2019. május 6., hétfő

Most mi okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában?


            Blogbejegyzésemben az IKT oktatási felhasználásának problematikáját járom körbe. Maga a cím inkább a negatív oldalt sugallja, ezt ellensúlyozandó szót ejtek arról is, hogy mi NEM okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában. Hiszen éppen az egyik gond a negatív hozzáállás, melyen ezáltal szeretnék pozitív irányba változtatni – legalább a sajátomon.
            Lássuk először a gondokat. Az emberi természet alapvetően ragaszkodik a "jól bevált" dolgokhoz. Még a legnagyobb újítók is komfortosabban érzik magukat, ha a saját megszokott módszereikkel élhetnek. Ez így lesz, amíg a világ világ, nem szeretünk kilépni a komfortzónánkból. Aki azonban kilép, azt is tudja, hogy az igazán értékes dolgok, az igazi élmények mindig a komfortzónán kívül történnek, beleértve a hatékony tanulás folyamatát is.
            A másik nehézséget az iskolák felszereltsége jelentheti. Más kollégákkal beszélgetve tapasztalom, hogy vannak olyan iskolák, ahol szinte az is csoda, hogy nyomtatni lehet, nemhogy IKT-eszközöket használni bármikor az oktatásban. Ehhez jó hír azonban, hogy manapság szinte minden diák zsebében azonnal elérhető IKT-eszköz a mobiltelefon, melynek felhasználási módja igen sokrétű lehet az oktatásban. Ha esetleg nem minden diáknak van okostelefonja, vagy azon elérhető internet, biztos, hogy legalább páros munkával tudnak telefonon dolgozni, ami segíti az együttműködési készségüket is, így két legyet ütünk egy csapásra. Emellett, ha az iskolai környezet nem engedi, az otthoni feladatok körébe tudjuk becsempészni az IKT-eszközöket: online tanulási felület megadásával, vagy olyan házi feladattal, melyhez a diákoknak ilyen eszközöket kell használniuk.
            Szintén gondot jelenthet a bőség zavara: ma már rengeteg IKT megoldás létezik, amiből nem biztos, hogy olyan könnyen ki tudjuk választani a céljainknak megfelelőt. Rengeteg időt elvehet a keresgélés, és aztán nem biztos, hogy amit találunk, az kellőképpen beváltja a hozzá fűzött reményeket. Egy, az idősebb generációhoz tartozó kollégának ez különösen nagy feszültséget jelenthet, hiszen ő még emlékszik arra a világra, amikor egyféle felvágott volt a boltban, nem kellett folyton dönteni az óriási választékból. Erre megoldást jelenthet, ha a kollégák egymás között megosztják a jól bevált gyakorlataikat, így aki rátalált valami működő dologra, arról a többiek is hallhatnak, és ha tetszik nekik az alapján, amit a kollégájuk mond róla, ők is kipróbálhatják. A másik lehetőség a diákok bevonása a folyamatba, hiszen ők tudják a legjobban, hogy mi az, ami igazán érdekli őket. Így lehet például általuk javasolt nyelvtanuló alkalmazásokat bevinni az órára, vagy akár arra motiválni őket, hogy ők maguk készítsenek tanórai vagy otthoni feladatot egy alkalmazás segítségével, melyet aztán megold az osztály.
            Ehhez kapcsolódik az időhiány, amellyel minden pedagógus küzd manapság. A legtöbben nem tudják elképzelni, mikor lenne idő utánajárni a legjobb IKT-megoldásoknak, megtanulni a használatukat és feladatokat készíteni hozzájuk. Ez valóban problémát jelent, de itt is van megoldás: kezdő pedagógusként egyébként is idő kell, míg az ember kialakítja a jól bevált módszer- és feladatgyűjteményét, amelyeket aztán rutinosan alkalmaz éveken keresztül. Miért ne lehetnének ebben a gyűjteményben IKT-eszközök felhasználásával készült feladatok? Egy jó prezentációt éveken keresztül fel lehet használni, mint ahogy egy jó szótanulós feladatot, vagy egy kvízalkalmazás kvízkérdéseit is. A kulcs a fokozatosság: nem kell rögtön minden órára valamilyen IKT feladattal készülni, mert akkor tényleg nem lesz másra ideje a pedagógusnak. Egyszerűbb, könnyebben összeállítható feladatokkal érdemes kezdeni, és mindig a következőre koncentrálni. A pedagógusok általában kreatív emberek, ezt érdemes kihasználni ezen a területen is, és egy-egy jó ötletet megvalósítani, majd eltenni a későbbiekre. Éppúgy, ahogy eddig, csak most a papír alapú megoldások helyett a digitális világban.

Oláhné Biró Ilona



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése