Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?
Török Evelin: Értelmező-elemző absztrakt
Azt
mindannyiunknak be kell látni, hogy a 21. század embere nem tud létezni a
mobiltelefonja nélkül. A mai világban
megsokszorozódott az információáramlás mennyisége, és különösen a fiatalok,
előszeretettel tájékozódnak az interneten. A gyorsuló világban lassan
felváltják a könyveket az okostelefonok, táblagépek, és a többi IKT-eszközök.
Az
iskola falain belül is ideje lenne lecserélni a régi módszereket, vagy ha nem
is lecserélni, akkor bevonni néhány újítást. Ezzel csak az a probléma, hogy
azok a pedagógusok, akik már hosszú ideje vannak a pályán, jó eséllyel
elzárkóznak a modern eszközök bevonása elől. Sokan pusztán csak a rossz oldalát
látják ennek a jelenségnek. Pedig vannak előnyei is.
Sokak
száját elhagyja az a mondat, hogy a magyar oktatás nem változott semmit az
utóbbi 100 évben, mert a mai napig minden úgy zajlik, mint 100 évvel ezelőtt. A
diák hallgatásra és jegyzetelésre van kényszerítve, a tanár pedig előttük állva
elmondja a tananyagot, csakhogy egy valamit nem vesz észre. Sokkal színesebbé
és gördülékenyebbé tehetné a tanórákat, ha a gyerekek zsebében/táskájában
lapuló telefonokat hasznosítaná.
Rengeteg
innovatív és hasznos dologra lehetne használni az okostelefonokat. Íme néhány
ok, hogy miért lehessen használni
mobilt:
·
Az okostelefonok
egyben fényképezőgépek, amelyekkel remek képeket lehet készíteni akár a
tábláról, ha éppen nincs időnk leírni a rajta szereplő dolgokat.
·
Lehet őket
nyelvórákon szótárként használni. (fordítás vagy éppen fonetikus átírás)
·
Sok tanulást
segítő applikációt lehet letölteni rájuk. (történelem, kémia, matematika stb.)
·
Mivel kis helyet
foglalnak, ezért akár utazás közben is használhatóak tanulásra.
·
Erősíti a
csoportmunkát.
A
tavalyi évben végeztek egy kísérletet, összesen nyolc iskolát vontak be. Arra
kérték ezeket az iskolákat, hogy egy átlagos tanórába vonják be ezeket a
kütyüket. A vizsgálat beigazolta, hogy nem akadályozzák a telefonok az órák
gördülékenységét és a diákok is szívesebben vettek rész a tanórán, mert így
színesebbé tették azokat. Azonban nagyon nehéz volt olyan pedagógust találni,
aki nyitott volt erre, ugyanis minden tanuló rendelkezik valamilyen okostelefonnal,
ám akadnak olyan tanárok, akik nem.
Persze,
hogy az m-learning (mobiltelefonos tanulás) kivitelezhető legyen, minden
iskolának rendelkeznie kell a megfelelő feltételekkel ehhez. Kell, hogy
legyenek eszközök, wifi és ebben a témában képzett pedagógusok.
Mielőtt
még mindez csupa jó dolognak tűnne, fontos megemlíteni az árnyoldalát is ennek
a módszernek. Íme tehát néhány ok, amiért nem
ajánlatos mobiltelefont használni a tanórán:
·
Könnyen elvonja
a gyerekek figyelmét.
·
Feltűnés nélkül
tud mással foglalkozni. (Azt mondja a feladat megoldását keresi az interneten,
közben pedig a Facebook-ot böngészi)
·
Zavarják a
tanórát.
Összességében,
szerintem kivitelezhető lehetne az m-learning. Nemcsak, hogy színesebb vele az
óra, de korszerűbb és érdekesebb is, ezáltal növelhető a diákok produktivitása
és interaktivitása is. Már csak a pedagógusokat kellene meggyőzni arról, hogy
ez nem rossz dolog, és hogy haladniuk kellene a korral.
Felhasznált források:
https://hvg.hu/plazs/20151116_Okostelefonok_az_iskolaban_ne_tiltsuk_has
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/dp5_3_ikttend_ch140000.html?fbclid=IwAR2sqj2DIq7PRj98AcnLudUn97g-kpbRw8YCHNj34n1MJMAl4RPsARvB9r0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése