Iskola: Vetési
Albert Gimnázium
|
Osztály: 9/A
|
Az óra címe,
témája: Görög mitológia
|
Milyen célokat elérésére törekszik majd az
órán? Mi a célja a tanórával?
Az órákkal az
elsődleges célom a tudás átadása. Fontos számomra az is, hogy a diákok ne csak
megtanulják, hanem meg is szeressék az óra anyagát, gondolkodjanak el rajta,
beszéljenek róla, találják érdekesnek. Ezen célok eléréséhez használok számukra
ismert alkalmazásokat, internetes eszközöket. Azt is várom az órától, hogy
megismerjék ezeknek a netes eszközöknek a használatát, amelyek segítségül
szolgálhatnak nekik otthoni tanulásnál, órára való felkészülésnél.
Más tantárgyak tartalmával kapcsolatba
hozható-e a tanóra tartalma? Lehet példákat hozni a gyakorlati alkalmazás
lehetőségeire?
A tantárgy
tartalmával kapcsolatba hozható a szintén kilencedikben tanított művészetek
(rajz és vizuális kultúra) tantárgy tartalma. Művészetek tanóra alkalmával szó
esik az ókori görög mitológia és ezzel egyidőben készült műalkotások
összefüggéseiről. A ókori görög művészek gyakran ihletet merítettek a
mítoszokból, mitológia személyekből. Ennek a szemléltetése céljából remekül alkalmazható
a Pinterest nevű internetes oldal, ahol néhány kulcsszó beírásával rengeteg
képanyag áll rendelkezésünkre, majd ezekre rákattintva időnként tudásanyagokat
is olvashatunk.
A görög
mitológia emellett kapcsolódik a történelem tantárgyhoz is. Ehhez az anyaghoz
könnyen hozzáférhetünk a Zanza.tv nevű oldalon, ahol egy kisebb film megnézése
után, lehetőségünk van további fülek megnyitására, melyek kapcsolódó fogalmakat
és ajánlott irodalmi alkotásokat tartalmaznak.
A gyakorlatban
ez úgy alkalmazható, hogy mitikus történetek előadásának alkalmával utalunk
műalkotásokra (szobrokra, ókori görög vázákra, festményekre), valamint
történelmi eseményekre, ezzel érdekesebbé téve az anyagot.
Milyen várható nehézségekre kell
felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
Az óra
alkalmával adódhatnak nehézségek. Ilyen nehézség lehet a megfelelő eszköz
hiánya. Internetes eszközök használatakor könnyen előfordulhat, hogy egy tanuló
nem hozta magával a telefonját, vagy esetleg nincsen megfelelő internethozzáférése
és az iskola sem tud biztosítani. Ebben az esetben az interaktív tábla lehet a
megoldás, vagy a csoportos munka, ahol elegendő egy telefon csapatonként. Másik
probléma lehet, hogy a mobiltelefon, internet használata közben a tanuló figyelmét
elterelik a közösségi oldalak használata, és nem a megadott feladattal kezd el
foglalkozni. A tanóra zökkenőmentes megtartásához elengedhetetlen az eszközök
előzetes ellenőrzése (interaktív tábla megfelelő működése, internetelérés),
hiszen előfordulhat, hogy ott jövünk rá, nem áll rendelkezésre megfelelő eszköz
a tervezett óra megtartásához.
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak)
kellenek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
A tanulóknak
szükségük van a történelmi háttér ismeretére, amelyet történelem órán korábban
már megtanultak. Az ismereteket esetleg fel lehet idézni szintén a Pinterest
oldal segítségével, vagy akár a Youtube-on előzetesen megkeresett videók által.
Milyen lehetőségei vannak a tanulók
érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
A folyamatos
motiváció fenttartására kiváló módszer az otthon előzetesen elkészített
digitális prezentáció, amely elkészíthető a Prezi.hu segítségével, ahol tudunk
csatolni hivatkozásokat, képeket, videókat, magyarázatokat a prezentációhoz,
ezáltal folyamatosan fenntartva a tanulók figyelmét. Az otthoni felkészülés
alkalmával készíthetünk egy Kahoot nevű játékot, amely egy internetes felületen
érhető el és különböző eszközökön, csapatokat alkotva is játszható.
Milyen tanulói sajátosságokat fog
figyelembe venni a differenciálásnál?
Az órán főként
csapatmunkában dolgoznak a diákok, akik nem egyenlő képességekkel,
motiváltsággal rendelkeznek. Ahhoz, hogy ők is megfelelően el tudják sajátítani
a tanóra anyagát, arra lesz szükség, hogy a gyengébb képességűeket, akik
esetleg a figyelmük, motivációjuk elvesztésére hajlamosak, egy csapatba rakjunk
azokkal a tanulókkal, akik kiemelkedően teljesítenek, és motiváltságuk is
nagyfokú. Vannak olyan diákok is, akik csendesebbek, visszahúzódóbbak, ha az
osztály előtt kell előadniuk, ismertetniük a tanultakat, őket egy csoportba
kell raknunk azokkal, akik harsányabbak, magabiztosabbak, hogy segíteni tudják
egymást, egymás fejlődését.
Milyen lehetséges megoldásai vannak a
tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
A jól teljesítő
tanulók egyéni fejlesztésére úgy gondolom, nagy hangsúlyt kell fektetni a
tanóra alkalmával. Ennél a tananyagnál lehetőséget kaphatnak egy-egy történet
egyéni, otthoni feldolgozására, amelyet az osztály előtt, óra elején
bemutathatnak. Ezek az előadások készülhetnek szintén a Prezi.hu-n, vagy akár
PowerPointtal is, esetleg Powtoon videóprezentáció készítő alkalmazással. Egy
másik lehetőség az egyéni fejlesztésre, a csoportmunkák alkalmával, a csoportokban
vezető szerep betöltése, néhány feladat csoportos megoldásának egyéni
ismertetése.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek
a témakör tanítása során?
A tanórákon
közvetett nevelői hatásrendszerek érvényesülnek, hiszen a csoportmunka a
meghatározó, illetve az internetes anyagok, alkalmazások igénybevétele.
Idő
|
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
|
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
|
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
|
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
|
Egyéb megjegyzések
|
1. óra
|
Bevezetés
a témába, figyelemfelkeltés, motiválás.
Előzetes
ismeretek, definíciók megbeszélése.
Ókori
görög hitvilág, kultúra ismertetése.
|
Kezdetben
egyéni, majd csoportmunka
|
Pinterest
használata történelmi idővonalhoz,
Zanza.tv
anyagának megtekintése
|
Figyelembe
kell venni azt, hogy melyek azok a tanulók, akik a korábbi iskolában szert
tettek ezekre az előzetes tudásokra és melyek azok, akik ezekkel hátrányos
helyzetben vannak, az ő felzárkóztatásuk mindenképpen szükséges az anyag
elkezdéséhez.
|
Az első
óra alkalmával lényeges az érdeklődés felkeltése, a tanulók figyelmének
fenntartása.
|
2. óra
|
Mitológia
történetek megismerése, feldolgozása.
Fontos,
kapcsolódó irodalmi tartalmak elolvasása.
Legfontosabb
mitologikus szereplők részletes jellemzése.
|
Csoportos
munka.
|
Prezi.hu-n
előzetesen elkészített prezentáció bemutatása.
Youtube
|
Fontos
figyelembe venni, hogy a csoportmunkánál, olyan diákok kerüljenek egy
csoportba, akik egymást segíteni tudják a feladat feldolgozásánál,
megoldásánál.
Egyéni
tempó.
|
|
3. óra
|
A tudás
összegzése, ellenőrzése.
|
Csoportmunka,
majd egyéni.
|
Kahoot
Quizlet
nevű internetes felület
|
|
Oda kell
figyelni, a diákok telefonhasználatára, figyelni kell, hogy a közösségi
oldalak, játékok ne kerüljenek elő ezeken az órákon.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése