Világunk folyamatosan változik.
Az iparosodás óta, világunkban jelentős szerepet foglalnak
el az ember által kreált – sok esetben hatékonyabbnak bizonyuló - gépek, később
technikai vívmányok.
Meghódítottuk az eget, a holdat. A háborúkat felváltotta a
globális felmelegedés és a túlnépesedés. Esélyegyenlőségre törekszünk, a világ
nyugati országai már a Maslow-piramis csúcsáig jutottak. A technika fejlődése,
az angol, mint világnyelv, valamint a modern információs társadalom legnagyobb
vívmánya az internet, elérhető távolságba
helyezte a bolygó legtávolabbi pontjait. A kezünkben, pontosabban a zsebünkben
van minden információ, amit eddig a világunkról szereztünk.
De valami kimaradt, van ami nem változik. Az oktatás és
annak struktúrája. A diákok még mindig padokba ülve tollal, papírra
jegyzetelnek egy olyan információkat, amelyek egy kattintásra vannak tőlünk.
Már nem a tudás az információ egyetlen forrása. Egy ilyen világban sokkal
inkább használni kéne megtanulni a minket körülvevő rengeteg információt.
Az IKT eszközök használata ebben nyújthat előnyt.
Az IKT eszközök használata ebben nyújthat előnyt.
Felmerül még ezek után a kérdés, hogy használjunk-e az
oktatásban a technika vívmányait? Nekem inkább az a kérdésem, hogy lehet, hogy
még csak a kérdés feltételéig jutottunk? Ha kizárjuk őket – a minket a hétköznapjainkban körülvevő
eszközöket -, azzal az iskolát még inkább elizoláljuk a valóságtól és a hőn
áhított gyakorlatiasság minden morzsájától megfosztjuk. Talán az oktatás célját
is újra kellene gondolni, ám a blogbejegyzésem most nem ennek kíván szót adni.
Az IKT eszközökkel szembeni ellenérzés, az eszközök
ismeretének hiányából adódik. Tapasztalataim alapján, néhány pedagógus maga is
tart az IKT eszközök használatától. Sokszor hallottam már, hogy „a technika ördöge”,
vagy „írjunk inkább a füzetbe”. Úgy gondolom, ezt a fajta passzivitást az IKT
eszközök megfelelő ismeretével ki lehetne küszöbölni. Ez a kurzus éppen ebben
nyújthat segítséget.
A gyerekek sok esetben nem veszik elég komolyan az IKT
eszközök segítségével biztosított feladatokat. Az eszköz sok esetben ugyanaz,
mint amin délután a barátaival játszanak. Érthető módon sok esetben nem éreznek
megfelelő felelősséget az itt elvégzendő feladatokkal kapcsolatban. Ez okból
kifolyólag a diák és a tanár is sok esetben inkább kerülné az IKT eszközök
használatát.
Amint a bejegyzés elején említettem a változás folyamatos.
Ám sokszor hajlamosak vagyunk tartani a változástól, egy jól megszokott
rendszer esetében. Egy új típusú feladat egy új kihívást jelenthet a gyerekek
számára. Ami az általában motiválatlan diákokban ellenérzéseket válthat ki.
Amely fáradtságtól a pedagógusok inkább megóvnák magukat, hiszen ők annyira
úgysem akarták volna használni a szóban forgó eszközöket.
Ezeknél is gyakoribb az anyagi támogatás és a financiális
háttér biztosítása a legújabb eszközök beszerzésének érdekében. De ez a
probléma ismét tovább nyúlik a pedagógus, valamint az adott oktatási intézmény
„hatásköréből”.
Lehet-e egyetemes megoldás a problémára? Várható-e változás
a közeljövőben?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése