Konstruktív kritikai reflexió
Lukács Petra : Most mi okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában? c.
írására
Petra jól érzékeli: jól cseng a technikai
eszközök, lehetőségek tanórán való alkalmazása – mégis kevésbé élünk vele, mint
amennyi lehetőséget nyújtanának.
Igen, lehetséges ok lehet a technikai eszközök
(ki) nem használásában a tanári kar összetétele: hozzáállás, életkor,
szkepticizmus, idegenkedés az újtól. A fásultság, amikor már „az évek óta jól
bevált”, régi módszereket, változtatás nélkül alkalmazzák sokan évről évre
tovább. Rutinból tanítás, kényelmesség.
Maga az iskola állapota is tényező lehet: tanulók
létszáma, összetétele. Eszközigényre mennyi pénzt tudnak fordítani? Vagy van-e
az iskola szempontjából lényegesebb „felújításra”/ megújításra váró terület?
Vagy akár az iskola jellegéből fakadóan is
kevésbé nyúlnak technikai segédeszközökhöz. A mi iskolánk is főleg
gimnáziumban, max. 7-8.osztályban visz be technikát az órákra. (Waldorf)
Meggyőződésem, hogy vannak területek és főleg
osztály fokok (életkorok), ahol
technikai eszközök felhasználása nélkül is lehet –sőt kicsiknél véleményem
szerint kellene – gyerekeket tanítani. A mese, a szó, a képzőművészetek,
iskolán kívüli foglalkozások segítségével.
Felsős gyermekeknél, gimnazistáknál frissíteni
illene a tanár oktatási eszköztárát.
Ehhez tájékozódni kell, időt szánni az adott
program megismerésére. Plusz feladat a tanárnak. Lássuk be: sokaknak teher.
Arról is beszéljünk, hogy az elvárás:
szuper-hiper számítógép felhasználóvá válni, lehetőleg top informáltnak lenni a
kínálkozó lehetőségek területén – nyomasztó. Engem a fokozatosság elve
megnyugtat. Sőt, lehet, hogy még magam érzek rá az „ízére” és fejlesztem magam
tovább. Hiszen érzékelem a technika jelenlétének szükségességét. Kénytelen
voltam magam is néhány új programot elsajátítani ahhoz, hogy meglepjem a
diákokat, színesítsem az órát.
Egyelőre kollégák közt mutogatjuk a kis technikai
fejlődésünk eredményeit, adjuk át tapasztalatainkat –és mutatjuk meg egy-egy
játék, kvíz létrehozásának menetét. A visszajelzések pozitívak, egyre többen
kaptak kedvet a „több technikához”.
De annyi megjegyzést engedjetek meg: a magyar
oktatás nem a technikai eszközök használatától fog „meggyógyulni”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése