2019. május 14., kedd

Zergi Klaudia: Óravázlat

Iskola: Vetési Albert Gimnázium
Osztály: 9/A
Az óra címe, témája: Görög mitológia


Milyen célokat elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
Az órákkal az elsődleges célom a tudás átadása. Fontos számomra az is, hogy a diákok ne csak megtanulják, hanem meg is szeressék az óra anyagát, gondolkodjanak el rajta, beszéljenek róla, találják érdekesnek. Ezen célok eléréséhez használok számukra ismert alkalmazásokat, internetes eszközöket. Azt is várom az órától, hogy megismerjék ezeknek a netes eszközöknek a használatát, amelyek segítségül szolgálhatnak nekik otthoni tanulásnál, órára való felkészülésnél.

Más tantárgyak tartalmával kapcsolatba hozható-e a tanóra tartalma? Lehet példákat hozni a gyakorlati alkalmazás lehetőségeire?
A tantárgy tartalmával kapcsolatba hozható a szintén kilencedikben tanított művészetek (rajz és vizuális kultúra) tantárgy tartalma. Művészetek tanóra alkalmával szó esik az ókori görög mitológia és ezzel egyidőben készült műalkotások összefüggéseiről. A ókori görög művészek gyakran ihletet merítettek a mítoszokból, mitológia személyekből. Ennek a szemléltetése céljából remekül alkalmazható a Pinterest nevű internetes oldal, ahol néhány kulcsszó beírásával rengeteg képanyag áll rendelkezésünkre, majd ezekre rákattintva időnként tudásanyagokat is olvashatunk.
A görög mitológia emellett kapcsolódik a történelem tantárgyhoz is. Ehhez az anyaghoz könnyen hozzáférhetünk a Zanza.tv nevű oldalon, ahol egy kisebb film megnézése után, lehetőségünk van további fülek megnyitására, melyek kapcsolódó fogalmakat és ajánlott irodalmi alkotásokat tartalmaznak.
A gyakorlatban ez úgy alkalmazható, hogy mitikus történetek előadásának alkalmával utalunk műalkotásokra (szobrokra, ókori görög vázákra, festményekre), valamint történelmi eseményekre, ezzel érdekesebbé téve az anyagot.

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
Az óra alkalmával adódhatnak nehézségek. Ilyen nehézség lehet a megfelelő eszköz hiánya. Internetes eszközök használatakor könnyen előfordulhat, hogy egy tanuló nem hozta magával a telefonját, vagy esetleg nincsen megfelelő internethozzáférése és az iskola sem tud biztosítani. Ebben az esetben az interaktív tábla lehet a megoldás, vagy a csoportos munka, ahol elegendő egy telefon csapatonként. Másik probléma lehet, hogy a mobiltelefon, internet használata közben a tanuló figyelmét elterelik a közösségi oldalak használata, és nem a megadott feladattal kezd el foglalkozni. A tanóra zökkenőmentes megtartásához elengedhetetlen az eszközök előzetes ellenőrzése (interaktív tábla megfelelő működése, internetelérés), hiszen előfordulhat, hogy ott jövünk rá, nem áll rendelkezésre megfelelő eszköz a tervezett óra megtartásához.

Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak) kellenek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
A tanulóknak szükségük van a történelmi háttér ismeretére, amelyet történelem órán korábban már megtanultak. Az ismereteket esetleg fel lehet idézni szintén a Pinterest oldal segítségével, vagy akár a Youtube-on előzetesen megkeresett videók által.

Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
A folyamatos motiváció fenttartására kiváló módszer az otthon előzetesen elkészített digitális prezentáció, amely elkészíthető a Prezi.hu segítségével, ahol tudunk csatolni hivatkozásokat, képeket, videókat, magyarázatokat a prezentációhoz, ezáltal folyamatosan fenntartva a tanulók figyelmét. Az otthoni felkészülés alkalmával készíthetünk egy Kahoot nevű játékot, amely egy internetes felületen érhető el és különböző eszközökön, csapatokat alkotva is játszható.

Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
Az órán főként csapatmunkában dolgoznak a diákok, akik nem egyenlő képességekkel, motiváltsággal rendelkeznek. Ahhoz, hogy ők is megfelelően el tudják sajátítani a tanóra anyagát, arra lesz szükség, hogy a gyengébb képességűeket, akik esetleg a figyelmük, motivációjuk elvesztésére hajlamosak, egy csapatba rakjunk azokkal a tanulókkal, akik kiemelkedően teljesítenek, és motiváltságuk is nagyfokú. Vannak olyan diákok is, akik csendesebbek, visszahúzódóbbak, ha az osztály előtt kell előadniuk, ismertetniük a tanultakat, őket egy csoportba kell raknunk azokkal, akik harsányabbak, magabiztosabbak, hogy segíteni tudják egymást, egymás fejlődését.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
A jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésére úgy gondolom, nagy hangsúlyt kell fektetni a tanóra alkalmával. Ennél a tananyagnál lehetőséget kaphatnak egy-egy történet egyéni, otthoni feldolgozására, amelyet az osztály előtt, óra elején bemutathatnak. Ezek az előadások készülhetnek szintén a Prezi.hu-n, vagy akár PowerPointtal is, esetleg Powtoon videóprezentáció készítő alkalmazással. Egy másik lehetőség az egyéni fejlesztésre, a csoportmunkák alkalmával, a csoportokban vezető szerep betöltése, néhány feladat csoportos megoldásának egyéni ismertetése.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
A tanórákon közvetett nevelői hatásrendszerek érvényesülnek, hiszen a csoportmunka a meghatározó, illetve az internetes anyagok, alkalmazások igénybevétele.

Idő
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
Egyéb megjegyzések
1. óra

Bevezetés a témába, figyelemfelkeltés, motiválás.
Előzetes ismeretek, definíciók megbeszélése.
Ókori görög hitvilág, kultúra ismertetése.
Kezdetben egyéni, majd csoportmunka
Pinterest használata történelmi idővonalhoz,
Zanza.tv anyagának megtekintése
Figyelembe kell venni azt, hogy melyek azok a tanulók, akik a korábbi iskolában szert tettek ezekre az előzetes tudásokra és melyek azok, akik ezekkel hátrányos helyzetben vannak, az ő felzárkóztatásuk mindenképpen szükséges az anyag elkezdéséhez.
Az első óra alkalmával lényeges az érdeklődés felkeltése, a tanulók figyelmének fenntartása.
2. óra
Mitológia történetek megismerése, feldolgozása.
Fontos, kapcsolódó irodalmi tartalmak elolvasása.
Legfontosabb mitologikus szereplők részletes jellemzése.
Csoportos munka.
Prezi.hu-n előzetesen elkészített prezentáció bemutatása.
Youtube

Fontos figyelembe venni, hogy a csoportmunkánál, olyan diákok kerüljenek egy csoportba, akik egymást segíteni tudják a feladat feldolgozásánál, megoldásánál.
Egyéni tempó.

3. óra
A tudás összegzése, ellenőrzése.

Csoportmunka, majd egyéni.
Kahoot
Quizlet nevű internetes felület

Oda kell figyelni, a diákok telefonhasználatára, figyelni kell, hogy a közösségi oldalak, játékok ne kerüljenek elő ezeken az órákon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése