Komplex módszertani
megoldás - Arany János: Letészem a lantot című elégiko ódájának elemzése
Műveltségi terület: magyar nyelv és irodalom
|
Tantárgy: magyar irodalom
|
Témakör: A
magyar irodalom a 19. század második felében
|
Az óra témája: Arany
lírája az ötvenes években (Letészem a
lantot c vers elemzése)
|
Az óra típusa: Új ismeretet feldolgozó óra
|
Osztály: 11. osztály
|
Az óra cél- és feladatrendszere: Arany János Letészem a lantot című versének
elemzése kijelölt szempontok mentén. Vagyis a cím, az idősíkok, a motivikus
rendszer és a költészethez való viszony tanulmányozása.
Fogalmak: idő- és
értékszembesítés, elégiko óda, önkifejező költészet
Fejlesztendő
területek: szövegértési képesség; stilisztikai ismeretek;
beszédkészség; szociális készség; kommunikációs készség; logikai gondolkodás
képességének fejlesztése; olvasási, írási készség fejlesztése; a meglévő
ismeretek elmélyítése; rendszerező képesség fejlesztése; pontos, precíz
munkavégzésre nevelés.
|
Eszközök: szöveggyűjtemény, (hagyományos) tábla, kréta, interaktív
tábla vagy projektor, youtube
|
Kapcsolat
más tantárgyakkal
A tanítási
óra sikeréhez, eredményességéhez elengedhetetlen az történelmi kor ismerete,
így elsősorban a tantárgyi koncentráció a történelem tantárggyal valósul meg.
Művészettörténeti kapcsolódása is van a témának, így a rajz is kapcsolatba
kerül az órán.
Várható
nehézségek:
Az oktatási
intézményekben új wifi-hálózatot építettek ki az elmúlt időszakban. Ez jóval
erősebb teljesítményű, mint a korábbiak voltak, sőt, a tanulóknak,
pedagógusoknak az egyszeri kapcsolódás
rendszerhez lehetővé teszi azt is, hogy bármely más, a fenntartó által
üzemeltetett intézményben azonnal tud kapcsolódni a hálózathoz. Így az eszközök
működésképtelensége mára már minimális kockázata a tanítási órának.
Szükséges
előzetes ismeretek:
Arany János
életét ismerniük kell tanulóknak, valamint a szabadságharc utáni történelmi
helyzettel is tisztában kell lenniük.
Lehetőségek
a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására:
A feladatok
sokszínűsége folyamatosan fenn tudja tartani az érdeklődés. A megfelelő
differenciálás a feladatok kiosztásakor pedig a szükséges sikerélményt is
meghozza az órán.
Milyen
tanulói sajátosságokat kell figyelembe venni a differenciálásnál?
A csoportok
kialakításakor maximálisan figyelembe kell vennem, hogy milyen képességű
tanulókat osztok egy-egy csoportba. Ehhez alaposan kell ismernem a tanulók
képességeit, erősségeit és gyengeségeit. Csak akkor tudják a differenciált
feladatokat eredményesen elvégez, csak akkor jutnak el a megoldáshoz, ha abba a
csoportba kerülnek, amely az ő képességeikhez illeszkedő feladatokat
tartalmazza.
Milyen
lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni
fejlesztésének?
Magán az
órán elve képességeikhez mérten kapják a feladatot. A tehetséges, jól teljesítő
tanulók kapják a legnehezebb feladatokat. Így az ő fejlesztésük már az órán
megvalósul. Az otthoni, esetleges egyénre szabott feladatok kiadása szintén ezt
a célt szolgálja.
Milyen nevelői
hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Mind a
direkt, mind az indirekt hatásrendszer működik a tanóra során.
Idő
|
Az óra menete
|
Oktatási-nevelési
stratégia
|
Megjegyzések
|
||
Módszerek
|
Tanulói
munkaformák
|
Eszközök
|
|||
7 perc
|
Ráhangolódás
Gyűjtsd össze a
pókhálóábrában, mi minden jut eszedbe a vers címéről!
![]()
Hallgassuk meg a
verset! Figyeljetek arra, hogy melyek azok a gondolatok, motívumok, amelyek a
versben is szerepeltek.
Hogyan, milyen
szövegkörnyezetben találkozhatunk majd a versben a következő kifejezésekkel?
A versből kiemelt kulcsszavak, és kifejezések kivetítése a táblán:
mind hiába
árva lelkem
magánosan
fonnyadó virág
|
Szabad
asszociációk
Önellenőrzés
Jóslás részekből
az az egészre
|
Egyéni munka,
frontális ellenőrzés
Egyéni munka
Egyéni munka,
frontális ellenőrzés
|
Kivetítő, füzet
füzet, javító
toll
Projektor, füzet
|
A közös elemeket
„pipával” jelöli mindenki a saját ábráján
Cél: olyan
fontos szavak, kifejezések közlése a tanulókkal, melyek által jóslatokba
bocsátkozhatnak a vers hangulatára, kérdésfeletevéseire vonatkozóan. A légkör
megteremtésében segít.
|
2 perc
|
II. Új anyag feldolgozása
Óraszervezés
A
feladatok elvégzéséhez szükséges csoportok kialakítása
Cím; idősíkok;
motívumok; a lírai én viszonya a költészethez és a befogadó közösséghez
A feladatok
kiosztása
|
Frontális
munkával a csoportmunka megszervezése
|
Cél:
a 4 szempontnak és az ehhez kapcsolódó 4 kérdésnek megfelelő számú és
összetételű csoport kialakítása
|
||
5 perc
|
Feladatmegoldás
A kiosztott
feladatlapokon szereplő kérdések megválaszolása
|
A munkafolyamat
állandó ellenőrzése
|
Csoportmunka
|
Feladatlap,
szöveggyűjtemény
|
Csoporton belüli
differenciálás
A csoport tagjai
más-más kérdésen dolgoznak, a választ pedig a megbeszélés során prezentálják
a többieknek.
|
18 perc
|
A feladatok
ellenőrzése
A diákok
egyenként megválaszolják a most ismét, de már az osztályközösségnek feltett
kérdésekre a választ.
|
Frontális munka
– a diákok válaszainak meghallgatása
|
Egyéni
válaszadás a választott kérdések alapján
|
Feladatlapok,
projektor
|
|
8 perc
|
III. Rendszerezés,
rögzítés
A kivetített
szemponttáblázat segítségével összefoglaljuk a tanórán elhangzottakat.
|
Frontális munka
|
Egyéni
munkaforma tanári irányítással
|
Szemponttáblázat,
projektor,
|
A
szemponttáblázat segít az elhangzott ismeretek rendszerezésében, rögzítésében
|
5 perc
|
Otthoni feladat
kiadása
Az európai
kultúrában a lant az ógörög líra (pengetős, húros hangszer) változataként a
költészet talán legrégibb, de korántsem kizárólagos jelképe, toposza. Az
alábbi idézetek a költészetjelképekből adnak ízelítőt. Olvasd el az
idézeteket és töltsd ki a táblázatot!
![]() |
Házi feladat
kijelölése
|
|||
Szervezési feladatok
Az órán nyújtott
munka értékelése
|
Órán kiosztott
feladatlapok
Cím
A.
Vizsgáld meg grammatikai és tartalmi szempontok szerint a Letészem a lantot című verset. Milyen
szándékot vetít előre?
B.
Miért ellentmondásos a Letészem
a lantot kijelentés?
C.
Keresd meg a lant motívumkörhöz tartozókifejezéseket!
|
Idősíkok
A.
Milyen idősíkok jelennek meg a versben?
B.
Gyűjtsd ki a versből az idősíkokat és a hozzájuk
kapcsolódótermészeti képeket, motívumokat!
C.
Milyen lelkiállapotot, hangulatot fejeznek ki az egyes
idősíkok a hozzájuk kapcsolódó természeti képekkel és motívumokkal?
|
Motívumok
A.
Sorold fel a versben megjelenő motívumokat!
B.
Sorold fel a versben megjelenő költői eszközöket!
C.
Sorold fel a mulandóságot kifejező motívumokat!
|
A lírai én viszonya a költészethez és a befogadó
közönséghez
A.
Milyen kapcsolatban áll a költészet a és a befogadók
közössége a vers szerint?
B.
Milyen ez a viszony a vers alapján?
C.
Hogyan viszonyul a lírai én az elégikus költészethez?
|
Szemponttáblázat
Szempontok
|
|
A
vers és a cím kapcsolata
|
Kijelentő
mondat
lezártság
|
Motívumok,
toposzok a versben
|
bársonypalást
fonnyadó
virág
reves
fa
lant
= költészet jelképe
|
A
vers viszonya a befogadó közösséghez
|
A
költészet feltétele a befogadó közösség
|
A
vers viszonya az elégikus költészethez
|
A
vers az elégikus létélményt a költészethez méltatlan tárgynak tartja
|
Idősíkok
megjelenése
|
Idő
és értékszembesítés
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése