Konstruktív kritikai reflexió
Török Evelin-Legyen
mobiltelefon az órán vagy ne legyen? c. írására
Teljesen
egyetértek Evelinnel, rengeteget változott a világ a 21. századra, de ehhez fel
kéne zárkózni. Saját bőrünkön érezhetjük, hogy a könyveket az IKT eszközök
váltják fel.
Ha csak a magunk
esetére gondolunk, hányunknak van rendes, kézzel megfogható tankönyve az
egyetemen? Személyes tapasztalataim szerint a tankönyv is elektronikusan érhető
el az esetek 98%-ban. Középiskolában ugyan volt saját tankönyvünk, de a feladataink
mind elektronikusan kivetítettek voltak, ámbár ez a fiatalabb tanárainkra volt
inkább jellemzőbb.
Ahogy az Evelin is
említi, sokak szájából hallani, hogy a magyar oktatás az elmúlt 100 évben
szinte semmit nem változott.
„A diák hallgatásra és jegyzetelésre van kényszerítve,
a tanár pedig előttük állva elmondja a tananyagot, csakhogy egy valamit nem
vesz észre. Sokkal színesebbé és gördülékenyebbé tehetné a tanórákat, ha a
gyerekek zsebében/táskájában lapuló telefonokat hasznosítaná.”
Rengeteg hasznos
dolgot említ Eveleni, mire is lehetne használni a telefonokat például órán.
Elsősorban a fényképezés előnyeit, ha nem sikerült lejegyzetelni az adott diát,
egyszerűen csak készítünk róla egy képet és otthon bemásolhatjuk, de mindig
kéznél is van. Nyelvórákon szótárként is alkalmas, rengeteg segítő applikációt
is le lehet rá tölteni, például kémiához, utazás közben is tökéletes tanulási
lehetőség és végül, de nem utolsó sorban a csoportmunkát is erősíti.
Egy kísérlet kimutatta,
hogy a diákok sokkal jobban élvezik az órát, ha használhatják a mobiljaikat,
sokkal színesebbé teszik a tanórát. Viszont nem titok, hogy nagyon sok tanár van
ez ellen, már csak olyan apró okból kifolyólag, hogy nekik nincs okostelefonjuk,
tehát valószínűleg nem is tudják kezelni. A másik ok csak a szimpla konzervatív
gondolkodás, félelem az újtól.
Persze ez a dolog
sem csupa móka és kacagás, ennek is vannak hátulütői. Evelin felsorolásában
megemlíti, hogy könnyen elvonja a gyerekek figyelmét, mással foglalkoznak, mint
amivel kéne és zavarják is a tanórát. Gyanítom sokan elő tudunk hívni egy olyan
emléket, hogy valakinek a telefonja óra közbe pittyegett, elindult egy játék
zenéje vagy a reklám a játékok közben és a tanár csúnyán nézett az illetőre vagy
még mérgesebben reagált. Személyes tapasztalatként meg kell említenem azt is,
hogy most már egyre több tanár nem is foglalkozik azzal, hogy a gyerek mással
foglalkozik az órán, a lényeg, hogy „addig is csöndbe van”. Ez viszont egy
teljesen más hozzáállás.
Összességében pártolom
Evelint, hogy támogatja az m-learninget, mivel korszerűbb és sokkal
izgalmasabb, viszont véleményem szerint ez sokkal hatékonyabban működne, ha az
iskola által finanszírozott tabletekkel dolgoznának például a diákok és így nem
tudnának olyan nagy mértékben elkalandozni az órától, mivel nem lenne személyre
szabott saját fiók abban a rendszerben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése