2019. május 15., szerda

Kritikai reflexió Huszárné Angyal Gyöngyi „Az iskola és az iskolán kívüli tanulási környezet töredezettsége” című blogbejegyzésére

Miután elolvastam csoporttársam, Gyöngyi írását, több szempontból is érdekesnek találtam, ezért erre szeretnék reflektálni.


A megfelelő, a diákok számára is inspiráló, nyugodt tanulási környezet megteremtése nem egyszerű feladat. Ennek kialakítását jelentősen befolyásolja a kor információs-kommunikációs technológiája, amely új lehetőséget is biztosít a tanulási-tanítási környezet átalakítására.
A jelenlegi oktatási rendszer a kognitív tanulást helyezi előtérbe, míg a tapasztalati tanulás ezzel szemben a tevékenységből, az átélésből származik.


Azzal teljesen egyet értek vele, hogy a mai gyerekek nagy része nem azért jár iskolába, hogy ott a tudásvágyát kielégítse, egy szükséges rossznak gondolják és abszolút passzív résztvevői az oktatásnak. Persze nekünk tanároknak a feladatunk az érdeklődés felkeltése és a motiváció fenntartása.  A gyakorlatias oktatást, az élmény alapú tanulást kifejezetten jónak tartom, viszont itt felmerül bennem a kérdés, hogy például Gyöngyi által említett Waldorf gimnáziumból olyan gyerekek jönnek ki, aki megállják a helyüket akár a felsőoktatásban is? Szerintem a mai felsőoktatás erre még nincs berendezkedve, valahogy az egyetemeknek és a főiskoláknak is az alternatív megoldások felé kellene terelődniük !?

A tapasztalati tanulás egy olyan tanulási forma, amelyben a tanuló aktívan be van vonva a saját   tanulási folyamatába , hiszen lehetőségük van a saját tapasztalataikból való tanulásra. Ennél a tanulási formánál teljes mértékben biztosított a tanulók bevonódása az oktatásba, kérdéseket tehetnek fel, kísérletezhetnek, kreatívak lehetnek és véleményt alkothatnak. Így kihívásokkal találkozik, megélheti a sikert és a kudarcot is a kalandos felfedezőúton.


Pont tegnap olvastam egy friss cikket egy Magyarországon működő alternatív iskoláról és onnan idéznék: „ … minden tanulási helyzetet igyekszünk úgy szervezni, hogy építsük a tanulásban résztvevők tapasztalataira, előzetes ismereteire. Élményt nyújtó tanulási helyzetet dolgozunk ki, ami azt jelenti hogy a gyerekek nem passzív végrehajtói egy pedagógus által vezényelt tanítási folyamatnak, hanem aktív alkotói. …”  Így egy egészen más fajta iskolai környezetet teremtve a pedagógusnak van ideje és lehetősége megismerni a diákokat, hogy egy személyesebb és közvetlen kapcsolat tudjon kialakulni a tanár és a diákok között.
Gyöngyi által megnevezett „hiper-szuper” osztályteremről az a véleményem, mint sok más dolognál az életben, itt is meg kell találni az arany középutat és a megfelelő időpontban, megfelelően kiválasztott technikai eszköz csak növelheti a tanulás hatékonyságát, nyilván itt sem ajánlatos átesni egyik oldalra sem.
Az otthoni tanulásról írt véleményével is egyetértek: az eredményes tanuláshoz nem csak időre, hanem egy megfelelő helyre is szükség van, ahol a diák zavartalanul, érzelmileg biztonságban tanulhat, ennek célja az lenne, hogy megfelelően tudjon a tananyagra koncentrálni. Ma már szerencsére ez egyre több diáknak megadatik, hogy ideális otthoni környezetben megfelelően tud készülni az iskolára.
A tanulási környezet optimális feltételeinek biztosítása mellett - ismételten visszatérve az írásom elejére - elengedhetetlen a tanuló belső motiváltsága. Hogy ennek az elérésére illetve tartós megtartására mi a legjobb módszer a mai oktatásban, ez újabb gondolatokat indíthat el.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése