Konstruktív kritikai reflexióm
témájaként Oláhné Bíró Ilona “Most mi okoz
gondot az IKT oktatási felhasználásában?” című blogbejegyzését
választottam. Azért választottam Ilona bejegyzését, mert ezt, a félév során már
sokat boncolgatott témát, oly szemszögből közelítette meg, mely számomra is
fontos és nehézségeket okoz a mindennapi gyakorlatomban.
Mondandóját elsőként a
negatívumok felsorolásával kezdi, első helyen említve azon emberi
tulajdonságunkat, miszerint ragaszkodunk a jól bevált dolgokhoz, és nem szeretünk
kilépni a komfortzónánkból. Valóban, a rutin keretet, biztonságot ad mindennapjainknak,
mind a magánélet, mind a munka viszonylatában, és vannak akik kényelmi
szempontok miatt zárkóznak el az újjal való ismerkedéstől. A másik oldalon
viszont ott vannak azok a kollégák, akár idősebbek, akár fiatalabbak, akik nem
csak a kötelező előírások miatt próbálkoznak az IKT eszközök tanórai
alkalmazásával – használni kell az interaktív táblát, mert jelölni kell a
naplóban – hanem, mert felvillanyozódva a gyakorlottabb IKT felhasználó kollégák
tapasztalatain, maguk is érdeklődnek a jó gyakorlatok iránt, igyekeznek
megismerni azokat és alkalmazni a tanórán. És igen, megint csak oda lyukadunk ki, hogy a hozzáállás
az egyik kritikus tényező, és nem hiszem, hogy ez valaha is kiküszöbölhető lesz.
Hisz annyira különbözőek vagyunk, különbözőképpen közelítünk a kérdéskör felé, hogy
lehetetlenség mindenki számára előírni egy utat, egy kötelező irányú fejlődést.
Másik nehézségként az
intézmények eszközhiányát említi, melyet jómagam is tapasztalok. Ez viszont
valóban gátló tényező a mindennapokban, mert sok esetben, ha van is interaktív
tábla az intézményben, előfordul, hogy hónapokig nem működik. Valóban nehéz úgy
fejlődésre bírni a pedagógusokat, ha van ugyan eszköz, de az műszaki hiba miatt
elérhetetlen, vagy korlátozva van a használata (nálunk például van ugyan
néhány! tanulói tablet az iskolában, de azok csak bizonyos alkalmakkor, külön
engedéllyel használhatóak). A saját mobileszköz használata, melyet Ilona is megoldásként
említ, lehetséges megoldás lehet erre a problémára, de csak bizonyos társadalmi
és iskolai viszonyok között. Sajnos jelenleg azt tapasztalom, hogy sok
intézmény, köztük a sajátom is, tiltja a mobiltelefonok iskolai használatát, és
családi körülményeik miatt sem biztos, hogy mindenkinél ott lapul a telefon és
az internet sem elérhető az otthonaikban. Tehát egy újabb dilemma, mely még
inkább foglalkoztat, amióta egyetemi tanulmányaimnak köszönhetően sokkal
nagyobb figyelmet szentelek ennek a területnek. Mit tehet ilyen esetekben a
pedagógus a tanóra digitalizálása érdekében? Ez egy olyan kérdés, amelyre én
személy szerint még nem látom a megoldást.
Ilona a továbbiakban az
IKT megoldások bőséges tárházára tér ki, és az ebből adódó nehézségekre. Valóban
időigényes e lehetőségek megismerése és frusztráló érzést kelt bennem is, hogy
nem tudom, mennyire lesz sikeres. De azt gondolom, ez is egy tanulási folyamat,
időt kell szánnunk a tanórából arra, hogy kipróbáljuk, valóban úgy működik-e az
adott alkalmazás, ahogy azt mi szeretnénk és megfelelő-e az adott célra. Ha
nem, legközelebb már tudhatjuk, mit hogyan változtassunk rajta, hisz már láttuk
a gyakorlatban. Ilona lehetséges megoldásként említi a kollégák ezen irányú
tapasztalatcseréjét, melynek kiegészítéseként el tudnám képzelni, egy, a helyi
intézményi viszonyokra létrehozott „digitális tudásbázis” kialakítását, ahol a
kollégák helyi szinten megoszthatnák az általuk tanított gyerekeknél működő jó
gyakorlataikat, nagyban megkönnyítve ezzel egymás munkáját és bátorítva a
húzódozókat is a használatra.
A blogbejegyzés végén
néhány gyakorlati tanáccsal lát el bennünket Ilona annak tekintetében, hogy érdemes
kialakítanunk és fokozatosan feltöltenünk saját digitális tolltartónkat, melynek
eszközei jól megférnek a hagyományosan használt módszerek és papíralapú feladatok
mellett. Megfogadva tanácsát lépésről lépésre haladva valóban kidolgozható a
pedagógus számára egy olyan digitális eszköztár, melynek alkalmazása és
alkalmankénti módosításai nem rémisztő és leküzdhetetlen feladatként jelennek
meg a pedagógus szeme elött nap, mint nap, hanem örömét lelve a használatukban
inkább új megoldások keresésére, kipróbálására ösztönzi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése