2019. március 31., vasárnap



Gergelics Zsolt: Legyen mobiltelefon az órán vagy ne legyen?

A mobiltelefon órai használata mellett és ellen is számos érvet sorakoztattak fel az ellentétes nézeteket valló táborok. A döntés lehetőségét mindenkinek meghagyva azonban érdemes figyelembe venni azokat a tanulmányokat, amelyek kimutatták, hogy a készülékek használata során nemcsak a tanulási teljesítmény javul, hanem jótékonyan járul hozzá az osztálylégkör alakulásához is. Ahogy Kis Sándor „Elő a mobilokkal!” című írásában is írja:
 „A diákok érzelmi szempontból pozitív módon viszonyulnak a vizsgált eszközhöz, annak bevonása az oktatásba motiváló hatású. Ez az eszköz kapcsolat lehet az iskola, a pedagógus világa és a diákok világa között.” 

A tanulók jobban érdeklődnek a tananyag iránt, ami részben annak is betudható, hogy a mobiltelefonok „tilalma” már nem vált ki körükben „ellenállási reakciót”, sőt a mobilok használatára adott engedélyt jutalomnak élik meg, így a tanulás iránti motivációjuk is fokozódik. Az eszközök használata során, dacára a diákok szociális elszigetelődését hangoztató álláspontnak, tanulói csoportok jöhetnek létre, amelyek kooperatív módon az együttműködés új formáját teremthetik meg.

Az objektíven mérhető tanulmányi eredményben történt pozitív változásokon túlmenően rendkívül hasznos hatással van az osztály morális magatartására, ezáltal közösségteremtő ereje is lehet. Amikor egy tanuló mobiltelefont használ, alapvetően nem tanulási, hanem szórakozási eszköznek tartja, ezáltal a két terület összekapcsolódik és a gyakran külső kényszerként megélt tanulást játékos formában megvalósuló szórakozásnak is felfoghatják. Ugyanakkor az is tény, hogy a mai fiatalság az elektronikus eszközöket rutinszerűen kezeli, használatuk a mindennapjaik részét képezi, éppen ezért sokkal ismerősebb ismeretszerzési eszközként tekintenek rájuk, mint a tanulás hagyományos eszközeire, a nyomtatott formában eléjük tárt szövegekre. Nem is szólva arról, hogy az interaktív tartalom mindig nagyobb vonzerővel bír, mint a statikusabb, lassabban hozzáférhető adathordozó eszközök.

Más digitális eszközökkel szemben a mobiltelefonok a méretükből fakadó kompaktivitással is versenyképesek maradnak, hiszen sokkal könnyebben hordozhatók, használhatók, mint az ugyanazon funkciókkal rendelkező laptopok vagy tabletek. A mai felgyorsult világban pedig elengedhetetlen az információhoz való hozzáférés sebessége, ami nemcsak az eszközök képességein, hanem fizikai megjelenésükön, méretükön, mobilitásukon is múlik. 

Természetesen a túlzott mobilhasználattal összefüggésben mindig felmerül a mozgásszegény életmód problémája, amelyet a mobileszközök előtt eltöltött idő tovább fokozhat. Ezt azonban enyhíthetik a mozgásra ösztönző programok, a sport, a mozgásszeretetre nevelő tartalmak propagálása. Az anonimitás, és annak hiánya, hogy tudjuk, ki is áll egy-egy felhasználói név mögött kétségtelenül veszélyeket is rejthet magában. Ugyanakkor az anonim profil magát a használót is védi. A tanórai keretek között maradva a valódi identitás nélküli használati mód azt is magával hozhatja, hogy adott esetben olyan tanulók is képesek lehetnek közös munkára a virtuális térben, akik amúgy ezt soha nem tennék meg.

Összességében megállapítható, hogy a mobiltelefon tanórai alkalmazása mellett nagyon sok ésszerű érv szól. Természetesen az ellenérveket, az aggodalmakat is mérlegelni kell és a várható összeredményben kell meghozni a döntést. Megfontolandó azonban, hogy a mai modern világban megéri-e mellőzni a mobiltelefonok nyújtotta lehetőséget és némileg szembefordulva a természetes társadalmi folyamatokkal elvetni az ebben rejlő, kiaknázatlan területeket. A változás mindig aggodalmakat szül, de összességében mindig is hozzájárult a fejlődéshez.


FELHASZNÁLT IRODALOM

Ollé János, Papp-Danka Adrienn, Lévai Dóra, Tóth-Mózer Szilvia, Virányi Anita, 2013, Oktatásinformatikai rendszerek, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése