
Konstruktív kritikai reflexióm témájaként Szabó Katinka
írását választottam, melynek címe több okból is megragadta a figyelmemet,
beleolvasva pedig még inkább bebizonyosodott, hogy jól választottam. Ha jól
veszem ki Katinka szavaiból, ő első diplomáját szerzi meg nemsokára, tehát
"saccperkábé" 15 évvel fiatalabb nálam. Fiatal kora ellenére azonban –
hozzám és úgy vélem, még számos pedagógustársamhoz hasonlóan – benne is
megfogalmazódik a bizonytalanság, a gát a digitális eszközök oktatásban való alkalmazásának
hatékonysága és szükségessége iránt.
Kis irigységgel a szívemben gondolok azokra a digitális
lehetőségekre, melyeket Katinka mint szaktárgyához való töretlen lelkesedéssel
és hűséggel a pályája elején álló pedagógus kiaknázhat majd. Az általa
elsajátított és a jövőben alkalmazott digitális tudásról mi annak idején még
álmodni sem mertünk.
Középiskolai tanulmányaim során informatika szakra
jártam, és ez a terület azóta is jelen van az életemben. Bár sem informatikus,
sem programozó nem lett belőlem, a heti 8-10 IT órának - és a remek C, Pascal
és DBase programozási alapoknak - köszönhetően érzem, tapasztalom, hogy az
átlagosnál (és itt az engem körülvevő emberekre gondolok) nagyobb
magabiztossággal és hozzáértéssel boldogulok a digitális eszközökkel. Ezeknek
az oktatásban való alkalmazásáról azonban csak úgy, mint Katinka, én sem vagyok
teljesen meggyőződve, blogbejegyzésében Katinka épp azt a kérdést vetette fel,
mely bennem is megfogalmazódott a témával kapcsolatban: „Akkor mégis miért okoz
nehézséget ennek a tudásnak a befogadása számunkra?”
Tökéletesen egyet értek Katinkával abban, hogy a mai kor
gyermeke számára az élet már elképzelhetetlen digitális eszközök tömkelege
nélkül, és miénk (is) a felelősség, hogy ezeknek a helyes használatára
megtanítsuk őket. De hogy tehetnénk, ha mi magunk sem vagyunk tisztában a
lehetőségekkel és korlátokkal?
Nagyon tetszik az a megközelítés, melyet Katinka vázol fel
a jövő (vagy nem is annyira jövő) digitális pedagógusáról, aki ahelyett, hogy ételt
adna, halászni tanítja meg diákjait ebben az információkkal teli digitális
óceánban. Pedagógusnak lenni számomra kicsit olyan, mint orvosnak lenni. Ők a
betegek gyógyítására esküsznek fel, a tanár pedig arra, hogy tudása legjavát
adja, ahogy Katinka fogalmaz, „jóra tanítsa gyermekeinket”, megfeleljen a nem
csak kívülről, de belülről is érkező egyre magasabb elvárásoknak.
Azonban ahogy Katinkában, bennem is felmerül a kérdés,
hogy képes lesz-e erre minden pedagógus. Ha nem, ők rossz tanárok? Őket
kirekeszti majd az iskola? Megbélyegzik őket, amiért nem képesek lépést tartani
ezzel az eszméletlen sebességű fejlődéssel? El tudom fogadni Katinka nézőpontját,
mely szerint a berögzült módszerek miatt nem tudunk, nem akarunk, nem merünk
nyitni az új lehetőségek felé, mint ahogy azt is, hogy az oktatási rendszer számos
gyerekbetegséggel küzd. Azzal azonban nem értek egyet, hogy az „érdektelenség
és passzivitás” a pedagógustársadalom nagy részére igaz lenne.

Mindezek mellett Katinkával együtt úgy gondolom, szakmai tudásunk
és látóterünk bővítése érdekében meg kell ragadnunk azokat a lehetőségeket,
melyek a digitális eszközök világába kalauzolnak, és ezek „okos” alkalmazásában
tanulóinkat is segítenünk kell, hiszen számos olyan alkalmazás, megoldás van,
mellyel színesíthetjük, érdekesebbé tehetjük a tanórát, ezzel is ösztönözve
diákjainkat az aktív részvételre.
Felhasznált irodalom:
Abonyi-Tóth, A. – Turcsányi-Szabó, M. (2015). A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei. Letöltés időpontja: 2019.05.14. Letöltve innen: https://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop311_II/eredmenyek/m_learning/mlearning_kotet.pdf Felhasznált képek forrása:
http://www.creativedigest.net/wp-content/uploads/2016/03/graphic-design-apprenticeship.jpg
https://www.ncta.com/sites/default/files/2017-04/LearningDay.jpg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése