2019. május 6., hétfő

Konstruktív kritikai reflexió Szabó Katinka komplex módszertani megoldásához



         Szabó Katinka komplex módszertani megoldása egy óravázlat a present continuous (folyamatos jelen) igeidő tanításához. Az órán többféle IKT-eszközt is használ, például interaktív táblát, vagy az ESL Fun Grammar Games internetes weboldalt. Az óra témája az ünnepek, azon belül a Halloween.
            Választásom azért esett az ő munkájára, mert én is nyelvszakos tanár vagyok, így reméltem, hogy a feladat teljesítése során újabb ötletekkel és inspirációval gazdagodom. Az óraterv beváltotta a hozzá fűzött reményeket: elmondhatom, hogy saját eszköztáram is gazdagodott általa.
            Az óraterv jól áttekinthető, részletes. Az első oldal tartalmazza a legfontosabb információkat az óráról, ezt követi a konkrét időterv, majd a mellékletek, melyek szintén részletesen kifejtik a kifejtésre szoruló részeket. Az óraterv egy saját reflexióval zárul, mely tartalmazza az előnyöket, hátrányokat, lehetséges buktatókat, így szintén segítséget jelenthet az óratervet a gyakorlatban alkalmazni kívánók számára.
            Az óratervben külön időt szán az óra eleji adminisztrációra, mely azért szerencsés, mert így elkerülheti az emiatt bekövetkező esetleges csúszást. Velem is gyakran előfordul, hogy a tervezés során nem veszem figyelembe, hogy erre is időt kell hagyni, hiszen értékes perceket veszíthetek a következő feladatnál, ha nem számolok azzal, hogy az óra elkezdése szintén időt vesz igénybe.
            A ráhangoló feladat kellőképpen színes, a klasszikus bevezető kérdések után szófelhőt is készítenek közösen, interaktív tábla segítségével, ami biztosan segíti, hogy a tanulók odafigyeljenek és motiváltak legyenek az óra további részében is. Érdemes azonban arra figyelni, hogy ha minden új témát így vezet be a tanár, az egy idő után unalmassá válhat. Érdemes tehát változatossá tenni a többi óra bevezető, ráhangoló feladatait is.
            Tetszik, hogy egy már ismert szöveget használ fel az új nyelvtan bemutatására. Mostanában egyre több tankönyv él ezzel az eszközzel, ami a diákoknak segítség, hiszen így a szövegértés részét már korábban megcsinálják, így könnyebben tudnak csak az új nyelvtanra koncentrálni. A hangos felolvasás előtt javaslom, hogy a tanulók pár perc alatt magukban, félhangosan is elolvashassák a szöveget, így könnyebben és bátrabban fognak részt venni a hangos olvasásban is.
            A nyelvtani szabályok ismertetése során talán még hatékonyabb, ha még az ismertetés előtt a diákok maguk próbálják meg felfedezni a szabályokat, kikeresni a szövegből az új nyelvtan szerinti igealakokat, és következtetéseket levonni rájuk vonatkozóan. A felfedeztetéses módszer a legtöbb esetben hatékonyabb, mint a frontális tanítás: az óraterv a kettőt ötvözi, mivel a diákok a szöveg segítségével újabb példákat tudnak mondani az új nyelvtani jelenségre. Fontosnak tartom, hogy a kérdezési lehetőség is belekerült az óratervbe, mivel nagyon szerencsés, ha egy tanár ki tudja alakítani a kérdezés kultúráját az óráin. A diákok az önállóan megfogalmazott kérdésekkel, és akár az egymásnak adott válaszokkal is sokat tudnak fejlődni.
            A kérdés-válasz játékot labda segítségével játsszuk, ami általános iskolában különösen motiváló lehet a diákok számára. Ekkor már biztosan fáradtabbak, csökken a figyelem, hiszen egy nyelvtani magyarázaton is túl vagyunk. Ehhez is segítség lehet a labda. Egyéb ötletként az jutott eszembe, hogy esetleg kioszthatjuk előre a kérdéseket, és úgy ők egymásnak tudják dobni a labdát, és felolvasni az adott kérdést.
            Az utolsó játék segít elmélyíteni az új nyelvtant, és mivel közösen gondolkodik a csoport, ezért kiderül, hogy hol van még elakadásuk a diákoknak. Esetleg úgy lehet még hatékonyabbá tenni, ha a diákok először leírják a füzetükbe a megoldást, és csak azután kerül sor közös megbeszélésre.
            Összegzésképpen elmondhatom, hogy nagyon tetszett az óraterv, külső szemmel is érthető, alapos, az egyik legnagyobb értéke pedig, hogy tele van játékos elemekkel, ami különösen fontos a diákok érdeklődésének felkeltése és fenntartása, és így az óra hatékonysága szempontjából.


Oláhné Biró Ilona



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése