Az iskolai és iskolán kívüli tanulási környezet
töredezettsége
Az iskolai és iskolán kívüli
tanulási környezet töredezettsége egy meglehetősen aktuális probléma (lehet)
mind a diák, mind a tanár számára, de esetenként akár a diákok szülei számára
is. Ezen probléma létezésének fő okát, valamint esetlegesen erre megoldást
nyújtó gondolatokat szeretnék kifejteni. Ahogyan Buda András is az „IKT ÉS
OKTATÁS Együtt vagy egymás mellett?” című művében már első mondatában
kifejteni, „Az emberiség történelmének alakulásában a különböző felfedezések és
találmányok meghatározó szerepet töltenek be, ezek adnak újabb impulzusokat a
változásokhoz.” Ahogy a technológia fejlődése megkönnyítette az otthon robotoló
édesanya háztartásbeli feladatait, a hatalmas építményeket felhúzó munkás
dolgát, egyidejűleg szivárogtak be a technológiát igénylő tanítási és tanulási
módszerek az iskolai és az otthoni környezet világába. Ez teljesen normálisnak
hangzik, mégis a valóságban még számos problémát okoz a két szintér egymáshoz
viszonyított töredezettsége.
Az egyik legfontosabb
problémaforrás, amely először felötlött bennem, hogy iskolákként, tanárokként,
családokként, de még talán tanulókként is máshogy viszonyulnak az új digitális
eszközök, módszerek bevonásához a tanulásba. Számos szakirodalom kitér a
generációs különbségre, ami gyakorlatilag tény, bár egyes szituációkban ezt
vitathatónak tartom és inkább az egyes személyek attitűdje között látom azt a
bizonyos különbséget. Buda András fent említett művében hasonló módon kitér a
generációs különbségekre és az egyes (itt: tanári) csoportok nézőpontjára is:
„Bár az iskolában zajló munka még napjainkban is a tanulók-tanárok közös
tevékenységén alapul, a főszereplőket Prensky tanulmánya óta (2001) nagyon
sokan már nem a hagyományos elnevezéssel, hanem digitális őslakosként és
digitális bevándorlóként említik. … Egyrészt arra hivatkoznak, hogy ők nem
tehetnek arról, melyik generációhoz tartoznak. Jogtalannak érzik a
„megbélyegzést”, hiszen életkoruktól függetlenül mindig igyekeztek magas
színvonalon végezni munkájukat. Másrészt azt állítják az elnevezés ellen
tiltakozók, hogy szervezett és önképzések segítségével pótolták helyzeti
hátrányukat és sok tanítványuknál nem csak szélesebb körben, hanem ráadásul
magasabb szinten is használják az IKT eszközöket. …A tanárok másik csoportja
azonban valóban nem tekinti élete szerves részének az IKT eszközöket.” Ezen
hozzáállást tapasztalhatjuk nem csak a tanároktól, hanem szülőktől és ritkán
„digitális őslakosoktól” (diákoktól) is, melynek oka lehet, hogy máshogy ítélik
meg a tudáshoz vezető „helyes utat”, bár néha az is előfordul, hogy nem tudják
megteremteni vagy otthon, vagy az iskolában a megfelelő eszközöket.
Személyes véleményem szerint, a diákok megfelelő
fejlődéséhez elengedhetetlen az otthoni és iskolai környezet harmonikus
együttese, így az iskolák, tanárok és szülők közös feladata lehetne, hogy
együtt megtalálják az „arany középutat”. Az bizonyos, hogy ezen eszközöket,
módszereket nem zárhatjuk ki az életünkből, sőt. A megoldást az jelenthetné, ha
az adott lehetőségekhez mérten élnénk a digitális világ nyújtotta
lehetőségekkel, segítséggel, törekedve arra, hogy az alapvető ’adott lehetőségeink’ mindenki számára
biztosítottak legyenek. Valóban szükséges, hogy a tanárok egy vonakodó része is
elfogadja, hogy a mobiltelefon ugyanolyan jó szolgálatot tehet egy tanórai
feladat során, mint házi feladat írás közben. Hogy a szülők egy vonakodó része
is elfogadja, hogy igen, már akár egy 3-dik osztályos gyermek fejlődéséhez a
digitális világ ismerete ugyanolyan jelentős mértékben hozzájárulhat, mint a
tankönyvek világa. És mindenesetre a gyerekeket is bíztatni kell, hogy lássák meg
azokat a lehetőségeket, amelyek építően hatnak rájuk, azokat ne féljenek,
otthon és az iskolában párhuzamban használni, találják meg a számukra
legmegfelelőbb módszereket, eszközt és végül ne féljenek segítséget kérni, ha
nehézség merül fel a választás vagy a használat során.
Buda András
(2017): IKT ÉS OKTATÁS Együtt vagy egymás mellett? – Belvedere
Meridionale à http://www.belvedere.meridionale.hu/letolt/Buda%20Andras%20-%202017%20-%20IKT%20ES%20OKTATAS%20-%20Belvedere%20Meridionale.pdf (2019. 05. 21.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése