Kritikai
reflexióm Kurpé Ildikó: Legyen
mobiltelefon az órán vagy ne legyen? című blogbejegyzéséhez írtam.
A
Ildikó határozott állítással nyitja írását, meg is válaszolva a címben feltett
kérdést. „Igen!” Saját élményeit, iskoláskori tapasztalásait osztja meg velünk
az IKT nélküli világról, ami sivár, szemléltetés nélküli iskolaéveket hozott
számára.
Bár
a könyveink színvilága igen „egyszerű” volt (2-3 szín), a hangzóanyag soha nem
maradt el az idegennyelv (elsősorban orosz) óráinkról még az általános
iskolában sem. Pedig a csoportban biztosan én vagyok a rangidős, hiszen
1972-1980-ig voltam általános iskolás. Nyelvi laborunk volt, s orsós vagy
kazettás magnóról, de hallgathattuk az anyanyelvű előadókat, s dolgozhattunk a
tanulást segítő laboros feladatokon. Lehet, hogy kivételes helyzetben volt az
iskolánk? Remélem, hogy nem!
Valóban
be kell építenünk az óráinkba a digitális eszközök használatát. Remekül elénk
tárja Ildikó, hogy milyen lehetőségekhez jutunk, ha az óráinkon használjuk a
tanulók okostelefonjait. A motiválás, a szemléltetés, az önálló tanulás,
gyakorlás, a megszerzett tudás elmélyítésére is találni megfelelő app-okat.
Ildikó
írásából érződik, hogy jártas a szakirodalomban. Ahol szükséges, megfelelő
idézettel támasztja alá állításait. A témájáról nem feledkezik meg, sokrétűen
körüljárja, feldolgozza a benne rejlő lehetőségeket.
Személyes
tapasztalatom, hogy az az egyik prioritás, hogy érdekeltté tegyük tanítványainkat,
hogy úgy használják ki az új tanulási környezetük kínálta lehetőségeiket, hogy
az a tanulási folyamatot megsegítse. A „játékosítás” elengedhetetlen eszköze.
Ahogyan azt Ildikó is írta, szinte kimeríthetetlen lehetőséget hozhatunk be az
óránkra. Nincs olyan tantárgy, amelynek az elsajátítása közben ne tudnánk olyan
feladatot találni, amihez ne lehetne okostelefont használni. A szemléltetésen túl az alkalmazásokkal a tanulók
hatékonyabban vonhatók be az órai munkába, azokon aktívabban vesznek részt. Az
okostelefon használat sok esetben érdekesebbé, könnyebben tanulhatóvá teszi a
tananyagot is. A tanórai okostelefon-használat egyik tanulási előnye, hogy a
diákok munkájukra azonnali visszajelzést kapnak. Az órákon kevesebb stressz éri
őket, nem izgulnak például, amikor tesztek írnak. Fontos szempont továbbá, hogy
a telefonok segítségével az órák játékosabbak, és ennek köszönhetően sokszor
nem is lehet észre venni, hogy valójában
tanulnak.
Az okostelefonok órai használata talán segít
abban is, hogy megcsontosodott oktatási modell, amelyet oly sokan alkalmaznak
még mindig mindennapjaik során, végre megváltozzon és a fejlődésnek
köszönhetően modernebbé válik a lassan száz éve egyfunkciós irányítóval
vezetett tanóra. Az okostelefonoknak köszönhetően a tanulási közegek között is csökkenhet
a töredezettség mértéke.
Az
olvasott bejegyzés mindenképpen remek vitaindító írás, ami továbbgondolásra készteti
olvasóját. Köszönöm, hogy olvashattam!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése