2019. május 21., kedd


Az iskolai és iskolán kívüli tanulási környezet töredezettsége
Képtalálat a következőre: „think different shadow”

Az iskolai és iskolán kívüli tanulási környezet töredezettsége egy meglehetősen aktuális probléma (lehet) mind a diák, mind a tanár számára, de esetenként akár a diákok szülei számára is. Ezen probléma létezésének fő okát, valamint esetlegesen erre megoldást nyújtó gondolatokat szeretnék kifejteni. Ahogyan Buda András is az „IKT ÉS OKTATÁS Együtt vagy egymás mellett?” című művében már első mondatában kifejteni, „Az emberiség történelmének alakulásában a különböző felfedezések és találmányok meghatározó szerepet töltenek be, ezek adnak újabb impulzusokat a változásokhoz.” Ahogy a technológia fejlődése megkönnyítette az otthon robotoló édesanya háztartásbeli feladatait, a hatalmas építményeket felhúzó munkás dolgát, egyidejűleg szivárogtak be a technológiát igénylő tanítási és tanulási módszerek az iskolai és az otthoni környezet világába. Ez teljesen normálisnak hangzik, mégis a valóságban még számos problémát okoz a két szintér egymáshoz viszonyított töredezettsége.
Az egyik legfontosabb problémaforrás, amely először felötlött bennem, hogy iskolákként, tanárokként, családokként, de még talán tanulókként is máshogy viszonyulnak az új digitális eszközök, módszerek bevonásához a tanulásba. Számos szakirodalom kitér a generációs különbségre, ami gyakorlatilag tény, bár egyes szituációkban ezt vitathatónak tartom és inkább az egyes személyek attitűdje között látom azt a bizonyos különbséget. Buda András fent említett művében hasonló módon kitér a generációs különbségekre és az egyes (itt: tanári) csoportok nézőpontjára is: „Bár az iskolában zajló munka még napjainkban is a tanulók-tanárok közös tevékenységén alapul, a főszereplőket Prensky tanulmánya óta (2001) nagyon sokan már nem a hagyományos elnevezéssel, hanem digitális őslakosként és digitális bevándorlóként említik. … Egyrészt arra hivatkoznak, hogy ők nem tehetnek arról, melyik generációhoz tartoznak. Jogtalannak érzik a „megbélyegzést”, hiszen életkoruktól függetlenül mindig igyekeztek magas színvonalon végezni munkájukat. Másrészt azt állítják az elnevezés ellen tiltakozók, hogy szervezett és önképzések segítségével pótolták helyzeti hátrányukat és sok tanítványuknál nem csak szélesebb körben, hanem ráadásul magasabb szinten is használják az IKT eszközöket. …A tanárok másik csoportja azonban valóban nem tekinti élete szerves részének az IKT eszközöket.” Ezen hozzáállást tapasztalhatjuk nem csak a tanároktól, hanem szülőktől és ritkán „digitális őslakosoktól” (diákoktól) is, melynek oka lehet, hogy máshogy ítélik meg a tudáshoz vezető „helyes utat”, bár néha az is előfordul, hogy nem tudják megteremteni vagy otthon, vagy az iskolában a megfelelő eszközöket.
              Személyes véleményem szerint, a diákok megfelelő fejlődéséhez elengedhetetlen az otthoni és iskolai környezet harmonikus együttese, így az iskolák, tanárok és szülők közös feladata lehetne, hogy együtt megtalálják az „arany középutat”. Az bizonyos, hogy ezen eszközöket, módszereket nem zárhatjuk ki az életünkből, sőt. A megoldást az jelenthetné, ha az adott lehetőségekhez mérten élnénk a digitális világ nyújtotta lehetőségekkel, segítséggel, törekedve arra, hogy az alapvető  ’adott lehetőségeink’ mindenki számára biztosítottak legyenek. Valóban szükséges, hogy a tanárok egy vonakodó része is elfogadja, hogy a mobiltelefon ugyanolyan jó szolgálatot tehet egy tanórai feladat során, mint házi feladat írás közben. Hogy a szülők egy vonakodó része is elfogadja, hogy igen, már akár egy 3-dik osztályos gyermek fejlődéséhez a digitális világ ismerete ugyanolyan jelentős mértékben hozzájárulhat, mint a tankönyvek világa. És mindenesetre a gyerekeket is bíztatni kell, hogy lássák meg azokat a lehetőségeket, amelyek építően hatnak rájuk, azokat ne féljenek, otthon és az iskolában párhuzamban használni, találják meg a számukra legmegfelelőbb módszereket, eszközt és végül ne féljenek segítséget kérni, ha nehézség merül fel a választás vagy a használat során.


Buda András (2017): IKT ÉS OKTATÁS Együtt vagy egymás mellett? – Belvedere Meridionale à http://www.belvedere.meridionale.hu/letolt/Buda%20Andras%20-%202017%20-%20IKT%20ES%20OKTATAS%20-%20Belvedere%20Meridionale.pdf (2019. 05. 21.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése