2019. május 14., kedd



Az iskolai és iskolán kívüli tanulási környezet töredezettsége.


Amikor még csak gondolkoztam, hogy miről írhatnám a blogomat -újra és újra a "Mobiltelefon használata az órákon" téma merült fel bennem. Bár éreztem, hogy ez a téma lassan lerágott csont. Aztán - véletlenek nincsenek - két helyről is megkaptam üzenetben a HVG egy érdekes cikkét, mely az oktatásról, tágabb értelemből: oktatási környezetről szólt. Miután elolvastam, tudtam: erről fogok írni.
Lényegesnek tartom, ha nem a leglényegesebbnek: a tanulási környezetet.
Kezdjük a legelején: mi a cél a gyerekek oktatása során? Mi is az a tanulási folyamat? 
Mit nevezünk tanulásnak? Idéznék: „..ha akarnánk, könnyen és költségmentesen megszabadulhatnánk a régi, buta struktúráktól, és segíthetnénk a gyerekeknek, hogy részt vegyenek az oktatásban, és ne csak elszenvedjék az iskolát. Ösztönözhetnénk a fiatalság legjobb tulajdonságait – a kíváncsiságot, a kalandvágyat, a rugalmasságot, a meglepő meglátások képességét –, ha egyszerűen csak rugalmasabban kezelnénk az időt, a tananyagot, a teszteket… de nem ezt tesszük.”(HVG )

Jó lenne végre felhagynia sztenderdizálással, a gyerekek tesztírásra való treníroztatásával. Nem biztos, hogy így, ez célravezető.
Be kellene építeni az iskolai programba a szerepjátékokat, tapasztalati tanulást, utánzást. Ha a gyerekek, fiatalok életkori sajátosságait figyelembe véve adnánk át nemcsak ismeretanyagot, hanem tapasztalati tudást.
 A tanár a-optimális esetben - tevékenységeivel korán inspirálni tudja a gyerekeket a saját tárgya iránt, a tanulókban önbizalmat és a kreativitást erősítő készségeket erősíti.
Meggyőződésem, ha a diák szívesen jár be az iskolájába - eredményesebben tanul, ér el sikereket az életben is. Ehhez nem kell szuper-hiper modern felszereltségű osztályterem, csúcs technológia. Ehhez befogadó, nyugodt, kreatív közeg kell, ahol az egyéni kíváncsiság teret kap, ahol a diákot, életkori sajátosságainak megfelelően tudják „kezelni”, komolyan veszik. Ahol saját kreatív ötleteivel bevonják a tér kialakításába. Akárhogy is számolok: ideje jelentős részét az iskolában tölti a gyerek.
Talán néhányan emlékeztek: Waldorf iskolában tanítok. Igen, gimnáziumunk minden tantermében van okos tábla; használunk laptopot, ppt készítenek a fiatalok - ezzel érzékeltetni szeretném, hogy nem "barlang-iskola" vagyunk. DE: van kertművelés, ahol a gyerekek koszosak lesznek: ásnak, vetnek, kapálnak, trágyáznak....Kétkezi munka, megismerés. Mezőgazdasági gyakorlat: biodinamikus gazdálkodásban veszünk részt, aktívan. Rádöbbenek: a vaj nem becsomagolva jön ki a tehénből...Részesei egy folyamatnak: a fejéstől elkezdve az állat eltartásán át. Szociális gyakorlat, dráma előadások....Ha hiszitek, ha nem: élvezik az iskolát, már csak azért is, mert nem feltétlenül és mindig a tanteremben zajlik (négy fal között, padokban ülve) az oktatás.
Észre sem veszik - és tanulnak. Mégis: ugyan úgy leérettségiznek tovább tanulnak, mint állami iskolás társaik - pusztán annyi különbséggel, hogy nincs bennük a teljesítmény kényszer – inkább bizonyítási vágy.
Fontos az otthoni támogatás is. Mert ugye a munka, tanulás otthon folytatódik, fejeződik be. Fontos a szülői háttér, az otthoni (hasonló) hozzáállás.
„A szülők bevonódása a gyermekük oktatásába közvetlen kapcsolatban áll a tanulmányi motivációval és teljesítménnyel – társadalmi és gazdasági háttértől függetlenül.” –írja a HVG az említett cikkben.
Legyenek meg otthon is a szükséges tárgyi eszközök az elvégezendő feladatokhoz. Internet gyakorlatilag minden háztartásban van már. Meg kell viszont tanulniuk azt használni tudni: nemcsak a tanuláshoz, egyáltalán a hétköznapi életben. Ez is közös feladata / felelőssége a szülőnek, tanárnak. Ezenkívül optimális lenne otthon egy nyugodt kis zug, ahol zavartalanul, elmélyülten készülhetne az órákra a gyermek. Tisztában vagyok vele, hogy ez bizony sokaknak nem adatik meg. Tanulószobák az iskolában? Esetleges megoldásként….
A világ minden részén oktatási reformok zajlanak, de ezek jó részét politikai és gazdasági érdekek vezérlik, amelyek nem foglalkoznak az ember tanulási folyamataival, és nem építenek a jó iskolák gyakorlati tapasztalataira. Kár.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése