2019. május 14., kedd


Konstruktív kritikai reflexió
Lukács Petra : Most mi okoz gondot az IKT oktatási felhasználásában? c. írására

Petra jól érzékeli: jól cseng a technikai eszközök, lehetőségek tanórán való alkalmazása – mégis kevésbé élünk vele, mint amennyi lehetőséget nyújtanának.
Igen, lehetséges ok lehet a technikai eszközök (ki) nem használásában a tanári kar összetétele: hozzáállás, életkor, szkepticizmus, idegenkedés az újtól. A fásultság, amikor már „az évek óta jól bevált”, régi módszereket, változtatás nélkül alkalmazzák sokan évről évre tovább. Rutinból tanítás, kényelmesség.
Maga az iskola állapota is tényező lehet: tanulók létszáma, összetétele. Eszközigényre mennyi pénzt tudnak fordítani? Vagy van-e az iskola szempontjából lényegesebb „felújításra”/ megújításra váró terület?
Vagy akár az iskola jellegéből fakadóan is kevésbé nyúlnak technikai segédeszközökhöz. A mi iskolánk is főleg gimnáziumban, max. 7-8.osztályban visz be technikát az órákra. (Waldorf)
Meggyőződésem, hogy vannak területek és főleg osztály fokok (életkorok),  ahol technikai eszközök felhasználása nélkül is lehet –sőt kicsiknél véleményem szerint kellene – gyerekeket tanítani. A mese, a szó, a képzőművészetek, iskolán kívüli foglalkozások segítségével.
Felsős gyermekeknél, gimnazistáknál frissíteni illene a tanár oktatási eszköztárát.
Ehhez tájékozódni kell, időt szánni az adott program megismerésére. Plusz feladat a tanárnak. Lássuk be: sokaknak teher.
Arról is beszéljünk, hogy az elvárás: szuper-hiper számítógép felhasználóvá válni, lehetőleg top informáltnak lenni a kínálkozó lehetőségek területén – nyomasztó. Engem a fokozatosság elve megnyugtat. Sőt, lehet, hogy még magam érzek rá az „ízére” és fejlesztem magam tovább. Hiszen érzékelem a technika jelenlétének szükségességét. Kénytelen voltam magam is néhány új programot elsajátítani ahhoz, hogy meglepjem a diákokat, színesítsem az órát.
Egyelőre kollégák közt mutogatjuk a kis technikai fejlődésünk eredményeit, adjuk át tapasztalatainkat –és mutatjuk meg egy-egy játék, kvíz létrehozásának menetét. A visszajelzések pozitívak, egyre többen kaptak kedvet a „több technikához”.

De annyi megjegyzést engedjetek meg: a magyar oktatás nem a technikai eszközök használatától fog „meggyógyulni”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése