2019. május 12., vasárnap

Most mi okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában?



Gyakorló pedagógusként naponta találkozom a fent említett problémával. Röviden és tömören: egyrészt az iskolák technikai felszereltsége, valamint a pedagógusok többségének nem megfelelő hozzáállása, hiányos ismeretei. Utóbbi abból is adódik, hogy sajnos még most sem kapjuk meg a megfelelő ismereteket az IKT hasznos felhasználásához. De elmondhatjuk azt is, hogy a pedagógusok egy része még mindig ördögtől való dologként tekint mindenféle digitális eszközre, valamint interneten fellelhető ismeretanyagra. A pedagógus társadalom átlag életkora növekszik és sajnos ez magával hozza a rugalmatlanságukat is. Persze nem szabadna általánosítani, ezt csupán eddigi pályafutásom tapasztalataiból mondom.
Tény, hogy nehéz a mai gyerekekkel megtalálni a közös hangot, de azt gondolom, nem lehetetlen. Mindenek előtt azt kellene elfogadni, hogy az iskola tudásformáló szerepe nem kerül veszélybe, sőt, egészen új értelmet nyer, hogyha az iskola az információáramlás aktív és produktív részévé válik.
Sajnálatos tény azonban, hogy sok pedagógusnak még a közösségi oldalakon való megjelenés is kérdéses. Nehéz azonban ebben a témában konstruktív véleményt formálni, ingoványos talajra lépünk ugyanis. A közösségi oldalak kéretlen tartalmakkal való elárasztása, a havonta felröppenő hírek a személyes adatokkal való visszaélésekről elrettentő például szolgálhatnak a témában járatlanoknak. És itt a hangsúly a járatlanságon van, ugyanis sokan nem veszik a fáradtságot, hogy jobban megismerkedjenek a számukra ismeretlen területtel. Azzal, hogy a pedagógus hivatást választottuk, az élethosszig tartó tanulást választottuk. Sajnos azonban a pedagógusszerep, a tanári tevékenység, a pedagóguspálya az elmúlt évtizedben hatalmas presztízsveszteséget szenvedett el. Sokan kiégtek, fásulttá váltak. Pedig ennek nem kellett volna így történnie. Nem tisztem és nem is akarok a pedagógusok sérelmeiről beszélni, hiszen aki ezen a pályán dolgozik, találkozott a témával. Egy azonban biztos, a kesergésből és elégedetlenségből még soha nem lett pozitív változás.
Egy pedagógus nevelési esélyei aránytalanul csökkennek azzal, hogy a tevékenység csak a tanórára korlátozódik, miközben a tanuló egyre inkább másfelé érdeklődik és egyre több időt tölt online. A „digitális bevándorló” pedagógus bármely közoktatási reformnál, vagy pedagóguspálya-modell kialakításánál és érvényesítésénél gyorsabban képes előrelépni saját munkájának megítélésével kapcsolatban, ha a korszerű technikát kihasználva átláthatóbbá, nyitottabbá teszi a munkáját, az iskolában és környezetében zajló pedagógiai folyamatokat. Ezáltal nemcsak a gyerekekhez, de a szülőkhöz is közelebb kerül.  Az itt elérhető nevelési lehetőségek felismerése, tudatos tervezése és az iskola online közösségi cselekvése egyelőre kihasználatlan terület.
A technika nemcsak az információ tárolásában ad jelentős különbséget, hanem komoly szerepe van a hozzáférhetőség, a megoszthatóság, az interaktivitás korábban soha nem látott mértékű megvalósításában is. Mindezek használata a tanuló számára részben motivációs erőt is szolgáltat. És itt nem arról van szó, hogy a hagyományos osztálytermi keretek közötti oktatást háttérbe kell szorítani. Az itt szerzett és használt tanulási technikák, stratégiák, tapasztalatok nélkül az online térben sem tudják megállni a helyüket a diákok. Gondoljunk csak a vázlatírás, a lényegkiemelés elsajátításának fontosságára. A lényeg, hogy a két folyamatnak egyszerre kell zajlania, és ehhez nagy szükség lenne a pedagógusok hozzáállása mellett a megfelelő képesítés megszerzésének is.
Az IKT eszközök oktatási folyamatba való bevonása magával vonja a pedagógus szerepének átértékelését és változását is, mely változást alapvetően négy nagyobb kérdéskör befolyásolhat (UNESCO: IKT az oktatásban, idézi WHEELER 2000):
1. Az IKT hatására egyes tananyagok elavulttá válhatnak, így a tanárnak újra kell gondolnia, hogy a tanítási folyamatban milyen eszközöket, tananyagokat használ.
2. Az IKT hatására bizonyos értékelési módszerek is megváltozhatnak, hiszen számtalan információgyűjtésre és értékelésre alkalmas program és modul biztosítja, hogy a diákok gyors, azonnali visszacsatolást kapjanak elért eredményeikről.
3. Az IKT hatására a tanárok már nem a tudás kizárólagos átadói és közvetítői, hanem sokkal inkább a diákokat mentoráló, támogató szerepben jelennek meg. Az információátadáshoz kapcsolódóan a feladatuk elsősorban a kritikus gondolkodás fejlesztése, az információs műveltség megalapozása és az együttműködési készségek fejlesztése.
4. Az IKT hatására a pedagógustársadalomnak, az oktatási intézményeknek alapvetően át kell gondolniuk, hogy melyek azok a készségek és képességek, amelyek átadásával az iskolából kikerülő diákok az információs társadalom értékes, értelmiségi, tudatos polgáraivá válhatnak.        Véleményem szerint a hagyományos iskolai keretek nem szenvednek csorbát azzal, ha a jól megszokott porosz tanítási rendszerünket upgrade-eljük, azaz haladunk a korral.

Felhasznált irodalom:

·         Ollé, János ; Papp-Danka, Adrienn ; Lévai, Dóra ; Tóth-Mózer, Szilvia ; Virányi, Anita: Oktatásinformatikai módszerek: Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Budapest, Magyarország : ELTE Eötvös Kiadó (2013) , 142 p.


 ·         Ollé, János ; Lévai, Dóra: A XXI. század oktatástechnológiája I. és II. Eger, Magyarország : EKF Líceum Kiadó (2015) , 134 p.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése