Mobiltelefon és iskola
30 évvel ezelőtt , amikor a barátom kisebb bőröndméretű mobiltelefonnal
sétált,s azt mondta a technikai fejlődéssel mindenkinél lesz,az 1990-es évek
elején még kinevettem, mondtam drága a percdíj, nincs térerő, ő azt mondta hamarosan
mindenkinél lesz,az óvodástól a nagymamáig ,nálad lehet ,hogy nemcsak egy ,
hanem több is. Jómagam kissé szkeptikus szemlélődőként meg kell állapítanom,
hogy mindez megvalósult. Mivel a mobiltelefon a mindennapok szinte valamennyi
színterén megjelent, hatása a gyerekeket és a fiatalokat sem kerülhette el. Ezen
persze nincs mit csodálkozni: nem ismerünk még egy olyan jelentős technikai
eszközt, mely alig másfél évtized alatt képes lett volna meghódítani a fejlett
világot és ekkora hatást gyakorolni az emberi tevékenység legalapvetőbb
formáira. Ez pedig számos olyan kérdést vetett fel és vet fel ma is, melyekre
egyelőre még késik az érdemi válasz.
A 2009. első negyedévi statisztika szerint
Magyarországon a mobiltelefon-előfizetések száma 12,1 millió volt, azaz 100
lakosra 121 mobil-előfizetés jutott. A feltöltő-kártyás előfizetések száma egy
év alatt 348 ezerrel emelkedett. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő
73 százalékát mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Arról nincs pontos adat, hogy a magyar fiatalok hány százaléka használ
rendszeresen mobiltelefont, azt viszont egy 2008. szeptemberi reprezentatív
Szonda Ipsos-kutatásból tudjuk, hogy a 8–14 évesek 29 százaléka nem érti,
hogyan lehetett korábban mobiltelefon nélkül él.
A különböző applikációk , fejlesztések az egészségügytől az oktatásig, az ételrendeléseken ,az utazási és banki szolgáltatásokon s még sorolhatnám a különböző életterületeket, mindenhol jelen van. A Maslow-i szükséglet piramis alapját, ki kell egészíteni a internet elérhetőségekkel, ez gyakran fontosabb mint a fiziológiai szükségletek.
A különböző applikációk , fejlesztések az egészségügytől az oktatásig, az ételrendeléseken ,az utazási és banki szolgáltatásokon s még sorolhatnám a különböző életterületeket, mindenhol jelen van. A Maslow-i szükséglet piramis alapját, ki kell egészíteni a internet elérhetőségekkel, ez gyakran fontosabb mint a fiziológiai szükségletek.
A mobiltelefon-használat elterjedése hihetetlen mértékben megsokszorozta az
emberek közötti interakciók számát. Egyre több az olyan élethelyzetet látunk, amely
korábban magányos megélt szituáció volt, gondolok itt példaként egy étel
elfogyasztása,egy edzőtermi gyakorlás
sorolhatnám , ami előtt vagy amely után a felhasználó telefonja után
nyúl, hogy azon frissiben információt közöljön egy hozzá közel állóval, és
posztolás után ,akár egy verseny helyzetben várja a reakciókat, kevés like vagy
nem elég számú komment is frusztrációt okozhat, különös a fiatalabb
generációknál,meg lehet állapítani a telefon a "életben maradáshoz"
nélkülözhetetlen.
Sokszor panaszkodnak szülők, hogy az iskolából éppen csak hazatérő gyermek
azonnal a számítógéphez ül, bekapcsolja a Skype-ot,közösségi médiát és véget
nem érő csetelésbe kezd – ugyanazokkal, akikkel együtt töltötte a délelőttöt,
és akiktől alig pár perce vált el. Sms-eket ír és fogad, akár még a tanulási
idő alatt is; de ha éppen el is mélyül valami másban, megnyugtató számára a
tudat, hogy online van, azaz kommunikálhatna, ha akarna.
2005-ben a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézete és a
T-Mobile közös kutatása azt állapította meg,hogy gyerekek számára a mobil
elsősorban közösségi játék, a közös társas teret szervező kommunikációs
csomópont.” Ugyanezen a konferencián hangzott el az is, hogy a
mobilkommunikáció természetes, ősi emberi igényeket elégít ki, egyértelműen
„humán technológiának” tekinthető.
Egy fejlődéspszichológus szerint „a technológia használatával a
gyermekekben fokozódik az ügyesség érzete, és megnő az önbizalmuk”.
Mindjárt hozzáfűzném , hogy az előnyök mellett hátrányokat is okozhat ,a nem tudatos használat. A mobbing , az álhírek az internetes bűncselekmények megelőzésre fel kell készíteni a diákokat.
Mindjárt hozzáfűzném , hogy az előnyök mellett hátrányokat is okozhat ,a nem tudatos használat. A mobbing , az álhírek az internetes bűncselekmények megelőzésre fel kell készíteni a diákokat.
A korlátlan, az idő és a tér által nem gátolt mobilhasználat kapcsán
gyakran elhangzik az a félelem, hogy a pozitív vagy negatív élmények azonnali
megosztására való törekvés, a gyors vigasz keresése, a kényes helyzetek, a
konfliktusok utáni egyedüllét előli menekülés megakadályozza, hogy az egyén az
átélt eseményekből levonja a maga tanulságait, és azok személyiségépítő elemei
interiorizálódjanak. Ha pedig ez megszokássá válik, később nagyfokú
felületességhez, infantilizmushoz vezethet.
Mint arra pszichológusok felhívják a figyelmet, pedagógusok pedig mind
gyakrabban tapasztalják, a folyamatos kapcsolattartás könnyen
mobiltelefon-szenvedélyhez vezet.
Sokunk számára a telefon munkaeszköz, tehát hiánya akár teljes bénultsághoz
is vezethetne.
Mindig elérhetőnek lenni,minden percben figyelni a híráradatot, komoly függőséget okoz.
Volt szerencsés ifjúsági projektben ,olyan fiatalokkal dolgozni,akik különböző szenvedélybetegségekkel küzdöttek.
Mindig elérhetőnek lenni,minden percben figyelni a híráradatot, komoly függőséget okoz.
Volt szerencsés ifjúsági projektben ,olyan fiatalokkal dolgozni,akik különböző szenvedélybetegségekkel küzdöttek.
A korai rendszeres maroktelefonálás
zavarokat okoz a gyermek agytevékenységében, noha minden kétséget kizáróan nem
sikerült bizonyítani a mobilsugárzás káros hatását.
Minden szülőnek szíve joga, hogy eldöntse, mennyire veszi komolyan ezeket a
félelmeket. Ami engem illet, sajnos nemegyszer tapasztaltam már, hogy
környezetvédő szervezetek téves vagy hiányos információk alapján törnek
lándzsát technológiák felett, ami sok esetben alkalmas a pánikkeltésre is. Az
mindenesetre bizonyos, hogy mint szempont a fenti aggályokat sem hagyhatjuk
figyelmen kívül akkor, amikor a gyerekek mobiltelefon-használatáról folyó
vitában elhangzó érveket mérlegeljük.
Európa több országában született már jogi válasz a mobiltelefonnal
elkövetett vétségek, bűncselekmények visszaszorítására. Bajorországban és
Görögországban 2006 óta törvény tiltja az általános és középiskolai
mobilhasználatot. E drasztikus megoldástól elsősorban azt várják a
törvényhozók, hogy minimálisra csökkenjen az esélye annak, hogy a diákok
erőszakos vagy pornográf tartalmakat vigyenek be az iskolába. Az olasz
parlament a magánszféra védelmére hivatkozva megszavazta, hogy akár 30 ezer
eurónyi pénzbüntetést is kiszabhatnak arra az olasz diákra, aki
mobiltelefonjával felvételeket készít az osztályteremben. Emellett az iskola
vezetősége súlyos fegyelmi büntetéssel is sújthatja a tanulót.
Magyarországon nincs kötelező érvényű tiltás, a törvény csupán lehetőséget
ad erre. Az oktatási intézményeknek a közoktatási törvény 129. § (8) bekezdése
alapján 2004. december 31-ig felül kellett vizsgálniuk házirendjüket; ez a
legtöbb intézményben jó alkalom volt arra, hogy helyi szinten szabályozzák a
diákok iskolaidőben történő mobilhasználatát. Az iskolák többsége nem a teljes
tiltás mellett döntött: a bevett gyakorlat az, hogy a tanórák alatt tilos
bekapcsolt állapotban tartani a mobiltelefont, a szünetekben viszont
használhatják telefonjukat a diákok. Ezt a megoldást követendőnek tartjuk.
Az iskolák nem tilthatnak ki tetszőlegesen mindenféle, a tanuláshoz nem
szükséges tárgyat. A tiltásnak ésszerűnek kell lennie, soha nem lehet önkényes.
Általánosságban elmondható, hogy azok a tárgyak, amelyeket az emberek az adott helyre
általában magukkal visznek, nem tilthatók ki. Az oktatási jogok biztosa szerint
napjainkban a mobiltelefon olyan használati eszköz, amelyet az emberek – így a
tanulók is – rendszeresen hordanak, folyamatosan használnak, és szinte mindig
maguknál tartanak.
A közoktatási intézmények tehát házirendjükben nem tilthatnak ki minden mobiltelefont.
A közoktatási intézmények tehát házirendjükben nem tilthatnak ki minden mobiltelefont.
A tanulók természetesen felelősségre vonhatók, ha tanórán nem a
tananyaggal, hanem bármi mással, így a mobiltelefonjukkal foglalkoznak. A
nevelési-oktatási intézményekben ugyanis a pedagógus joga és kötelezettsége,
hogy biztosítsa a tanítás zavartalanságát. Ha tehát a rend másként nem
biztosítható, elveheti a tanulóktól azt a zavaró eszközt, amely megakadályozza,
hogy a tanuló vagy társai a tanulásra koncentrálhassanak. Mihelyt azonban az
órának vége, az elvett tárgyat vissza kell adni a tulajdonosának.
Elfogadhatónak tartom azon véleményt,hogy a mobiltelefon-használat sok
helyzetben szükséges, más helyzetben elfogadható, bizonyos esetekben pedig
egyszerűen megengedhetetlen. Ilyen hely a tanóra is. A mobilkommunikációnak,
mint minden társas érintkezésnek, megvan a maga kultúrája. A mobiltelefon használatát
a szülők példáján szocializálódott gyerek tükrözi ,ha erre a szülő nem tanítja
meg a gyermekét, márpedig a jelek szerint sok esetben bizony saját maga sem
tudja az normákat betartani vagy elfelejtkezik róla, az iskola feladata, hogy
ezt megtegye nem csak a gyermek, hanem – hangsúlyozom – a maga védelmében is.
Van a dolognak más vetülete is. Mélyen egyetértek Hanczár Gergely
megállapításával, miszerint „pedig mennyi mindenre lehetne használni az
iskolában a telefont. Bizonyára mindenkinek van ezer ötlete. Felvehetünk vele
egy fizikai kísérletet, és elküldhetjük kényelmesen a hiányzó
osztálytársunknak. Egy feleletet utólag elemezhetünk. Lefilmezhetjük, ahogy a
töritanár elmutogatja a térképen a tatárok főbb útvonalait. Fényképezhetjük a
táblára rajzolt dolgokat, a papíron behozott képeket, bármit. Bluetoothon
cserélgethetjük. Képzeljük el, amint a tanárnéni azt mondja, hogy »kedves
gyerekek, a házi feladat az lesz, hogy…«, mire senki sem jegyzetelni kezd,
hanem már nyomja is a telefonján a hangfelvétel gombot, ami felveszi a most
következő pár mondatot. Visszakereshető, később nem lehet vitatkozni, hogy most
akkor ki mit mondott. A tennivalókat a telefon naptárába írhatjuk fel. Sokkal
életszerűbb, mint amennyire furcsa.”
A kutatás összefoglalót
készített a gyerekek mindennapi mobiltelefon-használata mellett és ellen
leggyakrabban elhangzó érveket. Megállapítást nyert, hogy a kutatások nyomán a
tudomány egyre inkább arra a megállapításra jut, hogy a mobiltechnológia
térhódítása nagyszerű kommunikációs fejlemény, amely ősi emberi igényeket
elégít ki, noha túlzott használata nem veszélytelen. Számos kockázata ellenére
nincs nyomós ok a fiatalokat eltiltani a használatuktól. A magyar gyakorlatban az
iskolák maguk dönthetnek a mobileszköz a
tiltás vagy a korlátozás mellett. Megállapíthatjuk, hogy az oktatási
környezetben történő mobilhasználat kapcsán, hogy a zavartalan tanulási környezet biztosítása
érdekében szükség van jogi korlátozásra, de a technológiával szembeni harc helyett
az iskolának markáns pedagógiai álláspontot kellene képviselnie a kérdésben
mind a szülők, mind a közvélemény előtt, bízva abban, hogy ajánlásai
hozzájárulnak a kulturált mobiltelefon-használat normáinak meggyökeresedéséhez.
Forrás:
Benedek András: Tanulás és tudás a digitális korban. Magyar Tudomány, 2007/9.Szatmáry Nóra: Mobiltelefon és iskola https://
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése