2019. május 7., kedd



Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?
Török Evelin: Értelmező-elemző absztrakt

Azt mindannyiunknak be kell látni, hogy a 21. század embere nem tud létezni a mobiltelefonja nélkül.  A mai világban megsokszorozódott az információáramlás mennyisége, és különösen a fiatalok, előszeretettel tájékozódnak az interneten. A gyorsuló világban lassan felváltják a könyveket az okostelefonok, táblagépek, és a többi IKT-eszközök.
Az iskola falain belül is ideje lenne lecserélni a régi módszereket, vagy ha nem is lecserélni, akkor bevonni néhány újítást. Ezzel csak az a probléma, hogy azok a pedagógusok, akik már hosszú ideje vannak a pályán, jó eséllyel elzárkóznak a modern eszközök bevonása elől. Sokan pusztán csak a rossz oldalát látják ennek a jelenségnek. Pedig vannak előnyei is.
Sokak száját elhagyja az a mondat, hogy a magyar oktatás nem változott semmit az utóbbi 100 évben, mert a mai napig minden úgy zajlik, mint 100 évvel ezelőtt. A diák hallgatásra és jegyzetelésre van kényszerítve, a tanár pedig előttük állva elmondja a tananyagot, csakhogy egy valamit nem vesz észre. Sokkal színesebbé és gördülékenyebbé tehetné a tanórákat, ha a gyerekek zsebében/táskájában lapuló telefonokat hasznosítaná.
Rengeteg innovatív és hasznos dologra lehetne használni az okostelefonokat. Íme néhány ok, hogy miért lehessen használni mobilt:
·         Az okostelefonok egyben fényképezőgépek, amelyekkel remek képeket lehet készíteni akár a tábláról, ha éppen nincs időnk leírni a rajta szereplő dolgokat.
·         Lehet őket nyelvórákon szótárként használni. (fordítás vagy éppen fonetikus átírás)
·         Sok tanulást segítő applikációt lehet letölteni rájuk. (történelem, kémia, matematika stb.)
·         Mivel kis helyet foglalnak, ezért akár utazás közben is használhatóak tanulásra.
·         Erősíti a csoportmunkát.
A tavalyi évben végeztek egy kísérletet, összesen nyolc iskolát vontak be. Arra kérték ezeket az iskolákat, hogy egy átlagos tanórába vonják be ezeket a kütyüket. A vizsgálat beigazolta, hogy nem akadályozzák a telefonok az órák gördülékenységét és a diákok is szívesebben vettek rész a tanórán, mert így színesebbé tették azokat. Azonban nagyon nehéz volt olyan pedagógust találni, aki nyitott volt erre, ugyanis minden tanuló rendelkezik valamilyen okostelefonnal, ám akadnak olyan tanárok, akik nem.
Persze, hogy az m-learning (mobiltelefonos tanulás) kivitelezhető legyen, minden iskolának rendelkeznie kell a megfelelő feltételekkel ehhez. Kell, hogy legyenek eszközök, wifi és ebben a témában képzett pedagógusok.
Mielőtt még mindez csupa jó dolognak tűnne, fontos megemlíteni az árnyoldalát is ennek a módszernek. Íme tehát néhány ok, amiért nem ajánlatos mobiltelefont használni a tanórán:
·         Könnyen elvonja a gyerekek figyelmét.
·         Feltűnés nélkül tud mással foglalkozni. (Azt mondja a feladat megoldását keresi az interneten, közben pedig a Facebook-ot böngészi)
·         Zavarják a tanórát.
Összességében, szerintem kivitelezhető lehetne az m-learning. Nemcsak, hogy színesebb vele az óra, de korszerűbb és érdekesebb is, ezáltal növelhető a diákok produktivitása és interaktivitása is. Már csak a pedagógusokat kellene meggyőzni arról, hogy ez nem rossz dolog, és hogy haladniuk kellene a korral. 

Felhasznált források: 
https://hvg.hu/plazs/20151116_Okostelefonok_az_iskolaban_ne_tiltsuk_has
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/dp5_3_ikttend_ch140000.html?fbclid=IwAR2sqj2DIq7PRj98AcnLudUn97g-kpbRw8YCHNj34n1MJMAl4RPsARvB9r0

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése