2019. május 18., szombat

Mihalicz Zsuzsanna - Komplex módszertani megoldás: Regiolektusok Magyarországon




Iskola: Székesfehérvári SzC Széchenyi István Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Tantárgy: Nyelvtan

Osztály: 10. G

Az óra címe, témája: Nyelvjárások Magyarországon (Nyugattól a határon túlig)

Felszerelés: okostelefon, füzet, interaktív tábla

Kapcsolata más tárgyakkal: történelem, honismeret, irodalom, társadalomismeret, földrajz

Az óra célja: Megismertetni a diákokkal az eddigi évek során kialakult dialektusokat, nyelvjárásokat Magyarországon. Célja, hogy képesek legyenek megkülönböztetni a régiókat, fel tudják ismerni a különböző tájszólásokat. Szélesíteni a magyar nyelvvel kapcsolatos tudásukat, erősíteni a magyar nyelv iránti identitásukat. Támpont a 12. év végén esedékes érettségi Regionális nyelvi tagolódás Magyarországon című tételhez.

Reflexió: Az óra menetét úgy állítottam össze, hogy a diákoknak nagyobb mértékben legyen lehetőségük érvényesülni a tanóra keretein belül, mind csoportmunkában, mind egyénileg. Az óra eleji ismétléssel nemcsak a ráhangolódásra, hanem az óra menetéhez szükséges előzetes tudást is felelevenítésére is törekszem. Az óra egy részében a frontális magyarázást alkalmazok, mivel az új anyag elsajátításához egy ilyen témánál elengedhetetlennek tartom, de törekszem ennek a módszernek a használatát lecsökkenteni annyira, amennyire csak lehet. Egy-két drámapedagógiai elem becsempészésével az órába (rövid előadások), próbálom még izgalmasabbá tenni a tananyag elsajátítását, közelebb vinni a gyerekekhez az egyébként kissé száraz anyaghoz, amely szintén több lehetőséget adhat a diákok szereplésére és a közös munkára a tanórán. A legjobb szöveget/előadást valamilyen módon jutalmazom, akár pontgyűjtéssel, akár más egyéb lehetőséggel. Az online hanganyagok és internetes oldalak segítségével egyfelől szemléltetni szeretném a tananyagban elhangzottakat, másrészről olyan online forrásokat adnék a kezükbe, amik megbízható tartalmúak. A csoportmunkával a közös gondolkodásra/ probléma- és feladatmegoldásra ösztönözném őket, a prezentációkkal pedig a retorikai, előadói készségüket, kívánom fejleszteni. Természetesen az óra menetébe számos komplikáció is közbeléphet, például nincs megfelelő internet hozzáférés biztosítva sem a tanárok, sem pedig a diákok számára, vagy az interaktív tábla hiánya a teremben. A házi feladattal kapcsolatban, a zanza.hu-s videó megnézésével és a rövid PPT elkészítésével otthon, a tananyag mélyítését szeretném élvezetesebbé/játékosabbá tenni számukra.

Idő
Az oktatás tartalma, tananyaga
Az oktatás menete, folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
Taneszközök, tananyagok, tábla képtere
Egyéb megjegyzések
3 perc
Jelentés
Adminisztráció





5 perc
Ismétlés a múlt órai anyagból (az óra ritmusának felvétele)
Kahoot kvíz – A magyar nyelv kialakulása/ társadalmi nyelvváltozatok àJátékos feladat a tanár irányításával
Mobiltelefon, interaktív tábla

10 perc
Új anyag ismertetése
  • Nyelvjárás fogalma
  • Hogyan alakultak ki
  • Régiók és sajátosságaik Magyarországon

Kivetített vázlat, amely a tankönyv alapján készült

Tanári/Frontális magyarázat

Tankönyv, Interaktív tábla
Anyag a témához:

5 perc
Különböző tájegységekről
hanganyag meghallgatása
Online hanganyagok
Interaktív tábla
Hanganyag:

7 perc
4-5 fős csoportok

  • melynek során a gyerekeknek rövid, 3-4 mondatos történetet kell írniuk az internet és a telefonjaik segítségével (egy általuk választott régió nyelvjárása szerint)
  • a megírás után elő kell adniuk a „története”

Az általam ajánlott internetes oldalak, amelyeket a csoportba szerveződés közben felírok a táblára


Mobiltelefon, Füzet
Általam ajánlott oldalak:


8 perc
A megírt történetek prezentálása

  • A diákoknak ügyelni kell a tájegység sajátos kiejtésére
  • A másik csoportoknak ki kell találni, hogy miről szól a történet, és a régiót, amiben íródott




7 perc
Az órán tanultak összefoglalása/ Óra értékelése

Házi feladat kiosztása
  • zanza.hu-n található rövid kisfilm megnézése a nyelvjárásokról
  • a videó és az órán tanultak alapján rövid 3-4 diás prezentáció készítése az anyagról

Online oktató videó, füzetbe leírt órai vázlat

Számítógép/tablet 
zanza.hu videó:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése