. Dr. Dietrich Klinghardt az egyik előadásában[4]
megemlíti, hogy a „wifi, a vezeték nélküli telefon és a mikrosütő egyenlő az
öngyilkossággal”. Számára - a tudományos kutatásokon túl - a legmeggyőzőbb az a
kísérlet volt, amelynek során magokat csíráztattak a wifi antennája mellett
ill. néhány méterrel odébb. Míg távolabb a csírák - azonos fény- és
hőmérsékleti viszonyok mellett - normálisan növekedtek, addig az antenna mellett
alig bújtak elő.
Hasonló aggályokat
fogalmaz meg a „Mobilantennák - egy
elhallgatott veszély” című német dokumentumfilm[5],
amelyben - többek között - elhangzik (egy kísérletben mikroszkóp alatt
láthatjuk is), hogy a mobiltelefon által okozott elektroszmog összecsapja a
vörösvértesteket (ezáltal besűrűsödhet a vér, annak minden kockázatával), ill. hogy
a mobilantennák 400 méteres körzetében 300%-kal nő a daganatos betegségek
előfordulási gyakorisága.
De nem csupán
egészségügyi kockázatai vannak a mobiltelefonok használatának. Prof. dr. Polónyi István „A válasz: az IKT az iskolákban – de mi volt
a kérdés?” című esszéjében[6] arról
ír, hogy a mai kor diákjai - a jobb digitális ellátottság ellenére - lényegesen
rosszabban teljesítenek, mint korábbi társaik. Míg a mobil előfizetések
2003-ban 20%-ot tettek ki, addig ez 2015-re 100% lett. Ennek ellenére a PISA
vizsgálatokon elért magyar eredmények 2015-ben lehangolóak voltak. A
természettudományos ismeretekre vonatkozó pontszám 2000-2015 között 500 pont
körüli értékről 480 alá, a matematikára 490-ről 480 alá, míg az olvasásértésre
480-ról 470-re esett vissza.
Németországban
hasonló problémák merültek fel[7].
Kérdés, hogy akkor mi motiválja az IKT túlzott erőltetését? A válasz Polónyi szerint részben a korábbi,
hasonló próbálkozások ismételt követéséből, részben üzleti megfontolásokból
ered. Polónyi Roszak-ot idézi: „Nehéz lenne még egy olyan korszakot találni,
amikor egyetlen iparág ilyen agresszivitással avatkozott volna be az ország
oktatási rendszerébe, és ilyen lelkes fogadtatásra (esetleg félénk behódolásra)
talált volna az oktatók körében.”
A fenti kritikák
ellenére úgy gondolom, nem nélkülözhetjük munkánk során a modern technológia
nyújtotta lehetőségeket, csupán ismernünk kell azok alkalmazási korlátait. Nem
helyettesíthetjük vele a szülői nevelést, a diákok hozzáállását, a tanár
személyiségét vagy éppen a tankönyveket. Viszont kiegészíthetjük, élvezetesebbé
tehetjük vele a tananyagot.
Ha szeretnénk
megőrizni tanulóink és saját magunk lelki-testi egészségét, akkor talán érdemes
elgondolkodnunk bizonyos kutatók tanácsain: a vezetékes internet előnyben
részesítésén, a laptopok/asztali számítógépek leföldelésén (speciális alátétekkel)
és a mobiltelefonálás idejének lecsökkentésén. Fontos kiegészítés, hogy a
laptopokat nem szabad ölbe venni, mert az elektroszmog mellett melegítenek is,
ami - főleg férfiaknál - terméketlenséget okozhat.
Tisztában vagyok
vele, hogy mindez nem könnyű. Az iskolákban beruházásokat igényel: kisebb
méretű, tanulói laptopokat kellene beszerezni a mobiltelefonok helyett, és ki
kellene építeni egy olyan speciális kábelhálózatot, ami minden iskolapadban
elérhető. Szükséges lenne tanítani az elektroszmog veszélyeit és a vele való
együttélés szabályait. Sajnos, tudomásom szerint a tableteket már vezetékes
csatlakozó nélkül hozzák forgalomba, így ezeket nem lehet beintegrálni az
elektroszmog mentes iskolák rendszerébe.
A tanulói laptop
program egyébként már létező dolog, néhány évvel ezelőtt rengeteget vásárolt
belőlük az egyik keszthelyi szakközépiskola, ahol tanítottam. Masszívak, szinte
ütésállóak voltak, és mi, tanárok is kiválóan tudtunk rajtuk dolgozni.
Röviden
összefoglalva: meglátásom szerint az iskolai IKT használat szükséges és jó
dolog, ha megfelelő mérlegeléssel és - mobiltelefonok, valamint wifi helyett - vezetékes
internettel ellátott, leföldelt tanulói laptopok segítségével élünk vele.
[1] Ollé, János: A digitális
állampolgárság értelmezése és fejlesztési lehetőségei.
OKTATÁS-INFORMATIKA 2 : 3-4 Paper: 2 , 12 p. (2012)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése