2019. május 3., péntek

A tanári mesterség IKT-alapjai PE MFTK 2019. tavaszi félév


Nagy Tibor: Komplex módszertani megoldás: Német óravázlat



Iskola: Gimnázium
Tantárgy: Német nyelv
Osztály: 12.
Téma címe: Utazás (Reisen)
Nyelvi szint: B1
Eszközök: Füzet, szótárfüzet, tanári és tanulói laptopok internet csatlakozással.

Célok: A tanulócsoport felkészítése érettségi vizsgára. A vizsgán szereplő egyik témakör (utazás) kidolgozása szókincsbővítéssel, a kommunikatív készségek fejlesztésével, motiváció felkeltésével és fenntartásával.
Az iskolán kívüli világ kapcsolódása az órákhoz: A téma - gyakorlatias jellegénél fogva – szervesen kapcsolódik a hétköznapi élethez. Az utazás a mindennapok része, az abban való eligazodás (akár idegen nyelven is) alapvető fontosságú.
Más tantárgyak kapcsolódása az órákhoz: Informatika (laptopok, internet), földrajz (célországok domborzati és éghajlati viszonyai), fizika (járművek haladása, sebessége).
Várható nehézségek: Szókincs elégtelensége, hiányos beszédkészség, utazási tapasztalatok hiánya.
Előzetes ismeretek: Szókincs: járművek, országok, utazással kapcsolatos fogalmak, tapasztalatok, nyelvtani ismeretek (az egyszerű múlt ismerete elbeszélésnél).
Motiváció biztosításának lehetőségei: Egyéni vágyak, elképzelések, tapasztalatok közlése. Pl. Meséld el a legkellemesebb utazásodat!
Tanulói sajátosságok figyelembe vétele a differenciálásnál: Különböző nyelvi szintek, az egyes készségek (írás, olvasás, hallásértés, beszédkészség) eltérő szintje az egyes tanulóknál. A csopotmunkánál a gyengébb tanulók jobban teljesítő társaik mellé helyezése, az SNI-s diákok sajátos igényeinek figyelembe vétele.
A jól teljesítő tanulók fejlesztése: Irányító szerep a csoportmunkában, gyengébb diákok segítése, hosszabb, kibővített házi feladat adása.
Nevelői hatásrendszerek: Jutalmazás: óra végi szorgalmi jegyek, óra alatt szóbeli dicséret, biztatás, egészséges önbizalom kialakítása.

Mivel egy-egy érettségi téma kidolgozása hosszú időt vesz igénybe, a célokat két, egymást követő órában próbáltam megvalósítani. Az órákon az eszközök változatos felhasználására törekedtem. Nem kizárólag digitálisakat használtam, hanem - a kézírás fejlesztése és szinten tartása érdekében - hagyományosakat is, mint pl. füzet, táblára írás.

Az alkalmazott módszer előnyei: A tanulók kommunikatív módon, változatos helyzetekben tanulhatnak és feltételezhetően motiváltak. (Képleírás, útvonaltervezés, tanulói laptop használat).

Hátrányok: Túlnyomóan frontális munka az elérendő cél elérésének felgyorsítása érdekében.

Kockázatok: A két órás időráfordítás miatt a többi tétel kidolgozására nem biztos, hogy marad elég idő.

Idő
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
Egyéb megjegyzések
Első óra
5 perc
Órák elején szokásos feladatok: hiányzók beírása, tanulói laptopok kiosztása
Frontális munka
Digitális vagy hagyományos napló, tanulói laptopok


10 perc
Házi feladat ellenőrzése: magánlevél
Frontális oktatás: az előző órán adott feladat megbeszélése
Füzet, interaktív tábla


10 perc
Az óra témájának (utazás) bevezetése
Frontális oktatás: tanári bevezető beszéd, ösztönző kérdések a képhez, a tanulók bevonása a téma előkészítésébe
Kép kivetítése tanári laptopról, interaktív tábla
Gyenge látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, többlet idő biztosítása diszfáziásoknak
Kép
10 perc
Szavak- és kifejezések gyűjtése (célországok, közlekedési eszközök)
Részben frontális oktatás (időnként diákok is írhatnak a táblára)
Interaktív tábla (szavak felírása)


10 perc
Hallásértés (globális, szelektív), nyelvtani ismétlés: az egyszerű múlt (Präteritum)
Frontális oktatás
Internetről filmvetítés tanári laptoppal, tesztfeladatok, interaktív tábla
Gyenge látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, gyengébb tanulók számára beszédlassítás
Reiseland Deutschland – Vielfalt im Herzen Europas https://www.youtube.com/watch?v=2qG9iC2iPDM
Második óra
10 perc

Hallásértés (totális)
Frontális oktatás
Internetről filmvetítés tanári laptoppal, tesztfeladatok
Gyenge látású tanulók érdekében nagyobb méretű vetítés sötétítés mellett, gyengébb tanulók számára beszédlassítás
Reiseland Deutschland – Vielfalt im Herzen Europas https://www.youtube.com/watch?v=2qG9iC2iPDM
15 perc
Utazási célországok keresése, közlekedési eszközök hozzárendelése, menetrend tervezés
Csoportmunka (3-5 fős csoportok)
Interneten útvonalak keresése tanulói laptopokkal
Jobban teljesítő diákok gyengébbekkel egy csoportban
15 perc
Útiterv elmondása a csoportok közötti kommunikáció keretében. (Egyik csoport elmondja a másiknak).
Csoportok közötti interakció
Tanulói laptopokon Word-ben írt jegyzetek felhasználása
Jobban teljesítő diákok gyengébbekkel egy csoportban

5 perc
Házi feladat:Egy korábbi vagy elképzelt utazás leírása egy oldalon
Frontális oktatás
Interaktív tábla, tanulók füzetei
Diszlexiás tanulók számára egyszerűsített házi feladat, jól teljesítőknek kibővített szöveg


Összegzés: A módszertani megoldás a következő módon biztosítja a tanulók bevonódását, interaktivitását és produktivitását:
- Az óra elején a képleírásnál bekapcsolódásra ösztönző kérdések hangzanak el. Pl. Mit látsz a képen? Hová megy a repülőgép? Milyen úti célokat látsz? Hová szeretnél utazni? stb. Hasonló a szavak- és kifejezések gyűjtése, amelynél mindenki szeretné megmutatni a lexikális tudását, ezért megnyilvánul. A csoportok közötti interakció – versenyhelyzet jellegénél fogva – szintén bevonja a diákokat a munkába
- Az interaktivitás a tanulói laptopok, az internet és az interaktív tábla használatával valósul meg.
- A produktivitást a már említett képleírás (beszédprodukció), a szavak- és kifejezések gyűjtése (passzív szókincs aktiválása) a csoportmunka (beszédprodukció) és a házi feladat (íráskészség gyakorlása) mozdítja elő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése