Az iskolai és iskolán
kívüli tanulási környezet töredezettsége
Blogbejegyzésem témájának Az iskolai
és az iskolán kívüli tanulási környezet töredezettsége témát választottam.
Ahhoz azonban, hogy erről beszélni tudjak, meg kell határozni, hogy mi is az a
tanulási környezet. S mire végignézem a fajtáit és legfontosabb jellemzőit,
addigra ki is kerekedig maga a cikk.
Báthory Zoltán, a pedagógia kimagasló szakembere szerint maga az élet a
tanulás színtere. Teljesen igaza van. Mi azonban most mégis szűkítünk és
kategóriákat hozunk létre ahhoz, hogy jobban megismerkedhessünk a lényegi
elemekkel. Az általam fellelt szakirodalom két színterét említi a tanulásnak: az iskola falain belüli, és az iskola falain kívül történő tanulást. Viszont
az iskola falain belüli tanulást további két részre lehet bontani, hiszen beszélhetünk
a tanórán történő tanulásról, (általában
ezt gondoljuk a tanulás igazi színterének), és tanulási folyamat zajlik a
napköziben, szakkörökön, tanulmányi versenyeken, az iskolai könyvtárban, sőt
egy-egy edzésen is. Az iskola falain kívül is rengeteg lehetőségünk van arra, hogy
fejlesszük a tudásunkat: színház, múzeum, tanulmányi kirándulás. Az otthon való tanulás legalább ennyire
fontos színtere a tanulási folyamatnak. Azaz a három tanulási környezet az iskola, iskolán kívül és otthon.
Sokan vannak, akik az iskola falain kívül (színház, múzeum) szerzett tudást
nem tekintik tanulásnak, mivel bennük a tanulás fogalma az iskolához, illetve
az otthoni környezetben történő tanuláshoz kötődik. Azonban mi, tanárok egyre
gyakrabban alkalmazzuk a programozott oktatási módszert, ami azt jelenti, hogy
egyre nagyobb hangsúly helyeződik a tanórán kívüli tanulásra.
Az biztos, hogy a tanulóknak maguknak kell kialakítaniuk a saját tanulási
környezetüket, amiben jól érzik magukat, és szívesen, hatékonyan tudnak
tanulni. Kívülről nem igazán tudjuk befolyásolni sem az otthoni sem az iskolán
kívüli tanulási környezetet, ezért a tanórán belüli környezetet kell kialakítanunk
olyanná, hogy kapcsolódni tudjon a tanórán kívüli tanulási környezethez, ezzel
is segítve a diákok tanulását.
A szakemberek úgy gondolják, hogy a tanulás a környezettel történő
hiperaktív interakciók során megy végbe. Sajnos még mindig a frontális oktatás
a leggyakrabban alkalmazott tanítási módszer, annak ellenére is, hogy számtalan
kutatás igazolja, a konstruktivista tanulási környezet sokkal hatékonyabb. Hiszen
ebben a tanulási környezetben a gyerekek aktívan vesznek részt a tanulási
folyamatban. A tanulás szituatív, kontextuális és társas. A tanár figyel,
segít, támogat, motivál és tanácsot ad, egyfajta facilitátori szerepkörben van
jelen. Talán pont ezért is olyan nehéz megbarátkoznia sokaknak ezzel a
lehetőséggel.
Az újfajta tanulási környezet, egyfajta
problémaközpontú tanulási környezet.
· Előtérbe kerül a terepmunka, a drámapedagógia, a szerepjáték, azaz a valóságközeli
szituációk
· A projektmódszernek köszönhetően a problémát többféle kontextusba is
helyezhetjük.
· Fontos szerepe van ebben a csoportmunkának.
· A tanár támogatása, folyamatos visszacsatolása is meghatározó. A tanulási kompetenciák
és motívumok folyamatos fejlesztése szükséges.
Az önálló tanulási
folyamatnak, azaz a személyes információ és tudásmenedzsment modelljének három
pillére van.
1.
Keresgélj és találj (információgyűjtés
különböző forrásokból)
2.
Értelmezd (végezz fele kísérleteket,
foglalkozz vele)
3.
Oszd meg (Nem elsősorban a posztolást
értjük alatta.)
Az biztos, hogy egy ilyen folyamat cselekvés és tevékenységalapú, tehát a
diáké a főszerep, ő dolgozik meg az információért. És az is biztos, hogy ez a
tanulási folyamat nem függ az iskolától. A tanuló az őt körülvevő óriási
tudásbázisból gyűjti az információt, s a tanár ennek a folyamnak csak segítője és
nem főszereplője.
Meg kell említeni a személyes információs környezet jelentőségét is. Ez a
kommunikáció során érzékelt és feldolgozott, valamint a másokkal megosztott információ
feldolgozásának a folyamata. Egyéni döntések sorozatából áll (kivel és mit
osztunk meg). A legnagyobb problémát az okozhatja, hogy a körülvevő óriási információáradatból
melyeket választjuk ki. Az óriási tudáshalmaz, ami körülvesz bennünket,
digitális stresszt is okozhat. Ha az okos eszközeinkre is telepítve vannak a
közösségi oldalak, állandó a késztetés arra, hogy megnézzünk a legújabb
üzeneteinket. Ez a figyelmet gyakran eltereli a fontos dolgokról. És bár szinte
észre sem vesszük, de mindez tudatos tevékenység eredménye.
Folyamatosan bombáznak az információkkal a médiák, a tévé, a rádió, az
internet, a reklámok. Ahhoz, hogy tudatos fogyasztókká váljunk, sajnos rengeteg
időt kell eltölteni a hírözön bogarászásával. Fontos, hogy minél előbb szert
tegyünk arra a képességre, amely alkalmassá tsz bennünket arra, hogy
célirányosan tudjunk keresgélni az információk között. Így is nagy a veszélye
annak, hogy órákra ottragadjunk a gépünk előtt.
Rengeteg információ
vesz minket körül, a sajtó, televízió, internet, reklámok. Ezeknek
az információknak a befogadására, átbogarászására rengeteg időre van
szükség. Abból pedig mindig kevés van. Ezért szükséges megszűrnünk, és
célirányosan keresgélni az információk között. Nem tudom, ki, hogy van vele, de
én, ha leülök az internet elé egy konkrét információt keresni, órákat el tudok
szöszmötölni a gép előtt, és már minden oldalon voltam, csak éppen az engem
igazából érdekelt információig nem jutottam el.
Akár az otthoni tanulásról, akár az iskola órákról van szó, számolnunk kell
azzal, hogy az információs környezet beszivárog, ezért fontos, hogy összehangoljuk
a tanulási környezeteket. Az információs környezet azonban nemcsak az iskolában
és otthon vesz minket körül, hanem az utcán, színházban, moziban stb. is. Az
élet egyre több színterén találkozhatunk internetező emberekkel. Az ingyenesen
elérhető wifi még könnyebbé teszi azt, hogy információkhoz jussunk szinte
bárhol. Szerencsére, nemcsak elektronikus eszközökkel találkozhatunk, vannak,
akik a papíralapú tudásszerzési lehetőséget preferálják. Tehát a tanulási
környezetünket magunkkal visszük, bárhol is járjunk.
Nézzük meg, milyen lehet az optimális tanulási környezetnek a hatása a
tanulásra. Az első fontos változás, hogy a tanuló aktívabb résztvevőjévé válik
a tanulási folyamatnak. Motiváltabbá válik a tevékenységközpontú tanulási folyamatnak
köszönhetően. Egyre nagyobb lesz a felelőssége. A tanulási folyamat az iskolában,
otthon és az iskolán kívül is megvalósul.
A személyes tanulási környezetnek számtalan
pozitív hatása van. Ehhez azonban a tanároktól újfajta attitűd szükséges.
Engednünk kell, hogy a személyes tanulási környezetében tanulhasson. A személyes
tanulási környezet csökkenti a tanulási környezetek közötti töredezettséget. Ahol sikeresen kialakult az optimális személyes tanulási környezet, az
dinamikus, önszabályozó, önfenntartó lesz. Ehhez azonban mindenképpen szükséges
az iskolai differenciálás Fontos, hogy
az iskolában is érvényesíteni tudja a diák a személyes tanulási környezetét,
hogy össze tudja kapcsolni az iskolai tanulási környezettel. Így az iskolában
érvényesített személyes tanulási környezet segít összekapcsolni a töredezett
tanulási világkép elemeit.
Bár a diák feladata elsődlegesen a saját tanulási környezetének a
kialakítása, az iskolának azonban feltétlenül segítenie kell abban, hogy a
három helyszín, az iskolai, iskolán kívüli és az otthon tanulási környezet
között fennálló mély szakadékot enyhítse. Így a tanulási folyamat hatékonyabbá
válhat.
http://11tetel.blogspot.com/2016/12/tanulasi-kornyezet_2.html
(2019. 04. 23.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése