Konstruktív kritikai reflexió - Lukács Petra: Most mi okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában?
Petra egy rövid magyarázat után, hogy mit is értünk IKT használat alatt, arra kereste a választ, vajon a tantestület miért csak 20-30%-a alkalmazza ezeket az innovatív megoldásokat az oktatásban.
Az elsődleges problémát a tanári kar átlag életkorában látta. Az idős tanárokra valóban sokkal jellemzőbb, hogy nem csak nem használják, de még nem is hallottak az IKT adta lehetőségekről. Az ő képzésük idején még szó sem volt az információs és kommunikációs technológiákról. Azóta a világ rengeteget változott, naponta dobnak piacra újabb és újabb eszközöket, alkalmazásokat melyeket akár az oktatásban is felhasználhatunk. A tanároknak szükségük lenne a megfelelő képzésekre, melyek keretein belül megismerhetik és elsajátíthatják az IKT eszközök hatékony alkalmazását. Úgy gondolom, még ha az idősebb generációnál tovább is tartana, de megvalósítható lenne a felzárkóztatás. Ez viszont, ahogy Petra is kiemelte, nem könyvekből elsajátítható tudás, gyakorlati oktatásra lenne szükség, türelmes, segítőkész oktatókkal. A cél mindenképp a magabiztos eszközhasználat lenne a hatékony tudásátadás érdekében.
Petra szerint a másik nagy probléma, ha valaki ismeri is a lehetőségeket, nem alkalmazza. Valóban igaz, hogy a legtöbb tanár esetében az IKT használat megragad a szemléltetés szintjén. Az interaktív táblát például csak prezentációk kivetítéséhez és filmvetítés céljából kapcsolják be. Sokan nem is ismerik az interaktív programokat, mások pedig nem tudnak vagy nem akarnak elrugaszkodni az eddig használt módszerektől. Plusz időt és energiát igénylő feladatokba nem sokan vágnak bele. Amennyiben mégis megteszik, számítaniuk kell a kollégák rosszalló megjegyzéseire, ugyanis az újdonságot nehezen fogadja el a közösség. Véleményem szerint ez szintén abból adódik, hogy a legtöbben nem értenek az IKT használathoz, vagy nem fogadják el az új megoldásokat a régiekkel szemben.
Petra arra is kitér, hogy a tanárok között akadnak akik az önfejlesztés helyett az elektronika hiányosságai mögé bújnak. Én is találkoztam már hasonló esettel, amikor a diákok segítsége nélkül nem jöhetett volna létre az interaktív óra. Ugyanakkor abban is van igazság, hogy az iskolák gyakran nem biztosítják a megfelelő eszközöket, vagy a már meglévő eszközök nem működnek rendesen. Úgy gondolom ezek rendszeres ellenőrzésére -és ahol szükséges- javítására is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni.
A blogbejegyzés utolsó mondatával teljes mértékben egyetértek, szerintem sem csak az informatikusok feladata lenne a digitális kompetencia fejlesztése.
Összességében azt mondanám, hogy egyik felmerülő probléma sem megoldhatatlan, csupán tenni kell a változásért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése