Konstruktív
kritikai reflexió
"Erlitz Rebeka:
Az örökké vitatott kérdés: most mi okoz gondot az IKT oktatási
felhasználásában?"
Azért választottam Rebi blogbejegyzését, egyrészt,
mert, amikor a saját témámat kerestem, már akkor nagyon sokat gondolkoztam
rajta, hogy inkább erről írnék, ám mégis más mellé tettem a voksom. Másrészt
úgy gondolom a két téma (10 éve és ma) szorosan összefügg, így könnyen tudok rá
reflektálni.
Rebeka nagyon fontos gondolattal kezdi a bejegyzést,
ami pedig nem más, mint az, hogy „függünk” az okos eszközöktől, és mi is
egészen fiatal korunk óta használjuk ezeket a dolgokat, fontos kiemelni, hogy
egyre hasznosabban és okosabban. Véleményem szerint ez lehet az alapja annak,
hogy majd mi legyünk azok, akik bátran beviszik a tanórákra az IKT eszközöket,
hiszen tisztában leszünk ezeknek az eszközöknek a hátrányaival és előnyeivel
egyaránt.
Erről szól a következő bekezdése is, hogy sokan
azért nem merik használni az órákon a telefonokat/tableteket, mert a figyelem
bármikor könnyen elterelődhet. Ez részben igaz, de részben nem is. Azért
gondolom úgy, hogy részben nem, mert a saját tapasztalatim azt mutatják, hogy
amennyiben az órán az okos eszközt valami érdekesre kell használnom (legyen az
akár egy kutató munka, akár a KAHOOT!) sosem nyitom meg akármelyik közösség
média felületet, mert élvezem, hogy legálisan tanulhatok a saját eszközeimről.
Egyet kell értenem abban is Rebivel, hogy a félév
felnyitotta szerintem a csoport szemét azzal kapcsolatban, hogy ezek egyáltalán
nem rossz dolgok, hanem sőt, és pláne hasznosak, nem is kis mértékben. A tanév
kezdetekor még én is furcsálltam ezt az egészet, mivel én sem kaptam ilyen
oktatást, de a végére megszerettem, és bátran ki tudom jelenteni, hogy
támogatom az IKT eszközök használatát. Megint csak megerősíteni tudom az író
gondolatait, hiszen akkora tudást senki nem tud birtokolni, mint egy
okostelefon például, de ne is akarjon. Itt lehet azt megmutatni a diákoknak,
hogy még egy felnőtt sem tudhat mindent naprakészen, igenis merjenek utánanézni
a dolgoknak, amik érdeklik őket.
Rebeka nagyon jól összefoglalta egyetlen egy szóba,
hogy mi a legnagyobb gátló tényező. Ő ezt a hozzáállással írta le. Én ezt a
hozzáállást kicsit máshogy is értelmeztem, amikor olvastam a blogot.
Hozzáállás, ahogy Rebi fogalmaz, illetve hozzáállás a tantestület, a kollegák
felől. A saját bejegyzésemnél is megemlítettem, hogy számomra a legnagyobb
félelem a kollegák. Sajnos mindenhonnan azt hallom, hogy egy új ember bármit
akar csinálni, azt a régi dolgozók rögtön elítélik. Nos, az IKT-val kezdetben
ugyanez lesz, ám ha kitartóak leszünk ők is rá fognak jönni, hogy a gyerekeket
ténylegesen a saját eszközeiken keresztül kell megközelíteni, és az írásvetítőt
pedig hanyagoljuk a XXI. században.
A blogbejegyzés végén Rebi megemlíti a BYOD-ot.
Bevallom erről én egészen idáig semmit nem hallottam. Számomra nagyon
szimpatikus lenne (csakúgy, mint Rebinek), hogy a majdani iskolámban nekem is
rendelkezésemre álljon egy digitális pedagógiai asszisztens, hiszen biztosan nagyon
sok probléma lesz kezdetben az új módszerek bevezetésével.
Összességében köszönöm Rebinek, hogy megírta ezt a
bejegyzést. Izgalmas volt olvasni, és rájönni, hogy szinte majdnem ugyanúgy
gondolkozunk az IKT felhasználásáról, jelenlétéről. Remélem a jövőben mind a
kettőnknek sikerül bevezetni jobban az iskolákat ennek a csodálatos és hasznos
világnak a rejtelmeibe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése