Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?
Biztos mindenki számára ismerős a gyakran elhangzó
„telefonok kikapcsolva a táskában” rövid és tömör mondat, amivel néhány tanár
kezdi, ha nem is az összes óráját, de az adott diákok első óráját. Ez a
hozzáállás gyakran megfigyelhető nem csak az idősebb pedagógusok, de a
fiatalabb tanárgenerációk esetében is, habár az órai környezeten kívül
valószínűleg ők is ugyanúgy használják okostelefonjaikat, tableteiket az életük
egyszerűbbé tételére. Ennek ellenére mikor a tanulók használnák azokat az óra
keretein belül, az IKT eszközök rögtön a figyelmetlenség, koncentrációs
zavarok, elbutulás jelképeivé és eszközeivé válnak.
Ezzel szemben azonban a mai diákok már
hozzászoktak ahhoz, hogy bármilyen információ amivel még nem rendelkeznek,
éppen elfelejtették, vagy pusztán kíváncsivá tette őket valami, vagy valamiféle
kapcsolatot próbálnak teremteni új tudásdarabok és valamilyen előzetes tudás
között, csupán egy pár „gombnyomásra” van tőlük a válasz. Az okostelefonok
rendkívül hasznosak, mikor a tanulóknak ilyen segítségre van szükségük az
iskolán kívüli életükben – gyorsan és tanári segítségtől függetlenül képesek új
információkat szerezni és azokat megtanulni.
Ez a fenti kép pont jól mutatja, hogy az iskolán
belüli és kívüli viselkedésmód és IKT használat között egy hatalmas szakadék tátong,
amit a mai pedagógiának még meg kéne tanulnia áthidalni. Hiszen miért volna
probléma, hogyha a diák a nyelvórán éppen elfelejtené, hogy micsoda a „talán”
angolul, és ennek utánanézne egy weben található szótárban? Miért lenne baj,
hogy egy hiányosságát önerőből pótolja – amivel valószínűleg előrébb is lép
annak tanulásával. „Maybe” válaszol neki a szótár, és a diák boldogan használja
anélkül, hogy csoporttársait megzavarná – hiszen sok diák van, aki ezt
igyekszik elkerülni -, habár ez az egyszerűnek tűnő jelenet több kérdést is
felvethet.
Az
legtöbbször előkerülő kérdés talán az lenne: „De mi van, ha nem a szótárt nyitja meg, hanem a Twittert?” Az IKT
eszközök használata az iskolán kívüli és iskolán belüli időszakban főleg abban
különbözik, hogy egy tanóra keretében a tanuló nem csinálhatná azt, amit akar,
amikor akarja, hanem egy előre meghatározott keretben mozoghat csak. Ezt a
keretet tanárként nekünk kell meghatározni, és közös megegyezéssel megállapodni
a telefon, tablet használatáról az óránk időtartamán belül. Ideális esetben
csak a feladathoz szükséges problémákkal kapcsolatban kéne az okoseszközeivel
konzultálnia egy diáknak, ami valóban kissé kevésbé csábító, mint egy gyors
pillantás Instagramra, vagy Twitterre – azonban úgy hiszem, tanárként meg kell
adjuk a bizalmat a diákoknak, hogy képesek betartani a megbeszélt határokat. Ezt
a bizalmat, persze, el lehet játszani, de szerintem nem túl sok diáknak ez a fő
célja az életben, vagy az oktatásban töltött ideje alatt. Emellett, amennyiben
egy feladat a megfelelő szinten van – nem könnyebb és nem nehezebb, mint amit a
diák képes megoldani –, és az óra is érdekes, de legalábbis nem unalmas,
véleményem szerint a tanulók figyelni fognak.
Szabó László Tamás nyilatkozik
úgy, hogy „Az iskolában felnőttek és
gyerekek (fiatalok) dolgoznak együtt. Akárhonnan nézzük is, sem az érettség,
sem a felelősségvállalás tekintetében nem egyenlőek. Ezen túlmenően magában a
tanítás alaphelyzetében van valamiféle aszimmetria, ami abból fakad, hogy a
szakmai szerep az iskolában dolgozó felnőttet (a pedagógust) eleve vezetésre,
irányításra predesztinálja akárhogy éli is át szubjektíve saját szerepét -, s
ez tekintéllyel, hatalommal ruházza fel a gyermekek szemében.” (Meleg,
p.124.) Ezzel egy olyan szereplőt ad hozzá az iskolai élethez, ami az iskolán
kívül nem feltétlenül van jelen – habár természetesen egy szigorú szülő is betöltheti
ezt a szerepkört. Alapvetően viszont csak az iskolában fordul elő, hogy a diák,
hiába akarna felnézni Instagramra az óra közepén, remélhetőleg úgy dönt, hogy mégsem teszi
azt – hiszen a tanár ott van, és ha már megegyeztek abban, hogy a telefon
tanulni van ott a padon, miért kéne ezt a bizalmat elvesztegetni?
Amennyiben nem így van, és
valaki úgy dönt, hogy őt most pont nem érdekli a Present Continuous használata,
de még csak a tanára személye sem képes meghatni, akkor valószínűleg egy
bekapcsolt telefon nélkül is mással fogja elfoglalni magát. (A tanár pedig
esetleg elgondolkozhat az osztályban betöltött szerepéről, ha több diák
cselekszik hasonlóan.) Magyarul mindegy, hogy milyen pótcselekvést folytat egy
diák, akár egy Messenger-beszélgetést a telefonján vagy egy oldal
telerajzolását a füzetében, egy pedagógusnak képesnek kell lennie kezelni a
helyzetet, és visszaterelnie a diák figyelmét az aktuális tananyagra anélkül,
hogy attól még inkább elvenné a diák kedvét. Hiszen, ahogy azt Szabó László
Tamás megnyilvánulásában is láthatjuk, a tanár egy vezető szerepet tölt be, és
a jó vezető – a jó tanár – nem büntet, hanem visszaterel a helyes útra, úgy
nevel.
Az egyik legtöbbször elhangzó kérdés általában az,
hogy miért engedné be ezt a potenciális problémaforrást az órájára bármelyik
tanár, avagy miért bízna meg az oktató a diákjában, hogy a telefonját a
tanuláshoz használja órán?
Erre zárószóként csak azt tudnám visszakérdezni: Miért ne?
Felhasznált források:
Meleg Csilla. (1999). Iskola és társadalom. Pécs: JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia
Tanszéke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése