Műveltségi terület: Informatika
|
Tantárgy: általános informatika
|
Témakör: Problémamegoldás
|
Az óra témája: A probléma felvázolása, leírása
|
Az óra típusa: Ismeretterjesztő, gondolkodtató
|
Osztály: 9. osztlály
|
Az óra cél- és feladatrendszere: Hibafeltárás, problémamegoldás, csoportmunka.
|
Eszközök: tábla, kréta, interaktív tábla vagy projektor, youtube
|
Kapcsolat más tantárgyakkal: Matematika, Angol.
A feladatok egyes részeit matematika órán is alkalmazhatják majd a diákok, amikor egy feladat megoldását szükséges lesz részekre bontani. A témával kapcsolatban rengeteg idegennyelvű tananyag létezik, amelyet lehet ajánlani. A csapatmunka pedig minden tantárgynál kincset érő tulajdonság.
A feladatok egyes részeit matematika órán is alkalmazhatják majd a diákok, amikor egy feladat megoldását szükséges lesz részekre bontani. A témával kapcsolatban rengeteg idegennyelvű tananyag létezik, amelyet lehet ajánlani. A csapatmunka pedig minden tantárgynál kincset érő tulajdonság.
Várható nehézségek:
A nehézségeket a következőkben látom: Első nehézség lehet az, ha az elején az irányított beszélgetésnél a téma elterelődik a problémamegoldásról, illetve, ha a csoportmunkában a történet mesélés veszi át a szerepet, ahelyett, hogy a témára koncentrálnának a diákok. Egyes diákoknak nehézség lehet az angol szöveg megértése a vetítés során, de mivel a videó feliratozva van, illetve külön időt szánok a látottak megbeszélésére, nem tartom teljes értékű rizikónak.
Szükséges előzetes ismeretek:
Előfeltételnek főleg az informatika és matematika logikai ágát tudnám felsorolni, (Ha, Akkor, Különben, És), nem feltétlenül 100% szükséges, de nagyban segíti az órát.
Lehetőségek a tanulók érdeklődésének a felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására:
A tanulói érdeklődést egyértelműen abban látom, ha a nebulók egy az egyben át tudják ültetni a tanultakat a mindennapjaikba, ezért is bátorkodtam olyan feladatot adni nekik, ahol valós problémákra keressük majd a megoldást. Ennek eredményeképpen nincs szükség nagyobb tanári beavatkozásra, annyi a dolgunk, hogy elindítjuk őket a problémakeresés, majd megoldás rögös útján.
Milyen tanulói sajátosságokat kell figyelembe venni a differenciálásnál?
Nagyon valószínű, hogy lesznek olyan diákok, akik a problémamegoldásban nem lesznek érdekeltek, mert nem érdekli őket az, hogy milyen problémát képesek lerajzolni egy diagrammon. Ennek fejében náluk olyan feladatot érdemes beiktatni, ami nem problémára, hanem egy folyamatra vezethető vissza, például készítsenek egy algoritmust arra, hogy jobb kedvük legyen, érjük el, hogy, ha esetleg a feladat nem feltétlen érdekli őket, a csoporttársaik képesek legyenek inspirálni őket a folytatásban.
Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók egyéni fejlesztésének?
Az egyéni fejlesztés problémamegoldásban úgy lehetséges, ha bonyolultabb, többrétű megoldásokat kérünk a diákoktól, ami bár nagyon kecsegtetően hangzik, nem feltétlenül javaslom. A jól teljesítő diákoknak azt javasolnám ezen az órán, hogy segítsenek azoknak a társaiknak, akik nem feltétlenül éreznek rá elsőre. Azzal, hogy megkérjük őket az anyag mélyebb közvetítésére, bennük és szilárdulni fog az tudás. Ehhez szükséges a tanári jelenlét, arra az esetre, ha esetleg rossz információ kezdene el terjedni.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Egyrészről fontos megemlíteni, hogy a legfontosabb feladata ennek a gondolkodás fejlesztése, egy nehézség körüljárása majd megfejtése, végül, de nem utolsósorban a csapatmunka elősegítése. Az informatika világában egy-egy jól megrajzolt ábra vagy jól leírt kód rengeteg időt spórolhat meg egy kódoló életéből, arról nem is beszélve, hogy nagyobb vállalatok komoly harcot folytatnak azért, hogy egy fejlesztő kódja később is felhasználható legyen, mivel másnak is képesnek kell lennie visszaforgatni a mögöttes tartalmat. Így fontosnak tartottam, hogy ezeket a készségeket korán, tudatosan fejlesszem a diákokban.
Idő
|
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
|
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
|
Taneszközök, tananyagok, táblakép tere
|
Egyéni sajátosságok figyelembevétele
|
Egyéb megjegyzések
|
3’
|
Óra eleji adminisztráció
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5’
|
A nap szava: probléma
|
irányított beszélgetés a probléma, mint kifejezés jelenségéről az életben
|
-
|
-
|
Az idő rövidülhet, annak függvényében, hogy milyenek az előismereteik.
|
4’
| Iskolai alap problémák felvetése |
Egyéni, vagy csoportmunka
|
-
|
Létszámtól függően kell figyelni a csoportok létrehozását.
|
Az innen kiötletelt problémákat fogjuk felhasználni megoldások keresésére.
|
5’
|
|
Munkáltatás
|
Projektor, interaktív tábla
|
-
|
-
|
3’
|
Videó megvitatása, következtetések levonása, kérdések levonása
|
Megbeszélés, vita
|
-
| ||
10’
|
Az algoritmus vizuális felrajzolásainak lehetőségei - Csoportos feldolgozás
|
Csoportmunka
|
csoportonként két gép, DiagramDesigner, internetkapcsolat
|
Az leírónyelvekhez külön-külön szoftvert is használhatnak, ha valaki más ismer másfajta alkalmazást.
| |
X*3'
|
Csoportos prezentálás és egy megoldás bemutatása
|
Munkáltatás, egyéni munka
|
Tablet/okostelefon, interaktív tábla
|
Lehetséges, hogy csoportonként kevés lesz az egy csapatra szánt idő
| |
1’
|
Összegzés,
|
Frontális osztálymunka
|
-
|
-
|
-
|
Köszönöm Szépen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése