Nagy Tibor: Komplex módszertani megoldás: Német óravázlat
Iskola: Gimnázium
Tantárgy: Német nyelv
Osztály: 12.
Téma címe: Utazás (Reisen)
Nyelvi szint: B1
Eszközök: Füzet, szótárfüzet, tanári és tanulói
laptopok internet csatlakozással.
Célok: A tanulócsoport felkészítése érettségi vizsgára.
A vizsgán szereplő egyik témakör (utazás) kidolgozása szókincsbővítéssel, a kommunikatív
készségek fejlesztésével, motiváció felkeltésével és fenntartásával.
Az iskolán kívüli világ kapcsolódása az órákhoz: A
téma - gyakorlatias jellegénél fogva – szervesen kapcsolódik a hétköznapi
élethez. Az utazás a mindennapok része, az abban való eligazodás (akár idegen
nyelven is) alapvető fontosságú.
Más tantárgyak kapcsolódása az órákhoz: Informatika
(laptopok, internet), földrajz (célországok domborzati és éghajlati viszonyai),
fizika (járművek haladása, sebessége).
Várható nehézségek: Szókincs elégtelensége, hiányos
beszédkészség, utazási tapasztalatok hiánya.
Előzetes ismeretek: Szókincs: járművek, országok,
utazással kapcsolatos fogalmak, tapasztalatok, nyelvtani ismeretek (az egyszerű
múlt ismerete elbeszélésnél).
Motiváció biztosításának lehetőségei: Egyéni vágyak,
elképzelések, tapasztalatok közlése. Pl. Meséld el a legkellemesebb utazásodat!
Tanulói sajátosságok figyelembe vétele a
differenciálásnál: Különböző nyelvi szintek, az egyes készségek (írás,
olvasás, hallásértés, beszédkészség) eltérő szintje az egyes tanulóknál. A
csopotmunkánál a gyengébb tanulók jobban teljesítő társaik mellé helyezése, az
SNI-s diákok sajátos igényeinek figyelembe vétele.
A jól teljesítő tanulók fejlesztése: Irányító szerep
a csoportmunkában, gyengébb diákok segítése, hosszabb, kibővített házi feladat
adása.
Nevelői hatásrendszerek: Jutalmazás: óra végi
szorgalmi jegyek, óra alatt szóbeli dicséret, biztatás, egészséges önbizalom
kialakítása.
Mivel egy-egy érettségi téma kidolgozása hosszú időt vesz
igénybe, a célokat két, egymást követő órában próbáltam megvalósítani. Az órákon
az eszközök változatos felhasználására törekedtem. Nem kizárólag digitálisakat
használtam, hanem - a kézírás fejlesztése és szinten tartása érdekében -
hagyományosakat is, mint pl. füzet, táblára írás.
Az alkalmazott módszer előnyei: A tanulók
kommunikatív módon, változatos helyzetekben tanulhatnak és feltételezhetően
motiváltak. (Képleírás, útvonaltervezés, tanulói laptop használat).
Hátrányok: Túlnyomóan frontális munka az elérendő cél
elérésének felgyorsítása érdekében.
Kockázatok: A két órás időráfordítás miatt a többi
tétel kidolgozására nem biztos, hogy marad elég idő.
Idő
|
Az oktatás
tartalma, tananyag
Az oktatás
menete, az oktatás folyamata, lépései
|
Alkalmazott
oktatási módszerek és szervezési módok
|
Taneszközök,
tananyagok, táblakép tere
|
Egyéni
sajátosságok figyelembevétele
|
Egyéb
megjegyzések
|
Első óra
|
|||||
5
perc
|
Órák
elején szokásos feladatok: hiányzók beírása, tanulói laptopok kiosztása
|
Frontális
munka
|
Digitális
vagy hagyományos napló, tanulói laptopok
|
||
10
perc
|
Házi
feladat ellenőrzése: magánlevél
|
Frontális
oktatás: az előző órán adott feladat megbeszélése
|
Füzet,
interaktív tábla
|
||
10
perc
|
Az
óra témájának (utazás) bevezetése
|
Frontális
oktatás: tanári bevezető beszéd, ösztönző kérdések a képhez, a tanulók
bevonása a téma előkészítésébe
|
Kép
kivetítése tanári laptopról, interaktív tábla
|
Gyenge
látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, többlet
idő biztosítása diszfáziásoknak
|
Kép
|
10
perc
|
Szavak-
és kifejezések gyűjtése (célországok, közlekedési eszközök)
|
Részben
frontális oktatás (időnként diákok is írhatnak a táblára)
|
Interaktív
tábla (szavak felírása)
|
||
10
perc
|
Hallásértés
(globális, szelektív), nyelvtani ismétlés: az egyszerű múlt (Präteritum)
|
Frontális
oktatás
|
Internetről
filmvetítés tanári laptoppal, tesztfeladatok, interaktív tábla
|
Gyenge
látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, gyengébb
tanulók számára beszédlassítás
|
Reiseland
Deutschland – Vielfalt im Herzen Europas https://www.youtube.com/watch?v=2qG9iC2iPDM
|
Második
óra
|
|||||
10
perc
|
Hallásértés
(totális)
|
Frontális
oktatás
|
Internetről
filmvetítés tanári laptoppal, tesztfeladatok
|
Gyenge
látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, gyengébb
tanulók számára beszédlassítás
|
Reiseland
Deutschland – Vielfalt im Herzen Europas https://www.youtube.com/watch?v=2qG9iC2iPDM
|
15
perc
|
Utazási
célországok keresése, közlekedési eszközök hozzárendelése, menetrend tervezés
|
Csoportmunka
(3-5 fős csoportok)
|
Interneten
útvonalak keresése tanulói laptopokkal
|
Jobban
teljesítő diákok gyengébbekkel egy csoportban
|
|
15
perc
|
Útiterv
elmondása a csoportok közötti kommunikáció keretében. (Egyik csoport elmondja
a másiknak).
|
Csoportok
közötti interakció
|
Tanulói
laptopokon Word-ben írt jegyzetek felhasználása
|
Jobban
teljesítő diákok gyengébbekkel egy csoportban
|
|
5
perc
|
Házi
feladat:Egy korábbi vagy elképzelt utazás leírása egy oldalon
|
Frontális
oktatás
|
Interaktív
tábla, tanulók füzetei
|
Diszlexiás
tanulók számára egyszerűsített házi feladat, jól teljesítőknek kibővített
szöveg
|
Összegzés: A módszertani megoldás a következő módon
biztosítja a tanulók bevonódását, interaktivitását és produktivitását:
- Az óra elején a képleírásnál bekapcsolódásra ösztönző
kérdések hangzanak el. Pl. Mit látsz a képen? Hová megy a repülőgép? Milyen úti
célokat látsz? Hová szeretnél utazni? stb. Hasonló a szavak- és kifejezések
gyűjtése, amelynél mindenki szeretné megmutatni a lexikális tudását, ezért
megnyilvánul. A csoportok közötti interakció – versenyhelyzet jellegénél fogva
– szintén bevonja a diákokat a munkába
- Az interaktivitás a tanulói laptopok, az internet és az
interaktív tábla használatával valósul meg.
- A produktivitást a már említett képleírás (beszédprodukció),
a szavak- és kifejezések gyűjtése (passzív szókincs aktiválása) a csoportmunka
(beszédprodukció) és a házi feladat (íráskészség gyakorlása) mozdítja elő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése