Mihalicz Zsuzsanna - Komplex módszertani megoldás: Regiolektusok Magyarországon
Iskola: Székesfehérvári SzC Széchenyi István Műszaki
Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
Tantárgy: Nyelvtan
Osztály: 10. G
Az
óra címe, témája: Nyelvjárások
Magyarországon (Nyugattól a határon túlig)
Felszerelés: okostelefon, füzet, interaktív tábla
Kapcsolata
más tárgyakkal: történelem,
honismeret, irodalom, társadalomismeret, földrajz
Az
óra célja: Megismertetni a
diákokkal az eddigi évek során kialakult dialektusokat, nyelvjárásokat
Magyarországon. Célja, hogy képesek legyenek megkülönböztetni a régiókat, fel
tudják ismerni a különböző tájszólásokat. Szélesíteni a magyar nyelvvel
kapcsolatos tudásukat, erősíteni a magyar nyelv iránti identitásukat. Támpont a
12. év végén esedékes érettségi Regionális nyelvi tagolódás Magyarországon című tételhez.
Reflexió: Az óra menetét úgy állítottam össze, hogy a
diákoknak nagyobb mértékben legyen lehetőségük érvényesülni a tanóra keretein
belül, mind csoportmunkában, mind egyénileg. Az óra eleji ismétléssel nemcsak a
ráhangolódásra, hanem az óra menetéhez szükséges előzetes tudást is felelevenítésére
is törekszem. Az óra egy részében a frontális magyarázást alkalmazok, mivel az
új anyag elsajátításához egy ilyen témánál elengedhetetlennek tartom, de törekszem
ennek a módszernek a használatát lecsökkenteni annyira, amennyire csak lehet. Egy-két
drámapedagógiai elem becsempészésével az órába (rövid előadások), próbálom még
izgalmasabbá tenni a tananyag elsajátítását, közelebb vinni a gyerekekhez az
egyébként kissé száraz anyaghoz, amely szintén több lehetőséget adhat a diákok
szereplésére és a közös munkára a tanórán. A legjobb szöveget/előadást valamilyen
módon jutalmazom, akár pontgyűjtéssel, akár más egyéb lehetőséggel. Az online
hanganyagok és internetes oldalak segítségével egyfelől szemléltetni szeretném a
tananyagban elhangzottakat, másrészről olyan online forrásokat adnék a kezükbe,
amik megbízható tartalmúak. A csoportmunkával a közös gondolkodásra/ probléma-
és feladatmegoldásra ösztönözném őket, a prezentációkkal pedig a retorikai,
előadói készségüket, kívánom fejleszteni. Természetesen az óra menetébe számos
komplikáció is közbeléphet, például nincs megfelelő internet hozzáférés
biztosítva sem a tanárok, sem pedig a diákok számára, vagy az interaktív tábla
hiánya a teremben. A házi feladattal kapcsolatban, a zanza.hu-s videó
megnézésével és a rövid PPT elkészítésével otthon, a tananyag mélyítését szeretném
élvezetesebbé/játékosabbá tenni számukra.
Idő
|
Az oktatás
tartalma, tananyaga
Az oktatás
menete, folyamata, lépései
|
Alkalmazott
oktatási módszerek és szervezési módok
|
Taneszközök,
tananyagok, tábla képtere
|
Egyéb
megjegyzések
|
3 perc
|
Jelentés
Adminisztráció
|
|||
5 perc
|
Ismétlés a múlt órai anyagból
(az óra ritmusának felvétele)
|
Kahoot kvíz – A magyar nyelv
kialakulása/ társadalmi nyelvváltozatok àJátékos
feladat a tanár irányításával
|
Mobiltelefon, interaktív tábla
|
|
10 perc
|
Új anyag ismertetése
|
Kivetített vázlat, amely a
tankönyv alapján készült
Tanári/Frontális magyarázat
|
Tankönyv, Interaktív tábla
|
Anyag
a témához:
|
5 perc
|
Különböző tájegységekről
hanganyag meghallgatása
|
Online hanganyagok
|
Interaktív tábla
|
Hanganyag:
|
7 perc
|
4-5 fős csoportok
|
Az általam ajánlott internetes
oldalak, amelyeket a csoportba szerveződés közben felírok a táblára
|
Mobiltelefon, Füzet
|
Általam ajánlott oldalak:
|
8 perc
|
A megírt történetek prezentálása
|
|||
7 perc
|
Az órán tanultak
összefoglalása/ Óra értékelése
Házi feladat kiosztása
|
Online oktató videó, füzetbe
leírt órai vázlat
|
Számítógép/tablet
|
zanza.hu videó:
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése