2019. május 21., kedd

Juhász Bianka: Kritikai reflexió Németh Melinda Brigitta: Most mi okoz gondot az IKT iskolai felhasználásában? c. blogbejegyzésére


Kritikai reflexióm témájául Németh Melinda Brigitta gyakorló pedagógus írását választottam. Melinda írásában tanári szemszögből ismerhetjük meg azokat a tényezőket, amelyek problémát okoznak az IKT oktatási célra való felhasználásában. Azért választottam az ő blogbejegyzését, mert én diákszemszögből szembesülök az IKT felhasználás kérdésével, és érdekesnek találom e két szemszög összehasonlítását.

Melinda az iskolák hiányos technikai felszereltségével, valamint a pedagógusok nem megfelelő hozzáállásának említésével kezdi az okok felsorolását. Személy szerint én is hasonlókat tapasztaltam: mind általános, mind gimnáziumi tanulmányaim során számtalanszor találkoztam olyan helyzetekkel, amikor problémát okozott az IKT eszközök tanórai alkalmazása. Példaként hoznék néhány esetet: Volt, hogy az interaktív táblával felszerelt tantermekért folyt a ,,küzdelem” a tanárok között, hiszen ebből körülbelül 3 darab létezett az intézményben. Máskor üzemképes hangszóró, HDMI kábel, illetve projektor hiányban szenvedett az iskola. S ha esetleg sikerült bejutnunk az interaktív táblával felszerelt tanterembe, ahol még a technikai eszközök is kiválóan működtek, akkor előfordult, hogy az internetkapcsolattal adódtak gondok. Röviden, nem volt egyszerű kivitelezni a tanárainknak az ilyen jellegű tanórákat (már ha megvolt rá részükről az igény, illetve a szakértelem). 

Melinda megemlíti továbbá azt is, hogy a tanárok sajnos nem kapnak megfelelő felkészítést ezen a téren. Úgy gondolom, napjainkban alapvető lenne, hogy a pedagógusok számára elérhetőek legyenek olyan képzések, ahol az IKT eszközök használatát el tudják sajátítani azok a tanárok is, akiknek több idő és gyakorlás szükséges ennek megtanulásához.  

A nem megfelelő hozzáállással én is találkoztam általános és középiskolában is. Egyes pedagógusok, ahogy Melinda is említi, ördögtől származó dologként tekintenek az IKT-s eszközökre. Ők azok a személyek, akiknek bármilyen képzést, eszközt kínálnak fel, nem fognak nyitni az új felé. 

Abban az állításában is egyet értek a blogbejegyzés megalkotójával, hogy bár a mai gyerekekkel nehéz megtalálni a közös hangot, nem lehetetlen. Én magam is, bevallom, nehezen tudok hosszú időn keresztül koncentrálni a tanórákon, főleg, ha annak menete monoton. Abban az esetben viszont, ha a tanár megtöri ezt a monotonitást valamiféle interaktivitást igénylő feladattal, akkor nemcsak a figyelmemet képes fenntartani, de az ismeretanyag elsajátítását is jelentősen megkönnyíti. 

Melinda a pedagógusok közösségi oldalakhoz való viszonyát is megemlíti.  Tény és való, hogy a mi generációnk mindennapjaiban jelentős szerepet játszanak az olyan platformok, mint a Facebook és az Instagram, a pedagógusaink tizen- huszonéves korszakaiban viszont az internet még ismeretlen fogalom volt. Így jelentős számban találkozunk olyan helyzetekkel, amikor a fiatalabb generáció tanítja az idősebbet. Például én is gyakran segítek a szüleimnek a közösségi oldalak használatában. Gyakran nem a hozzáértés vagy az érdeklődés hiánya gátolja meg az embereket a szociális hálóra való regisztrációban, hanem a tény, hogy a személyes adatainkkal fizetünk az ingyenes tartalmakért. Ez is inkább az X generációt riasztja el, és nem az Y, illetve Z generációt. Szóval ebben is osztom Melinda gondolatait. 

A blogbejegyzésben továbbá olvashatjuk a következő sorokat:

,,A technika nemcsak az információ tárolásában ad jelentős különbséget, hanem komoly szerepe van a hozzáférhetőség, a megoszthatóság, az interaktivitás korábban soha nem látott mértékű megvalósításában is. Mindezek használata a tanuló számára részben motivációs erőt is szolgáltat. És itt nem arról van szó, hogy a hagyományos osztálytermi keretek közötti oktatást háttérbe kell szorítani. Az itt szerzett és használt tanulási technikák, stratégiák, tapasztalatok nélkül az online térben sem tudják megállni a helyüket a diákok. Gondoljunk csak a vázlatírás, a lényegkiemelés elsajátításának fontosságára.”

Én is úgy gondolom, hogy az iskola alapozza meg számunkra azt a képességet, hogy a lényeget ki tudjuk szűrni, hiszen a ,,vázlatírós” órák, mint mondjuk az én esetemben a történelem és az irodalom óra is ehhez a képességhez segítettek hozzá. Ám a vázlatírás nem mindig segített az ismeretanyag tanórán való elsajátításában. Azért állítom ezt, mert miközben a tanár az anyagot tanította, nekünk javarészt elég nagy kihívást jelentett tartani a tempót, és leírni minden fontos információt, nemhogy még értelmezni is a hallottakat. Néha úgy éreztem, jobb lett volna csak figyelni, és majd az óra végén megkapni a vázlatot elektronikus formátumban (mert egyébként a tanárunk stílusa egyáltalán nem volt monotonnak mondható).

Véleményem szerint mindenképp szükség van az IKT-s eszközök bevonására, de ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, számos változtatásra van szükség, amit Melinda megemlít, és én is megerősíttetem ezt a kritikai reflexiómban: megfelelő képzés a pedagógusoknak, hozzáállás-változás, korszerű és elegendő mennyiségű technikai eszköz, jól működő internetkapcsolat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése