Most mi okoz gondot az IKT oktatási
felhasználásában?
Mivel
9 éve nem dolgozom a közoktatásban, számomra az IKT eszközök használata egy
különösen érzékeny téma. Amikor eljöttem az iskolából, nagyjából az volt az az
időszak, amikor bevezették az E-naplót, elkezdték az iskolát digitális
eszközökkel felszerelni, értem ezalatt a digitális táblát, tanári laptopokat,
illetve mindenki számára elérhető internetkapcsolatot. A kollégák nagy része
idegenkedve és fenntartásokkal fogadta a digitális eszközök bevezetését, használatát
amennyire lehetett mellőzték vagy halogatták. (velem együtt)
A
digitális eszközök villámgyors fejlődése révén az IKT kompetencia az bekerült
az egyik legfontosabb kompetenciák közé. Ezen eszközök megjelenése nem csak a
tanárra, a tanórára, hanem a tanulóra is hatással voltak, mivel a hagyományos
tanulási-tanítási környezetet megváltoztatta. A 90-es években élhettünk még azzal
a kifogással, hogy nem megfelelő az
eszközellátottság az iskolákban és az otthonokban is kevés számítógép áll a
diákok rendelkezésére. Ma már azt gondolom, ha nem is minden iskolában, de az
iskolák nagy részében adottak a tárgyi feltételek. Emellett ma már nincs olyan
12 év feletti diák, akinél ne lenne mobiltelefon.
Szerintem
ma is az jelenti a legnagyobb gondot, hogy félünk
ezeket az eszközöket használni. Mi lehet ennek az oka? Az egyik bizonyára
az újtól való félelem, ha még nem
használtam, akkor biztos nem is tudom
gondolat, ezt a jelenséget a szakirodalom technofóbiaként írja le.
Egy
tanulmány vizsgálta és három csoportba sorolta a digitális technológia oktatási
folyamatba történő beépülését gátló tényezőket; megkülönböztetett gazdasági,
iskolai és tanári szintű akadályokat. Ezek közül egyértelműen a tanári tényezőt
tartották a legjelentősebb hatásúnak, mely alapvetően nem a technika
kezelésével kapcsolatos tudásban, hanem az attitűdben, a pedagógiai
meggyőződésben és az elkötelezettségben mutatkozik meg.
Mivel
pedagógus továbbképzésen soha nem vettem részt, abszolút a magam nevében tudok
csak nyilatkozni, hogy az elmúlt 10 évben a CD lejátszón kívül nem nagyon
alkalmaztam más eszközt az oktatáshoz, ebben is éreztem óriási lemaradásomat.
Az egyetemi évem alatt megmutattak pár hasznos és sok helyzetben változatosan használható
alkalmazást és eszközt, amit azóta
rendszeresen alkalmazok az óráimon, kivétel nélkül mondhatom, hogy minden
esetben nagy sikerrel. Nyugati országokban már sok helyen találkozhatunk azzal,
hogy a digitális oktatást helyezték előtérbe, a tankönyv pedig kiegészítő
funkciót lát el és háttérbe szorult. Magyarországon ez még pont fordítva van.
Egy 2016-os felmérés szerint Magyarországon a pedagógusok kevesebb, mint 20 %-a
használ a tanórák több, mint 25 %-ban digitális eszközt.
Szerintem
sokan azért is félnek használni ezeket az eszközöket, mert időigényesnek gondolják és a
tanulásszervezés szempontjából kihívásként tekintenek rá. Valóban az első pár alkalommal, az ismerkedés
fázisában, több időt vehet el egy ilyen órára való felkészülés, viszont a
későbbiekben mindig ott lesz, bármikor elérhető, szabadon átalakítható,
csoportra szabható, online felületen megosztható. Módszertanilag átgondolni, a
tanóra megfelelő szakaszában alkalmazni - bizony sok esetben erre időt kell szánni, mire
használatuk rutinossá válik. Azt gondolom, hogy valahol mindet el kell egyszer
kezdeni, kezdetben egy-egy feladatot beépíteni az óráinkba és nem kell
szégyellni a tapasztaltabb kollégáktól segítséget kérni.
Megváltozott
az információszerzés módja, be kellett látnom a saját tárgyamnál, hogy a diákok
nagyon nagy százaléka például online szótárt használ a feladatai
elkészítéséhez. Most már könnyebben adok otthon elvégezhető internetes
feladatot, biztatom őket a különböző tanulást segítő alkalmazások használatára.
Még nekem is új ez a fajta digitalizált oktatás, de szeretném, hogy a jövőben
ezen a területen még jobban fejlődni tudjak.
Felhasznált irodalom:
https://akademiai.com/doi/pdf/10.1556/2063.26.2017.2.5
(Letöltés ideje: 2019.05.10.)
https://epa.oszk.hu/00000/00035/00100/2006-02-in-Kleininger-Ikt.html
(Letöltés ideje: 2019.05.10.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése