Kritikai reflexió Fenesiné Récsei Mónika "Az interaktív tábla előtted legyen a tanár mellett teremben vagy tabletként inkább a kezetekben?" című blogbejegyzésére.
Érdemesnek tartom leszögezni, hogy nagyban egyetértek Mónika álláspontjával, tehát nem igazán cáfolni, inkább kiegészíteni szeretném a gondolatait az enyémekkel.
Ma már egyre elterjedtebbek az infokommunikációs eszközök - mondhatni természetes, hogy minden embernek van hozzáférése ezekhez valamilyen formában a 21.században - tehát érthető, hogy az osztálytermi tanítást is modernizálni szeretnénk - nagyszerű eszközök erre a bejegyzésben említett okostelefon, tablet, okostábla.
Ez utóbbi használata valóban frontális tanári tevékenységet eredményez minimális egyéni tanulói aktivitással; ennek segítségével csak a tanulók egy részét tudjuk bevonni a tananyag játékos feldolgozásába (gamification), ám véleményem szerint az anyag leadására (elmélet) tökéletes eszköz. A mértékletesség elvét vallva szerintem (tantárgytól függően, kb. heti 3-5 órával számolhatunk) óráink 20-30%-ában érdemes csak az anyag játékos alapon való elsajátításával foglalkoznunk, tekintve, hogy az egyéni munka mindig több időt vesz igénybe (és akkor itt még nem is említettem a "Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?" című blogbejegyzésemben leírt hátrányait az órai telefonhasználatnak.) Ebben az esetben az okostáblának nagyobb szerepe van az osztályon belül, ha azt vesszük, hogy ezen keresztül tartunk prezentációkat, szemléltetünk például egy interaktív térképet vagy mutatunk videókat a témából, (eközben amúgy természetesen használhatnak a diákok tabletet jegyzetelésre, tekintve, hogy a jobbnál-jobb erre specializálódott appok segítségével sokkal egyszerűbb és gyorsabb lejegyezni az anyagot, és nem is lesz "otthon olvashatatlan" vagy "átláthatatlan") és kellően felkészülve talán még gyorsabb is a megértetés e módon, mint "hagyományosan". Összegezve: az okostábla lehet(ne) az elméleti anyagrész eszköze, a tablet vagy okostelefon pedig a gyakorlati rész elsajátításáé.
Röviden összefoglalva tehát annyit fűznék hozzá Mónika blogbejegyzéséhez; az okostábla használata nagyban megkönnyíti a tananyag leadását, de emellett érdemes a gyakorlati elsajátítás céljára mobilt adni a diákok kezébe, ugyanis (ahogy saját blogbejegyzésemben kifejtettem) ez sokkal közvetlenebb mód arra, hogy diákjaink befogadják az elsajátítandó anyagot.
Mivel ez a cím ("Az interaktív tábla előtted legyen a tanár mellett teremben vagy tabletként inkább a kezetekben?") számomra olyan, mintha egy almát kéne egy körtével összehasonlítanom, arra jutottam, hogy minden ilyen eszköz (pl. telefon, okostábla) másban/máshogy jó, viszont ha jól kiaknázzuk az általuk nyújtott lehetőségeket, nem csak, hogy "21.századi tanárok" leszünk, de diákjaink szemében is valószínűsíthetően nagy népszerűségnek örvendhetünk majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése