Legyen mobiltelefon az órán vagy ne
legyen?
M-learning – a jelen vagy a jövő oktatási eszköze?
Ez a rövid absztrakt az
m-learning témakörének vizsgálatát tűzte ki célul, arra koncentrálva, hogy
használjanak-e a diákok mobiltelefont az órán vagy ne.
Mindenekelőtt erre a
kérdésre szeretnék választ adni: Mi is igazából az m-learning? Aki ismeri az
e-learning kifejezést, az már ki is tudta következtetni, hogy nagyjából mi lesz
a válasz. Ha egyszerűen szeretném megfogalmazni, azt mondanám, hogy az m-learning
tulajdonképpen az e-learning és az okostelefonok nászából született gyermek. Így
az m-learning mobilkommunikációs eszközökkel történő tanulást jelent. Úgy
gondolom, ennek számos előnyét fel lehet fedezni: nincs helyhez kötve a
használata, könnyen hordozható és közben majdnem mindent el lehet végezni
rajta, amit egy számítógépen vagy tableten. Előny az is, hogy már majdnem
mindenki rendelkezik egy mobillal, amit minden nap használnak is, értik a
működését és így könnyebben tanulhatnak is a segítségükkel. Emellett motiváló
hatásai is lehetnek az okostelefon használatának a diákra, hiszen minden nap
használják, pozitív érzelmeket kötnek hozzá.
„A
mobilkommunikáció a diákok mindennapi életének része és egyre inkább az lesz,
ezért előbb vagy utóbb az oktatás gyakorlatába is bekerül, ahogy korábban a
videó, a számítógép és az internet.” – Kiss Sándor,
történelemtanár (Történelem tanárok egylete)

Úgy gondolom, hogy sok
pedagógus azért nem szereti, ha a mobiltelefonokat a diákok a tanórákon
használják, mert attól tartanak, hogy nem tudják kontrollálni őket. Nem tudják ellenőrizni őket folyamatosan abban, hogy azt a feladatot csinálják-e, amit
kell vagy más – a tanóra témájától eltérő – oldalra keveredtek-e. Azonban
szerintem ezt a problémát könnyedén ki lehetne küszöbölni egy olyan feladattal,
ami izgalmas a diákok számára, amivel le lehet kötni a figyelmüket és közben a
tanár szándékosan az okostelefon használatára buzdítja az osztályt. Ha a telefon használata tiltva van, akkor
amellett, hogy nem segítjük a diákok könnyebb információszerzését egy modernebb
felületen, az is megeshet, hogy a tiltás éppen az ellenkezőjét váltja ki az
osztályból és elkezdenek telefonozni, de nem az óra témáján belül, a feladathoz
információt kutatva.
Fogalmazásom címére
válaszolva, azt mondanám, hogy igenis legyen mobiltelefon az órán. Országok
milliókat költenek az oktatás fejlesztésére és új eszközök beszerzésére.
Számítógéptermek, interaktív táblák és laptopok vásárlása mellett/helyett a
mobiltelefonokat kellene bevonni a tanulásba, amely az iskolának teljesen
ingyen lenne, hiszen, ahogy az előzőkbe is említettem, mára már mindenkinek van
egy okostelefonja, amit tudna használni az iskolában. Ennek kontrollálásához a
tanárok kreativitására, hajlandóságára és fejlődni akarására van szükség.
Befejezésképpen még egy
mondatot idéznék Kiss Sándor tanulmányából:
„A
mobilkommunikáció a diákok valóságának része, az iskola ezt nem hagyhatja
figyelmen kívül, a tiltás csak ideiglenes megoldás lehet, mindemellett az új
technológia új didaktikai lehetőségeket is jelent.”
Források:
https://tte.hu/media/pdf/eloamobilokkal.pdf
https://hirmagazin.sulinet.hu/hu/s/m-learning
http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/m-learning-a-jelen-vagy-a-jovo-oktatasi-eszkoze
https://njszt.hu/sites/default/files/Gulyas_DE6.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése